An Analysis of Natthikadihi Concept in Indian Philosophy and Anatt in Theravada Buddhist Philosophy

Main Article Content

PhraThammanoon Kusaladhammo
PhraKru Bhavanabhothikun
Jaras Leeka
Phrakru Sripariyatbundit
Uthai Kamonsin

Abstract

The objectives of this research were: 1) to study the concept of Natthikadihi concept in Indian philosophy, 2) to study the concept of Anatt in Theravada Buddhist philosophy; 3) to analyze the concept of Natthikadihi in Indian philosophy and the Anatt in Theravada Buddhist philosophy. This study was conducted by documentary research by studying information from primary and secondary sources. The obtained data were analyzed by a descriptive method based on the inductive principle.
The research results were as follows:
1. Natthikadihi has the view that human beings are formed from the combination of matters or four elements called Att. When humans die, the combined matter is just the extinguishing of Att, and the four elements return to the four elements. The concept of Ucchedadihi is divided into three characteristics: (1) after death, all of Att are
extinguished. (2) After death, Att and the world no longer exist. (3) It is to deny all existence by denying the non-existence of the consequences of good and evil actions. There is also the view that what is real must only be perceived by the senses. Real things, therefore, have only matter or objects. Other things such as air, mind, and tman are not real things because they cannot be perceived by the senses.
2. Buddhist philosophy has the view that Anatt is the renunciation of attachment to one's self (Ahakra-mamakra) and is a guideline for practice to reach the ultimate goal of emptiness from one's self and attaining Nirvana. Anatt principle covers three areas: (1) Anatt which covers the Five Khandha; (2) Anatt which covers the whole Sakhata-dhamma; (3) Anatt has implications covering the Asakhata-dhamma as Nirvana. Buddhist philosophy denies that Att does not exist because Att is just a meeting of the elements, not a real state or concrete and abstract things. It will follow the law of cause and effect.
3. The results of the analysis of Natthikadihi showed that Natthikadihi has a view of life as merely a combination of the four elements. When one's life ends, the four elemental states are dissolved and returned to their original state. There is no such thing as an infestation of the introduction to a new world; it is a denial of existence in the next world, which is specific to living beings. The Anatt principle is the renunciation of self-existence. It is a practice guideline to achieve the highest goal, Nirvana which covers life (Five Khandha), Sakhata-dhamma, and Asakhata-dhamma or Nirvana. All of these conditions fall under the rule of three characteristics.

Article Details

How to Cite
Kusaladhammo, P., Bhavanabhothikun, P., Leeka, J., Sripariyatbundit, P., & Kamonsin, U. (2023). An Analysis of Natthikadihi Concept in Indian Philosophy and Anatt in Theravada Buddhist Philosophy. Journal of Graduate MCU KhonKaen Campus, 10(4), 276–290. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jg-mcukk/article/view/265846
Section
Research Article

References

กีรติ บุญเจือ. (2541). ปรัชญาสำหรับผู้เริ่มเรียน. (พิมพ์ครั้งที่ 11). กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช จำกัด.

นงเยาว์ หนูไชยะ ณ กาฬสินธุ์. (2544). การศึกษาเชิงวิเคราะห์แนวคิดเรื่องมิจฉาทิฏฐิในพระพุทธศาสนาเถรวาท. (วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิ). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

วนิดา เศาภายน. (2547). การศึกษาเชิงวิเคราะห์อุจเฉททิฏฐิในพระพุทธศาสนาเถรวาท ศึกษาเฉพาะกรณีที่ปรากฏในวรรณคดีไทย. (วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตฺโต). (2539). นิพพาน – อนัตตา. (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: สหธรรมิก.

พระมหาสมจินต์ สมฺมาปญฺโญ (วันจันทร์). (2544). พุทธปรัชญาสาระและพัฒนาการ. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระชาญชนก ยโสธโร (ชาญทางการ). (2559). การศึกษาวิเคราะห์หลักธรรมในอนัตตลักขณสูตร. (วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.