An Analysis of the Buddhist Ethics in Hod Song Tradition at Kud Pla Duk Sub-District, Chuen Chom District, Mahasarakham Province

Main Article Content

PhraTawatchai Thitayano (Mungkhunkamchao)
Jaras Leeka
Chakkapan Wongpornpavan
PhramahaPaphon Katasaro (Saengyoi)
Phonphao Phengwiphat

Abstract

 The objectives of this research articles were: 1) to study the Buddhist ethics of Hod Song Tradition; 2) to study the Buddhist ethics in Hod Song Tradition at Kud Pla Duk Sub-district, Chuen Chom District, Mahasarakham Province; 3) to analyze the Buddhist ethics in in Hod Song Tradition at Kud Pla Duk Sub-district, Chuen Chom District,
Mahasarakham Province. This study was carried out by means of qualitative research by studying the information from the Tipitaka, documents, and related research. There were 28 key informants. The obtained data were interpreted by descriptive analysis based on the inductive method.
The research results were as follows:
1) The Buddhist ethics in the ‘Hod Song’ tradition is an ethical principle that the Buddha taught Buddhists to use in their lives with wisdom to make those who practice them to live in society happily. The principles of Buddhist ethics in the tradition are:
(1) the Four Sagahavatthu Dhammas; (2) the Six Disa; (3) Aparihniyadhamma.
2) The Hod Song tradition of Kud Pla Duk Sub-District is a tradition that is held to honor monks who behave well and practice correctly, and have admirable manners.
It is an activity held at the village level for the mutual benefit of all parties in the
community, primarily held in April or during the traditional merit-making ceremony.
3) Based on the analysis of the Buddhist ethics in the ‘Hod Song’ tradition, the ‘Hod Song’ tradition of villagers is an activity that relies heavily on the unity of the
people in the community. It is taken as a ceremony to make one merit and one donation. There are offerings, sharing things with generosity, helping with material things, and giving knowledge and understanding the worship of things that should be respected and those that should be worshiped to encourage those who carry on the duty of
preaching the succession of Buddhism.

Article Details

How to Cite
Thitayano (Mungkhunkamchao), P. ., Leeka, J. ., Wongpornpavan, C. ., Katasaro (Saengyoi), P. ., & Phengwiphat, P. . (2022). An Analysis of the Buddhist Ethics in Hod Song Tradition at Kud Pla Duk Sub-District, Chuen Chom District, Mahasarakham Province. Journal of Graduate MCU KhonKaen Campus, 9(4), 350–362. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jg-mcukk/article/view/257720
Section
Research Article

References

ธนากิต. (2536). ประเพณี พิธีมงคล และวันสำคัญของไทย. กรุงเทพฯ: ชมรมเด็ก.

ธีรพงษ์ มีไธสง. (2556). ฮดสรง : การอนุรักษ์ภูมิปัญญาพื้นบ้านเพื่อการพัฒนาพิธีเถราภิเษกพระสงฆ์ในภาค อีสาน. (วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต). มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

ปรีชา พิณทอง. (2534). ประเพณีโบราณ. อุบลราชธานี: ศิริธรรมออฟเซ็ท.

พระครูเมตตากิตติวิมล (อภัย อภโย). (2555). การศึกษาวิเคราะห์ความเชื่อในประเพณีฮดสรงของชาวตำบลป่าสังข์ อำเภอจตุรพักตรพิมาน จังหวัดร้อยเอ็ด. (วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาปณิธาน สุเมโธ (เป็งอิ่น). (2563). มโนทัศน์ความเป็นบัณฑิตตามหลักพุทธปรัชญาเถรวาท.(วิทยานิพนธ์ศาสนศาสตรมหาบัณฑิต). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหามกุฎราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎก ฉบับภาษาไทย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

วสิน อินทสระ. (2549). พุทธจริยศาสตร์. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: เม็ดทราย.

สำลี รักสุทธี. (2544). สืบสานตำนานงานบุญประเพณีอีสาน. กรุงเทพฯ: พัฒนา ศึกษา.