The Development of English Learning Activity Package by Foreign Language Learning Subject Group Using 4MAT Learning Management with a Bingo Card Game of Grade 4 Students in Bannaihub School, Chumphon Province
Main Article Content
Abstract
The objectives of this research were 1) to develop English language learning activity package by using 4MAT learning in conjunction with a Bingo card game (E /E ) to achieve the efficiency and effectiveness index (EI) according to the criteria of 80/80 and 0.50 or higher, 2) to compare the vocabulary learning performance between pretest and posttest, 3) to study the persistence of memorizing words after learning using the English learning activity package, and 4) to examine the satisfaction of students after using the English learning activity package. The research employed a one-group pretest-posttest experimental research design. In this research, the population consisted of 27 fourth-grade students from Bannaihub School in the first semester of the academic year 2022.The research instruments included a package of five English language learning activities with an average accuracy and suitability of 4.13-4.30, a package of five learning plans with an average accuracy and suitability of 3.98-4.23, a 30-item vocabulary learning performance test with a reliability of 0.59, and a 15-item student satisfaction questionnaire with a reliability of 0.77. Data were analyzed using statistics, including percentage, mean, and standard deviation, and compared with the established criteria. The results of this research indicated that:
1) the learning activity package had an efficiency score of 98.59/92.59, which was higher than the criteria and the effectiveness index of 0.74, which met the criteria, 2) the students had an average posttest score of 24.81, which was higher than the average pretest score of 9.63, 3) the average score for the students' persistence in memorizing vocabulary after 60 days was 17.58, which was higher than the criteria of 9.92, and 4) the students' satisfaction level had an average score of 4.13, which was the highest level.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2551). การจัดสาระการเรียนรู้ กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาต่างประเทศตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย จำกัด.
ไชยยศ เรืองสุวรรณ. (2553). Active Learning. ข่าวสารวิชาการ คณะเภสัชศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่. ประจำเดือนพฤศจิกายน 2553.
ฐิติมา ชีวินวรศักดิ์, และกัญชริญ พรมแพน. (2562). การศึกษาผลสัมฤทธิ์การเรียนวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง ทักษะการอ่าน-เขียนตัวเลขเป็นภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏสุนันทา โดยการใช้เกมบิงโก. รายงานวิจัยชั้นเรียน. กรุงเทพฯ: โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา.
ทิศนา แขมมณี. (2554). การพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมและค่านิยม: จากทฤษฎีสู่การปฏิบัติ. กรุงเทพฯ: เมธีทิปส์.
ประสาท อิศรปรีดา. (2552). สารัตถะจิตวิทยาการศึกษา. (พิมพ์ครั้งที่ 7). มหาสารคาม: โครงการตำราคณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
ประเสริฐ สำเภารอด. (2552). การพัฒนาชุดกิจกรรมเรื่องระบบนิเวศในโรงเรียน สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนเซนต์ดอมินิก. สารนิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต (การมัธยมศึกษา). มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
ปัญจลักษณ์ ถวาย.(2556). การศึกษาผลสัมฤทธิ์และความคงทนในการจำคำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนประถมสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏบ้านสมเด็จเจ้าพระยาที่เรียนโดยใช้แบบฝึกกิจกรรมเพิ่มพูนคำ. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (การสอนภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศ). มหาวิทยาลัยศิลปากร.
พิชิต ฤทธิ์จรูญ. (2557). หลักการวัดและประเมินผลการศึกษา. (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: เฮาส์ออฟ เคอร์มิส.
วิภาษณีย์ เทียนศรีรัชกุล, สัญชัย พัฒนสิทธิ์, และไพฑูรย์ ศรีฟ้า. (2565). การพัฒนาเกมบิงโกคำศัพท์ รายวิชาภาษาอังกฤษ ด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนพรหมบุรีรัชดาภิเษก. วารสารการวัดผล มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ. 39(105): 99.
วันวิสาข์ เรียวเรืองแสงกุล, และสิทธิพล อาจอินทร์. (2559). การพัฒนาความสามารถด้านการฟังและการพูดภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โดยการจัดการเรียนรู้แบบ 4MAT ร่วมกับกิจกรรมบทบาทสมมติ. วารสารศึกษาศาสตร์ ฉบับวิจัยบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยขอนแก่น. 10(พิเศษ): 129.
ศักดิ์ชัย นิรัญทวี, และไพเราะ พุ่มมั่น. (2542). วัฏจักรการเรียนรู้ 4MAT การจัดกระบวนการเรียนรู้เพื่อส่งเสริมคุณลักษณะ เก่ง ดี มีสุข. นนทบุรี: เอสอาร์พริ้นติ้ง.
สถาบันภาษาอังกฤษ สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน. (2559). คำศัพท์ภาษาอังกฤษพื้นฐานระดับประถมศึกษา. กรุงเทพฯ: สหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.
สัมพันธ์ สุขแก้ว. (2556). การศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษและความคงทนในการจำคำศัพท์ภาษาอังกฤษโดยใช้หนังสือเรียนอิเล็กทรอนิกส์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. วิทยานิพนธ์ครุศาสตร มหาบัณฑิต (หลักสูตรและการเรียนการสอน). มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี.
สุจิต เหมวัล. (2555). ศาสตร์การสร้างและพัฒนาชุดกิจกรรม. ขอนแก่น: ทรัพย์สุนทร.
สุวิทย์ มูลคำ. (2555). วิธีจัดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาความรู้และทักษะ. กรุงเทพฯ: ดวงกมล.
อารีรัตน์ โพธิ์ดำ. (2552). การพัฒนาชุดการสอนแบบศูนย์การเรียนวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง พื้นที่ผิวและปริมาตร สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีืที่ 3 โรงเรียนบางลายพิทยาคม. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต (หลักสูตรและการสอน). มหาวิทยาลัยราชภัฏนครสวรรค์.
McCarthy, B. (1990). Using the 4MAT system to bring learning styles to schools. Educational leadership. 48(2): 31-37.