Production of Learning Materials Using 3D of Augmented Reality (AR) Technology to Simulate Pile Foundation Structure

Main Article Content

Jetsada Kumphong
Phinit Narongsak
Yongyuth Sirisripetch
Thoetkiat Wichaiyo
Sakchai Srichandum
Tawatchai Tho-In
Pakaphorn Yodsiri
Napaporn Srion
Pattaraporn Singhjam

Abstract

The purpose of this paper was to create instructional media using 3D Augmented Reality (AR) technology to simulate pile foundation structure and improve students' learning efficiency in the classroom (Not less than 80%). As a result, Invented and developed a teaching and learning model that uses Augmented Reality (AR) technology to provide information about pile foundations. The finding of study found that the opinions of three experts about learning media using 3D Augmented Reality (AR)
technology were evaluated in two ways: One is content and presentation which the percentage is 95.38%, and AR media is 95.88%. The average quality appeared to be 95.63%, which is higher than the 80% criteria set. For the result of testing in using by Augmented Reality (AR) three dimensions technology, in simulating of the foundation structure of piles, in the course of Highway materials testing of Bachelor of Industrial Education students (4-year program), third year, 19 people. The results showed that the pre-test achievement, with an average score of 3.95. And post-test achievement, with an average score of 7.95, which post-test achievement, with an average score of 7.95. It was found that the test score after the study was higher than before the study in accordance with the stated objectives (p-value <0.05).

Article Details

How to Cite
Kumphong, J. ., Narongsak, P., Sirisripetch, Y., Wichaiyo, T., Srichandum, S., Tho-In, T., Yodsiri, P., Srion, N., & Singhjam, P. (2024). Production of Learning Materials Using 3D of Augmented Reality (AR) Technology to Simulate Pile Foundation Structure. Journal of Graduate MCU KhonKaen Campus, 11(2), 239–248. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jg-mcukk/article/view/269123
Section
Research Article

References

กัลยา วานิชย์บัญชา. (2555). สถิติสำหรับงานวิจัย. กรุงเทพฯ: ศูนย์หนังสือแห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ธานินทร์ ศิลป์จารุ. (2560). การวิจัยและวิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติด้วย SPSS และ AMOS กรุงเทพฯ: ห้างหุ้นส่วนสามัญบิสซิเนสอาร์แอนด์ดี.

ธีนิดา บัณฑรวรรณ และ เจษฎา คำผอง. (2564). การศึกษาความคุ้มค่าในการจัดการน้ำท่วมจากมูลค่าความเสียหายและผลกระทบของภัยน้ำท่วม : กรณีศึกษาถนนบ้านกอก ชุมชนบ้านกอก จังหวัดขอนแก่น ประเทศไทย. วารสารวิชาการและวิจัย มหาวิทยาลัยภาคตะวันออกเฉียงเหนือ, 11(2), 226-240.

ประไพสุข เกษมสุข, ณรงค์ฤทธิ์ บุญชัยแสน และ วราภรณ์ ศรีด้วง. (2564). การสร้างสื่อการสอนด้วยเทคโนโลยีโลกเสมือนจริงสามมิติ เรื่อง ประเภทของฐานราก. (ปริญญานิพนธ์ของการศึกษาตามหลักสูตรปริญญาครุศาสตร์อุตสาหกรรมบัณฑิต). ขอนแก่น: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลอีสาน วิทยาเขตขอนแก่น.

Dilara Sahin and Rabia Meryem Yilmaz .(2020). The effect of Augmented Reality Technology on middle school students' achievements and attitudes towards science education. Computers & Education, 144, 103710.

Rabia M. Yilmaz (2016) Educational magic toys developed with augmented reality technology for early childhood education. Computers in Human Behavior, 54, 240-248.