The Relationship of the Hoop-Tam with the community landscape.

Main Article Content

Umpa Buarapa

Abstract

The studies of the relationship of the Landscape in the Murals (Hoop-Tam) whit the landscape community in Wat Photharam, Wat Pa Lay Lai and Wat Yang Thuang Wararam in Mahasarakham province. This research found that, the first, Hoop-Tam are the Art mural for a recording about the historical and teachings of the Buddhism, beliefs of people in Esan. They are identities along with the Sim, represent the historical of the communities connected with a social, political, and significant are a ways of life and their relationship with the landscape surrounding the community. Hoop-Tam of Wat Photharam and Wat Pa Lay Lai mainly depicts the Forests, Trees, wildlife and varieties species of birds which are related to the past context are Dipterocarpus alatus forest, Dipterocarpus alatus forest, Tamarind forest and they are showed water resources, and represent about many water are rerated with the physical of the community are Wang Hin and Wang long canal, Nong jok swamp and related are way of life of the community in the area are an fishing and hunting. Finally, Hoop-Tam from Wat Yang Thuang Wararam represent the pictures about the forest, wildlife, hunting, framing and the ritual cremation related with the past of the physical are the forest and surrounded by agriculture area, this place does not have canal or swamp.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Buarapa, U. (2021). The Relationship of the Hoop-Tam with the community landscape. Journal of Architecture, Design and Construction, 3(1), 29–40. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/Jadc/article/view/246288
Section
Research Articles
Author Biography

Umpa Buarapa, Faculty Architecture, Urban Design and Creative Arts, Mahasarakham University

Thailand citation index center

References

เทพพร มังธาน. (2554). ฮูปแต้มในสิมอีสาน : ภาพสะท้อนความหลากหลายของลัทธิความเชื่อ.
วารสารศิลปกรรมศาสตร์มหาวิทยาลัยขอนแก่น 40 ปีที่ 3 ฉบับที่ 1 มกราคม –
มิถุนายน. 2554.
ไพโรจน์ สโมสร. (2532). จิตรกรรมฝาผนังอีสาน. ศูนย์วัฒนธรรมอีสาน.มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
วาริน บุญญาพุทธิพงศ์, ธนสิทธิ์ จันทะรี, ขาม จาตุรงคกุล และรัตติกร ศิริขันธ์ บุตรลา. (2555).
สถาบันพัฒนาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม อัตลักษณ์ไทย ทุนความคิด ทุนสร้างสรรค์
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ศูนย์รังสิต จังหวัดปทุมธานี.
สำนักงานวัฒนธรรมจังหวัดมหาสารคาม. (2562).. พระธาตุนาดูน. [ออนไลน์]. ได้จาก:
https://www. m-culture.go.th/mahasarakham/ewt_news.php?nid=
1109&filename=index.สืบค้น มกราคม 2562.
ศูนย์เรียนรู้ฮูปแต้มและภูมิปัญญาบ้านดงบัง วัดโพธาราม. (2562). ชุดข้อมูลประวัติความเป็นมาของ
บ้านดงบัง สิมและฮูปแต้มบ้านดงบัง (ดงบังในอดีต) ตำบลดังบัง อำเภอนาดูน
จังหวัดมหาสารคาม.
องค์การบริหารส่วนตำบลดงบัง. (2562).ประวัติชุมชน. [ออนไลน์]. ได้จาก:
http://www.dongbanglocal.go.th/index.php/th/ infomation/history .
สืบค้น มีนาคม 2562.
อุดม บัวศรี (2547). ฮูปแต้ม สินไช. ธนาคารแห่งประเทศไทย สำนักงานภาคตะวันออกเฉียงเหนือ
จังหวัดขอนแก่น.
สัมภาษณ์กลุ่มชาวบ้าน. (2562). สัมภาษณ์. ภูมิทัศน์ชุมชนวัดโพธารามและวัดป่าเลไลย์. ตำบลดงบัง
อำเภอดงบัง จังหวัดมหาสารคาม. สัมภาษณ์วันที่ 4 มีนาคม 2562.