Creating a Collaborative Mechanism for Preserving and Protecting the Common Social and Cultural Heritage Wisdom of ASEAN Mainland Region : Thailand, Laos and Cambodia
Keywords:
Collaborative Mechanism, Preservation, Protection, Wisdom, InheritanceAbstract
This article was a part of research on the topic “a cooperative mechanism to perpetuate and preserve the wisdom as a common social and cultural identity : Thailand, Laos and Cambodia. This aimed to establish the collaborative mechanism for preserving and protecting the social and cultural heritage wisdom of ASEAN mainland region. The data resources were (1) the related document and evidence; concepts, theories and researches, and (2) the target population were; Buddhist monks, scholars, knowers, expertise, operators and the officers from organization related social and culture; public, private and civil sector including education institute in 3 countries; they were selected by snow ball sampling for 21 persons. The data was analyzed by content analysis. The research results were as follow; Collaborative mechanism for preserving and protecting the social and cultural heritage wisdom of ASEAN Region: Thailand, Laos and Cambodia consist of 6 aspects namely; (1) Policies; setting the policy clearly which can be implemented and can be the agenda of organization. (2) National organization; encourage and promote proactive work such as policy for preserving and protecting the social and cultural heritage wisdom of ASEAN. (3) Educational Organization; creating the knowledge and understanding on the social and cultural heritage wisdom of ASEAN, promotion of learning centers or social and cultural exhibitions, encourage local people to know the dynamic changing and collaborate with other partners. (4) Civil sector organization; strengthening of community as the guardian for maintaining and monitoring. (5) Public sector organization; establish the representative or volunteer as the cultural descendants and cultural transfers. And (6) Religion organization; campaign the spiritual cultivation to access the culture and arts, cultural conservation, consciousness in conservation of arts and culture and to be leader on attendance the archaeological sites.
References
ชื่น ศรีสวัสดิ์. การค้นหาและพัฒนากลไกความร่วมมือ เพื่อการอนุรักษ์เสริมสร้างงานด้านสังคม วัฒนธรรมของ ประเทศอาเซียนกล่มภาคพื้นดิน ในเขตพื้นที่อีสานตอนล่างของประเทศไทย ลาว ใต้ ของประเทศสาธารณรัฐประชาธิปไตย ประชาชนลาว และภาคเหนือของกัมพูชา. กรุงเทพฯ : ระบบการบริหารจัดการงานวิจัยแห่งชาติ, 2559.
นิยพรรณ วรรณศิริ. มานุษยวิทยาสังคมและวัฒนธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 1 กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, 2540.
นัทธี เพชรบุรี และบุญสมหญิง พลเมืองดี. “กระบวนการมีส่วนร่วมในการฟื้นฟูอนุรักษ์และสืบทอดประเพณีอาบน้ำคืนเพ็ญชุมสามเรือน จังหวัดพระนครศรีอยุธยา”. วารสารวิจัยเพื่อการพัฒนา เชิงพื้นที่. 9, 5 (กันยายน-ตุลาคม2560) : 417.
พระครูวินัยธรจักรี ศรีจารุเมธีญาณ และคณะ. “บทบาท พระสงฆ์ไทยในสังคมยุคโลกาภิวัตน์”. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร. 4, 1. (มกราคม-เมษายน 2559) : 282-283.
พระมหาดาวสยาม วชิรปัญโญ. พระพุทธศาสนาในลาว (พิมพ์ครั้งที่ 2). พระนครศรีอยุธยา: สถาบันวิจัยพุทธศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2555.
พระสุเธีย สุวณฺณเถโร (ยนต์). การศึกษาของคณะสงฆ์ในราชอาณาจักรกัมพูชา. วิทยานิพนธ์หลักสูตรปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2553 : 13-14.
วีระศักดิ์ เครือเทพ. เครือข่าย : นวัตกรรมการทำงานขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น. กรุงเทพฯ : สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย, 2550.
สัญญา เคณาภูมิ. “กรอบแนวคิดการศึกษานโยบายสาธารณะ”. วารสารวิชาการและวิจัยสังคมศาสตร์. 11, 33 (กันยายน-ธันวาคม 2559) : 1.
สุดา ทัพสุวรรณ. วิชา EA 531 หน้าทีผู้นําในการบริหารการศึกษา. กรุงเทพฯ: ภาควิชาบริหารการศึกษาคณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 2545.
อณฎณ เชื้อไทย. AEC ประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน. กรุงเทพฯ : แสงดาว, 2555.
เอนก เหล่าธรรมทัศน์. “ส่วนรวมที่มิใช่รัฐ : ความหมายของประชาสังคม”.วารสารธรรมศาสตร์. 24, 2 (พฤษภาคม-สิงหาคม 2541) : 124-151.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Every article is peer-reviewed for academic correctness by at least two external qualified experts. The opinions in the Journal of Graduate School, Pitchayatat, Ubon Ratchathani Rajabhat University (Humanities and Social Sciences) belong to the authors; not belong to the Publisher. Thus, Graduate School of Ubon Ratchathani Rajabhat University cannot to be held responsible for them. The articles in this journal are protected by the copyright of Thailand. No part of each issue may be reproduced for dissemination without written permission from the publisher.