CHOOSE TO RESPECT OR NOT RESPECT RELIGION: CASE STUDY OF CONCEPTS IN THE SUTTANTAPITAKA
Main Article Content
Abstract
Academic articles on Choosing to Religion or Not: A Case Study of Concepts Appeared in the Suttantapitaka This issue aims to study such phenomena occurring in society. In conclusion, if asked "Wrong or not wrong" If you are "respecting" or "disrespecting" religion, the answer is "unanswerable" because the author thinks that asking questions like this is not very useful. Personally, I think that what would be more useful is the question, "What is the middle point" because during the Buddha's time the teachings and practices were different from the pagan priests. In addition, his missionaries had a direct impact on pagan priests. but he did it out of mercy. hope for the benefit of the listeners do not use violent means not forced to believe His Highness tried to build good relations with pagan priests and disciples in many ways, such as visiting and chatting. Do not criticize other religions with harsh words. It will use the method of explaining with reason, not monopolizing goodness, etc. This belief and disbelief will coexist. which the author has proposed to be preliminary, which is It must be understood that religion and liberty are separate matters and should not be completely intertwined. and create a new set of understandings that Belief or disbelief is one of the most important rights and freedoms under the principles of democracy. and those who do not choose to adhere to any one religion but choose to respect the good in order to coexist peacefully.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ทัศนะและความคิดเห็นที่ปรากฏในบทความในวารสารฉบับนี้ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความนั้นเพียงผู้เดียว และไม่ถือเป็นทัศนะและความรับผิดชอบของกองบรรณาธิการ
กองบรรณาธิการขอสงวนสิทธิ์ในการคัดเลือกบทความลงตีพิมพ์และจะแจ้งให้เจ้าของบทความทราบหลังจากผู้ประเมินบทความตรวจอ่านบทความแล้ว
ต้นฉบับที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารครุศาสตร์ปริทรรศน์ คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย ถือเป็นกรรมสิทธิ์ของคณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย ห้ามนำข้อความทั้งหมดหรือบางส่วนไปพิมพ์ซ้ำ เว้นเสียแต่ว่าจะได้รับอนุญาตจากมหาวิทยาลัยฯ เป็นลายลักษณ์อักษร
References
จำรัส กันทวงษ์. (2531). ศึกษาเปรียบเทียบการเผยแผ่ศาสนาพุทธและศาสนาคริสต์ในกลุ่มชาวเขา: ศึกษา เฉพาะกรณี ชาวกระเหรี่ยงบ้านผาเด๊ะ ตำบลพระธาตุผาแดง อำเภอแม่สอด จังหวัดตาก. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยมหิดล.
ณัฐพงศ์ ดวงแก้ว. (2565). ผิดหรือที่จะไม่นับถือศาสนา? เมื่อความเชื่อและความไม่เชื่อต้องอยู่ร่วมสังคมเดียวกัน. แหล่งที่มา https://thestandard.co/is-it-wrong-to-not-practice-religion/ สืบค้นเมื่อ 19 มี.ค. 2565.
ทวี ผลสมภพ. (2565). พระพุทธศาสนา จำเป็นสำหรับคนบางประเภท. แหล่งที่มา https://www.matichon.co.th/politics/news_331821 สืบค้นเมื่อ 19 มี.ค. 2565.
พระธรรมปิฎก (ป. อ. ปยุตฺโต ). (2542). มองสันติภาพโลก ผ่านอารยธรรมโลกาภิวัตน์. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสาร.
พระมหาปรทัตติ ยาทองไชย. (2561). ความขัดแย้งการตีความปิฎกศัพท์ในกาลามสูตร. วารสารสหวิทยาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์. 1(1). 12-13.
พระมหาสมจินต์ สมฺมาปญฺโญ. (2544). พุทธปรัชญาสาระและพัฒนาการ. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระราชวัลภาจารย์ (ดาวเรือง อาจารคุโณ). (2563). ความสัมพันธ์ระหว่างพระพุทธศาสนากับนักบวชนอกศาสนา. วารสารนวัตกรรมการศึกษาและการวิจัย. 4(1). 29.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2550). พจนานุกรมศัพท์ปรัชญา อังกฤษ-ไทย ฉบับราชบัณฑิตยสถาน. กรุงเทพมหานคร: ราชบัณฑิตยสถาน.
สามารถ มังสัง. (2565). พลวัตสังคม ไม่นับถือศาสนาอยู่ในสังคมได้ ถ้าไม่ไร้คุณธรรม. แหล่งที่มา https://mgronline.com/daily/detail/9650000010178 สืบค้นเมื่อ 19 มี.ค. 2565.
สุรวุฒิ ยุทธชนะ. (2536). การศึกษาเปรียบเทียบปัจจัยของการเปลี่ยนศาสนาจากคริสต์เป็นพุทธ และจาก พุทธเป็นคริสต์: ศึกษาเฉพาะกรณีศาสนาจารย์โปรแตสเตนท์กับภิกษุชาวต่างประเทศในประเทศไทย. วิทยานิพนธ์อักษาศาสตรมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยมหิดล.
Plook Friends. (2022). ทำไมคน Gen Z ถึงไม่มีศาสนามากขึ้น. แหล่งที่มา http://www.plookfriends.com/blog/content/detail/88448/ สืบค้นเมื่อ 19 มี.ค. 2565.