The Solving Problems by Memorizing the Multiplication Table using a Mathematical Number Table Game to Help in Solving Problems Learning Math Wat Santitham School, Muang District, Nakhon Sawan Province
Main Article Content
Abstract
The objective of this study were to 1) compare the math learning achievement of grade 6 students with a learning management method, using math numbers table games to help solve problems in memorizing the multiplication table in learning mathematics before and after and 2) study the opinions of students in grade 6, use math numbers table games to help solve the problem of memorizing the multiplication table in learning math. The sample group used in this research was 33 students in grade 6 studying in the first semester of the academic year 2020 by purposive sampling. The research tools consisted of 1) pre-test and post-test learning test in mathematics and 2) satisfaction questionnaire towards learning management using a number table game. Data analysis were percentage, mean, standard deviation and t-test. The results were as follows:
1) Achievement in mathematics of grade 6 students with a learning management method, using mathematical numbers table games to help solve the problem of memorizing the multiplication table in learning mathematics. after school was significantly higher than before statistically at the .05 level, this was in accordance with the established research hypothesis. And 2) Satisfaction of grade 6 students on using math numbers table games to help solve multiplication table problems in learning math, overall, it was at a very agreeable level. (= 4.48, S.D. = 0.38).
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2551). หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. กรุงเทพฯ: คุรุสภาลาดพร้าว.
จิรกรณ์ ศิริประเสริฐ. (2542). คู่มือสำหรับการสอนและการคิดสร้างสรรค์เกี่ยวกับเกม. ชลบุรี: คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา.
จิระประภา คำภาเกะ. (2563). การพัฒนาทักษะการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์เรื่อง ปริซึมและทรงกระบอกโดยใช้เทคนิคเพื่อนคู่คิดร่วมกับเกมคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2. วิทยานิพนธ์วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต(คณิตศาสตร์ศึกษา). มหาวิทยาลัยศิลปากร.
ชนะชัย โลหะการก. (2559). ผลการจัดการเรียนรู้วิชาคณิตศาสตร์โดยใช้เกมประกอบที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและเจตคติต่อวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต (หลักสูตรและการสอน). มหาวิทยาลัยราชภัฏนครสวรรค์.
ฐิตา วัจนาคมกุล. (2555). การสอนโดยใช้เกมเพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน คณิตศาสตร์ เรื่อง จำนวนนับของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1. สงขลา: มหาวิทยาลัยราชภัฏสงขลา.
มัทนา สีแสด. (2552). การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้วิชาคณิตศาสตร์ โดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะการคิดคำนวณ เรื่อง การหารของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (คณิตศาสตรศึกษา). มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
ภานุพงศ์ คงเอียด. (2562). ผลของการสอนโดยใช้เกมที่มีผลต่อการเรียนรู้ วิชคณิต เรื่องการคูณ ของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนเทศบาล 8 (อนุบาลฝันที่เป็นจริง). รายงานวิจัยทางการศึกษา (วิชาชีพครู). วิทยาลัยเทคโนโลยีภาคใต้.
ลักขณา ภูวิลัย. (2552). การพัฒนาความคิดสร้างสรรค์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นปีที่ 1 โดยใช้แบบฝึกหัด. วิทยานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต (หลักสูตรและการสอน). มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
วัชรี กาญจน์กีรติ. (2554). การจัดการเรียนรู้คณิตศาสตร์. (เอกสารประกอบการสอน). เพชรบุรี: มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี.
ไพรวัลย์ เสนงาม. (2550). การศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องการแก้โจทย์ปัญหาการบวกและการลบสำหรับนักเรียนที่มีปัญหาทางการเรียนรู้ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 และ 3 โดยใช้บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน. วิทยานิพนธ์ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต (หลักสูตรและการสอน). มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
สุวิมล ติรกานันท์. (2551). การสร้างเครื่องมือวัดตัวแปรในการวิจัยทางสังคมศาสตร์: แนวทางสู่การปฏิบัติ. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อุไรวรรณ กิมเฮง. (2551). การเตรียมความพร้อมทางคณิตศาสตร์สำหรับเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาระดับเรียนได้โดยใช้ชุดนิทานคณิตศาสตร์. วิทยานิพนธ์ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต (หลักสูตรและการสอน). มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
Grambs, J. D., Carr, J. C., & Fitch, R. M. (1970). Modern Methods in Secondary Education. (3rd Edition). U.S.A.: Holt, Rinehart and Winston, Inc.