Integrating Phra That Phanom's Values Influencing Life According to Theravada Buddhist Philosophy of the People of Nakhon Phanom Province

Main Article Content

Phrakhru Pariyatthamakorn Thanavaro (Thipmala)
Uthai Kamolsil

Abstract

This dissertation The objectives are 1) to study the history of the development and value of the relics, 2) to study living life according to Theravada Buddhist philosophy, 3) to integrate the values of Phra That Phanom that influence living life according to Theravada Buddhist philosophy, and 4) To present knowledge about the value of Phra That Phanom that influences living according to Theravada Buddhist philosophy. in-depth interview group of monks Total number: 10 photos/person. Content data were analyzed. Present descriptive information
The results of the research found that: 
1. History of the development and value of the relics. Built according to the legend of Urangkhathat Fable. When Phra That Nong Khai collapsed and fell into the Mekong River. Therefore, Phra That Phanom was built in the year 8 as a pagoda used to house the Buddha's chest relics. 
2. Living life according to Theravada Buddhist philosophy. It is carried out according to good traditions. Consisting of 12 heats, 14 canals, the spiritual center is at Phra That Phanom, That Phanom District, Nakhon Phanom Province. 
3. Integrate the values of Phra That Phanom that influence living life according to Theravada Buddhist philosophy. Phra That Phanom is unique to Buddhists who believe that Any person who goes to worship will make himself and his family have a better life according to Theravada Buddhist philosophy by worshiping in two ways: Amis worship, which is worshiping with material things. and practice worship It is worship by practicing Vipassana meditation according to the influence of word of mouth from generation to generation. 
4. There is a new element called "AEW MODEL". A = Avail is the value resulting from worshiping Phra That Phanom, E = Effect is the influence according to the principles. Thoughts, beliefs, faith and behavior, W = Way of life is the way of life of individuals, society, communities, and the public in peace and harmony, Disciplined

 

Article Details

How to Cite
Thanavaro (Thipmala), P. P., & Kamolsil, U. . (2024). Integrating Phra That Phanom’s Values Influencing Life According to Theravada Buddhist Philosophy of the People of Nakhon Phanom Province. Journal of Graduate MCU KhonKaen Campus, 11(1), 346–360. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jg-mcukk/article/view/268770
Section
Research Article

References

กรมศิลปากร. (2553). การอนุรักษ์โบราณสถาน : การขึ้นทะเบียนโบราณสถาน. กรุงเทพฯ: กระทรวงวัฒนธรรม.

เทพพร มังธานี. (2541). มงคลชีวิต. กรุงเทพฯ: เลี่ยงเชียง.

พระคัมภีรถูปวงศ. (2511). ตํานานว่าด้วยการสร้างพระสถูปเจดีย์. พระนครศรีอยุธยา: นนทชัย.

พระชุติพนธ์ อานนฺโท (นามสมุทร). (2552). อิทธิพลของเจดียในพระพุทธศาสนาที่มีผลต่อสังคมไทย. (วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมโมลี (วิลาศ ญาณวโร, ป.ธ.9). (2525). โลกทีปนี. กรุงเทพฯ: ดอกหญ้า.

พระมหาประสพฤกษ จารุวาโท (รัตนยงค). (2550). การศึกษาเชิงวิเคราะห์แนวความคิดเรื่องการบูชาในพระพุทธศาสนา. (วิทยานิพนธพุทธศาสตรมหาบัณฑิต). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหามนตรี วลฺลโภ (ปอมสุข). (2546). อิทธิพลของวัตถุมงคลที่มีตอสังคมไทยในปจจุบัน. (วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาสมชาย ธีรปภาโส (บุญเกลี้ยง). (2546). การศึกษาเชิงวิเคราะห์ความเชื่อเรื่องพระบรมสารีริกธาตุในสังคมไทย. (วิทยานิพนธพุทธศาสตรมหาบัณฑิต). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬา ลงกรณราชวิทยาลัย.

พระราชปรีชาญาณมุนี (นวน เขมจารี). (2542). สมณศักดิ์ก่อนมรณภาพเป็น พระธรรมปริยัติมุนี ประวัติพระมหาธาตุ (เจดีย) กลางน้ำ อำเภอเมืองหนองคาย. หนองคาย: มิตรไทย.

ศ. ธรรมรัตน์. (2551). พระบรมธาตุศักดิ์สิทธิ์. กรุงเทพฯ: มิตรสัมพันธ์กราฟฟิค.

สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ กรมพระยาดำรงราชานุภาพ. (2513). ตำนานพระพุทธเจดีย์. ธนบุรี: รุ่งวัฒนา.