THE STRENGTHEN OF THE FAMILY INSTITUTION IN ACCORDANCE WITH PHILOSOPHY OF SUFFICIENCY ECONOMY OF ETHNIC GROUPS IN THE WESTERN

Main Article Content

Phramaha Chinnapat Chinnalayo
Phramaha Phiphatphong Thitadhammo
Uthai Poobangdao

Abstract

The purposes of this research article were 1) to study the currently general condition of ethnic communities in the western, (2) to analyze the guidelines for strengthening family institutions according to the philosophy of sufficiency economy of ethnic groups in the western, and (3) to present the model for the strengthening of family institutions based on the sufficiency Economy Philosophy of western ethnic groups in line with current circumstances. This research was a qualitative research through in-depth interviews with 10 key informants included government heads, community leaders, community development scholars in the western region of Thailand, the area context of Kanchanaburi Province according to the appropriate nature of representation of the group by a specific random method then analyzed the data obtained by means of content analysis and trying to keep the original expression including adjusting for clarity of communication and meaning. On the other hand, using a group discussion with 7 qualified persons including heads of government agencies, community leaders and religious scholars from the specific random sampling, the data obtained by analyzing descriptive content. The findings of this research were following: 1) The current state of ethnic communities in the western found that; in term of economy: there were 12 main issues, in term of society: there were 12 main issues, in term of education: there were 13 main issues, in term of hygiene and environment: there were 9 main issues. 2) The guidelines for strengthening family institutions according to the philosophy of sufficiency economy of ethnic groups in the western region covered 3 contexts as follows: context of Adhisĩla-sikkhã (morality), Adhicitta-sikkhã (concentration), and context of Adhipaññã-sikkhã (wisdom). And, 3) The model for the strengthening of family institutions based on the sufficiency Economy Philosophy of western ethnic groups in line with current circumstances found that it was a collaborative model in a social institutional network consisting of families / communities, temples, and schools/governments in order to contribute to the development of body-verbal, concentration, and the creation of an intellectual society by bringing the so-called Buddhist principles, Sikkhã, consistent with the Philosophy of Sufficiency Economy to integrate appropriately and in line with the multicultural society of the ethnic community that covered economic, social, educational, and sanitary and environmental aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chinnalayo พ., Thitadhammo พ., & Poobangdao อ. (2020). THE STRENGTHEN OF THE FAMILY INSTITUTION IN ACCORDANCE WITH PHILOSOPHY OF SUFFICIENCY ECONOMY OF ETHNIC GROUPS IN THE WESTERN. Journal of Educational Review Faculty of Education in MCU, 7(3), 13–26. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/EDMCU/article/view/244758
Section
Research Article

References

กระทรวงศึกษาธิการ. (2552). แนวทางการนิเทศเศรษฐกิจพอเพียงสู่สถานศึกษา. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานปลัดกระทรวงศึกษาธิการ.

กานดา เต๊ะขันหมาก. (2556). ปัจจัยที่สัมพันธ์กับพฤติกรรมการดำเนินชีวิตตามปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงของนักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยา. รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยา.

ขวัญกมล ดอนขวา. (2557). แบบจำลองปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงและเศรษฐกิจสร้างสรรค์มีผลต่อการพัฒนาเศรษฐกิจของประเทศไทย. รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารี.

ทรงศักดิ์ วงศ์ภูมิวัฒน์ และคณะ. (2550). พระเจ้าแผ่นดินนักส่งเสริมการเกษตร. กรุงเทพมหานคร: กรมส่งเสริมการเกษตร.

บรรยวัสถ์ ฝากคำ และนฤมล ดวงแสง. (2550). การประยุกต์หลักพุทธธรรมเพื่อเสริมสร้างความเข้มแข็งให้แก่สถาบันครอบครัวและชุมชนตามนโยบายการป้องกันปัญหาสารเสพติดของจังหวัดอุบลราชธานี. รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาสง่า พลสงคราม. (2542). การศึกษาเปรียบเทียบเศรษฐศาสตร์เชิงพุทธกับเศรษฐกิจพอเพียงในสังคมไทย. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยมหิดล.

พลเดช ปิ่นประทีป. (2542). สู่ความเป็นไทด้วยพลังของท้องถิ่น. กรุงเทพมหานคร: สถาบันชุมชนท้องถิ่นพัฒนา.

ยุทธนา ไชยจูกุล. (2552). การวิจัยและพัฒนาครอบครัวเข้มแข็งโดยผ่านกระบวนการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วมของผู้นำองค์การบริหารส่วนตำบล. วารสารพฤติกรรมศาสตร์. 15(1). 162-184.

วิซุตตา ชูศรีวาส. (2559). การดำเนินงานหมู่บ้านเศรษฐกิจพอเพียง บ้านหัวอ่าว ตำบลบางช้าง อำเภอสามพราน จังหวัดนครปฐม. รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยราชพฤกษ์.

วิฑูรย์ เลี่ยนจำรูญ. (2554). ปฏิรูปเกษตรกรรมเพื่อความมั่นคงทางอาหาร: บทวิเคราะห์และปฏิบัติการทางนโยบาย. นนทบุรี: มูลนิธิชีววิถี.

ศาลินา บุญเกื้อ และนันทกาญจน์ ชินประหัษฐ์. (2557). การถอดบทเรียนและวิเคราะห์อัตลักษณ์ศูนย์การเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงด้านการศึกษา. รายงานการวิจัย. ศูนย์สถานศึกษาพอเพียง มูลนิธิยุวสถิรคุณ.

สำนักงานคณะกรรมการข้าราชการพลเรือน. (2559). ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงและการประยุกต์ใช้. นนทบุรี: สำนักงานคณะกรรมการข้าราชการพลเรือน.

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2550). ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ 21 เซ็นจูรี่.

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2550). ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ 21 เซ็นจูรี่.

เสรี พงศ์พิศ. (2551). แนวคิดแนวปฏิบัติยุทธศาสตร์พัฒนาท้องถิ่น. กรุงเทพมหานคร: พลังปัญญา.