THE ANIMAL SYMBOL OF BUDDHISM: SYNTHESIS OF BUDDHIST MORALITY AND BELIEVE TO CREATE BUDDHIST ART OF TEMPLE IN PHICHIT

Main Article Content

Chaipat Pathumtha
Phrakhru phipatsutthakul
Phrapalad Thassanapol Khemacaro
PhraMahasuparuek Supathajari
Kaweephat Cwchawnaha
Noppawan Chaichana

Abstract

Research "The Animal Symbol of Buddhism: Synthesis of Buddhist Morale and Believe to Create Buddhist Art of Temple in Phichit" has three objectives: 1. Study and analyze the moral and beliefs of animals, Buddhist symbols. 2. Synthesis of moral and animal beliefs, Buddhist symbols that appear in Buddhist arts in Phichit. and 3. Animal designs, Buddhist symbols and the creation of Buddhist arts of temples in Phichit. It is a qualitative research. By in-depth interviews with key informants
The results were as follows: 1) The results of the analysis of the moral and beliefs of animals, Buddhist symbols, contexts of the research area 7 temples found Himmapan wildlife 1) Wat Rong Chang, the family of a lion, a tiger, a bird, an elephant 2) a temple Hua Dong Family Mom Garuda 3) Nong Tao Temple, Naga Family, Singha family, other animals, crocodiles, elephants, horses, crabs, fish 4) Huai Khen Temple, Singha Om
family, other animals, elephants, wild animals, Himmapan 5) Wat Wang Klom, Singha family, Tiger, Bird, Elephant Tiger family, tiger bird, elephant 7) Wat Phai Tha PhoTai, Tiger family, tiger bird, elephant 2) The results of the synthesis of the moral and beliefs of animals, Buddhist symbols that appear in Buddhist arts in Phichit Found that the body It is a sacred animal guarding the temple and is responsible for guarding or guarding the door in front of the Viharn temple in the area of the ritual of the parade for rain. As well as the hope of a future life And sporadic as well Human belief is closely tied to a cult. And religion is important Humans have a belief in various things. 3) As a result of animal designs, Buddhist symbols and the creation of Buddhist arts at temples in Phichit Province, it was found that most of the Buddhist arts were built in temples in the perimeter of the temple because the arts or craftsmen would express their intentions. In creating art with the power of faith and being a Buddhist worship Because the temple is the center of the arts community such as Phra Wihan, Chedi, Phra Prang, Hor Sai Sala, Bai Sema and
sculptures. Such as Buddha images and murals, which are Buddhist art on the walls


 

Article Details

How to Cite
Pathumtha, C. . ., phipatsutthakul, P., Khemacaro, P. T. ., Supathajari, P., Cwchawnaha, K. . ., & Chaichana, N. . (2021). THE ANIMAL SYMBOL OF BUDDHISM: SYNTHESIS OF BUDDHIST MORALITY AND BELIEVE TO CREATE BUDDHIST ART OF TEMPLE IN PHICHIT. Journal of Graduate MCU KhonKaen Campus, 8(2), 313–326. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jg-mcukk/article/view/248669
Section
Research Article

References

วิเชียร นามการ. (2554). การศึกษาอิทธิพลความเชื่อเรื่องพญานาคที่มีผลต่อสังคมไทยปัจจุบัน. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ธิดา ยอดแก้ว. (2547). การศึกษาสัญลักษณ์ทางวัฒนธรรมของกลุ่มประเทศอาเซียน. กรุงทพมหานคร: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

พระครูศรีปัญญาวิกรม. (2558). นามานุกรมบุคคลพุทธศาสตร์. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย วิทยาลัยสงฆ์บุรีรัมย์.

พระสารประเสริฐ. (2512). 100 ปี พระสารประเสริฐ. สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ.กรุงเทพมหานคร: บริษัท อมรินทร์ พริ้นติ้ง กรุ๊พ.

พินทุ์สุดา ดีช่วย. (2555). คติความเชื่อรูปแบบของสัตว์หิมพานต์ในงานพระเมรุมาศ. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ยโสธารา ศิริภาประภากร และ สำเริงอินทยุง. (2561). คติความเชื่อที่มีต่อสัญลักษณ์นำโชคที่มีบทบาทต่อผู้ประกอบการค้า. ใน การประชุมวิชาการระดับชาติราชมงคลสุรินทร์ ครั้งที่ 9 การประชุมวิชาการระดับนานาชาติสุรินทร์ครั้งที่ 1. สุรินทร์: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราช มงคลอีสานวิทยาเขตสุรินทร์.

สงวน รอดบุญ. (2535). ลัทธิและสกุลช่างศิลปะตะวันตก. กรุงเทพมหานคร: โอเดียนสโตร์.

สุรศักดิ์ เจริญวงศ์. (2557). ภาพสัตว์หิมพานต์ในจิตนาการ. กรุงเทพมหานคร: ศิลป์สยาม บรรจุภัณฑ์และการพิมพ์ จํากัด.