The So Called “The People” สิ่งที่เรียกว่า “คน”
Main Article Content
Abstract
Some human being is born with a destiny. The people of Rem were born with karma. Then, Human beings cannot choose to be born. When a person has merit being born as a person, it is the most noble thing. Some people, when they was born, they had fascinated in form (Rupa), sound (Sadda), smell (Gandha), taste (Rasa), touch (Photthabba), and Nature (dharma). They thought that, this is true and lasting happiness. To know in the true doctrine, all of things, they are all mundane happiness, a temporary happiness. They know that, how the form (Rupa) is beautiful. The form (Rupa) has changed naturally all time. The Form has aging, pain, death, and returns to earth, water, fire, and wind. When people have understand of the truth, the truth of every life that, it is emptiness, there is nothing that can be held true to it. But the doctrine of the Lord Buddha which is something that it should be held firmly and bowed to them and use it as a guideline for practice. It is a doctrine that, it’s point to practice for ordering to attain the highest happiness, that, it’s worldly happiness which is liberation from all suffering.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
_____. (2558). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. กรุงเทพฯ: ผลิธัมม์.
_____. (2559). พุทธธรรม (ฉบับเดิม). (พิมพ์ครั้งที่ 31). กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.
_____. (2546). พุทธธรรม ฉบับปรับปรุงและขยายความ. (พิมพ์ครั้งที่ 10). กรุงเทพฯ: บริษัท สหธรรมิก จำกัด.
พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตฺโต). (2538). พจนานุกรมพุทธศาสน์ฉบับประมวลศัพท์. (พิมพ์ครั้งที่ 8). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2552). พุทธธรรม. (พิมพ์ครั้งที่ 19). กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.
พุทธทาสภิกขุ. (2005). การเกิดและการดับของกิเลส. กรุงเทพฯ: บริษัท ไพลิน บุ๊คเน็ต จำกัด.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.