The Belief on the Building of Wooden Buddha of Isan People

Main Article Content

Phra Khomsan Thapkhampha
Jaras Leeka
Phramaha Jaroon Ritthithit

Abstract

This academic paper aims to present the belief in the building of wooden Buddha of Isan people, it was found that, 1) the builders of the wooden Buddha would be born in the religion of Phra Sri Ariya Maitreya, 2) the worshiping of the wooden Buddha, built and passed the ceremony of Buddhabhisek, would be sacred with the Buddha’s power, 3) it is the prolonging of Buddhism with the belief of Isan people that once ordained for one year one has to carve at least one wooden Buddha aiming at commemorating and confirming of the guarantee of entering into the ascetic life, 4) it is the prolonging and performing of a long life ceremony to the ill heath persons, or exorcising the various misfortunes. it is the popular practice that when the sick one recovered from ill health, he would carve a wooden Buddha, then takes it into the temple; this is created for
fulfilling one’s vow, and prolonging one’s life, and 5) it is the dedication of benefaction to the parents with the advantage of building this wooden Buddha. Apart from the merit of the builder, it is the dedication of merit to relatives who passed away, once those who have got misery, they would relieve from misery with the Buddha’s power

Article Details

How to Cite
Thapkhampha, P. K. ., Leeka, J., & Ritthithit, P. J. . (2022). The Belief on the Building of Wooden Buddha of Isan People. Journal of Graduate MCU KhonKaen Campus, 9(3), 26–40. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jg-mcukk/article/view/255622
Section
Academic Article

References

กรมการศาสนา. (2525). ประวัติพุทธรูปปางต่าง ๆ. กรุงเทพฯ: กรมการศาสนา.

กานต์ กาญจนพิมาย. (2553). การศึกษาวิเคราะห์พระพุทธรูปไม้อีสานเชิงปรัชญา. (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). ขอนแก่น: มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

เจนจบ ยิ่งสุมล. (2543). พระพุทธรูปสำคัญในเมืองไทย. กรุงเทพฯ: ประพันธ์สาส์น.

ติ๊ก แสนบุญ. (2559). เส้นสายลายสือ : ศิลปวัฒนธรรม ฉบับ กุมภาพันธ์ 2555. (เผยแพร่, วันจันทร์ที่ 26 ธันวาคม พ.ศ.2559)

ญาณภัทร ยอดแก้ว. (2552). การศึกษาวิเคราะห์คุณค่าแท้และคุณค่าเทียมของการบูชาพระพุทธรูปในสังคมไทย, การประชุมวิชาการ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน ครั้งที่ 7.

นิราศ ศรีขาวรส. (2557). พระพุทธรูปไม้ : สุนทรียภาพและความสัมพันธ์กับวิถีชีวิตในเมืองหลวงพระบาง สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาวในกระแสโลกาภิวัตน์. (วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต). ขอนแก่น: มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

นิยม วงศ์พงษ์คำ. (2557). พระพุทธรูปไม้ในภาคอีสาน. ขอนแก่น: มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

บุษบา กิติจันทโรภาส. (2539). คติความเชื่อเรื่องพระพุทธรูปไม้ในเขตอำเภอเมืองสารคาม. (วิทยานิพนธ์ ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

ผาสุก อินทราวุธ. (2530). พระพุทธศาสนาและประติมานวิทยา. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

เสนอ นิลเดช. (2543). ประวัติสถาปัตยกรรมไทย. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

เสฐียรพงษ์ วรรรณปก. (2550). คำบรรยายพระไตรปิฎก. (พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.

สุจิตรา อ่อนค้อม. (2542). ศาสนาเปรียบเทียบ. (พิมพ์ครั้งที่ 6). กรุงเทพฯ: สหธรรมิก จำกัด.

สุวิช สิตวิทยานันท์. (2543). พระพุทธรูปไม้ในจังหวัดขอนแก่น. ขอนแก่น: ศูนย์วัฒนธรรมอีสานมหาวิทยาลัยขอนแก่น.

ศิรพงศ์ ศักดิ์สิทธิ์. (2554). คติการสร้างพระพุทธรูปไม้ในล้านนา. (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ศูนย์ศิลปวัฒนธรรม. (2564). ประติมากรรมอีสาน มหาวิทยาลัยขอนแก่น. สืบค้นเมื่อ 29 มิถุนายน 2564, จาก https://cac.kku.ac.th/esanart/sculpture.html