BUDDHIST INTEGRATED APPROACH TO CONFLICT MANAGEMENT FOR PEACE

Main Article Content

Kanit Duanghassadee
Phramaha Mit Thitapanyo

Abstract

Buddhist integrates Conflict Management for Peace Is it managing conflicts with in the mind or cessation of suffering is an important factor. In which the Four Noble Truths are considered by using intelligence in a subtlety contemplate, Saw the suffering, the cause of human suffering that consisted of form and name (Khan 5) and according to natural laws. People in the world, regardless of race, religion, can integrate Buddhism to manage internal conflicts or end self-suffering and manage interpersonal conflicts with rational and prudent consideration and helpful. The fact that the person's inner conflict or the inability of suffering because there is still craving(tanha), dogma (thitthi) and conceit(mana), there is a chance to conflict with others and may cause conflict to the wider society. When Buddhist integratesd makes a person's wisdom, enlightenment, can destroy the craving (tanha) dogma (thitthi) and conceit (mana), has no selfishness.
The society will be sustainable peace.

Article Details

How to Cite
Duanghassadee , K. . ., & Thitapanyo, P. M. . (2021). BUDDHIST INTEGRATED APPROACH TO CONFLICT MANAGEMENT FOR PEACE. Journal of Graduate MCU KhonKaen Campus, 8(2), 1–13. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jg-mcukk/article/view/246683
Section
Academic Article

References

กองบัญชาการศึกษา สำนักงานตำรวจแห่งชาติ. (2562). ตำราเรียนหลักสูตรนักเรียนนายสิบตำรวจ วิชา การจัดการความขัดแย้งและ

การไกล่เกลี่ยเพื่อระงับข้อพิพาท. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ตำรวจ.

คณะสงฆ์วัดสระเกศ ราชวรมหาวิหาร. (2555). คู่มือการเรียนธรรมศึกษาชั้นตรี โท เอก. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ อนันตะ.

ชัชวาลย์ ชิงชัย. (2562). การสร้างสันติภาพตามแนวพระพุทธศาสนา : ศึกษากรณีพระเจ้าพรหมทัตกับพระราชกุมารทีฆาวุ.

วารสารมนุษยศาสตร์วิชาการ, 26(1), 61-87.

พุทธทาสภิกขุ. (2549). ปฏิจจสมุปบาทจากพระโอษฐ์. (พิมพ์ครั้งที่ 7). กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ สุขภาพใจ.

พุทธทาสภิกขุ. (2541). สันติภาพของโลก. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.

พุทธทาสภิกขุ. (2549). อิทัปปัจจยตา. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ สุขภาพใจ.

พระครูสุตพัฒโนดม (วรเมศร์ จารุวณฺโณ). (2561). การขจัดความขัดแย้งตามแนวโอวาทปาฏิโมกข์. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร,

(1), 370-380.

พระครูสุวิธานพัฒนบัณฑิต. (2558). การเผยแผ่พระพุทธศาสนาเชิงรุก. ขอนแก่น: โรงพิมพ์คลังนานาวิทยา.

พระเทพโสภณ (ประยูร ธมฺมจิตโต) และคณะ. (2548). พระพุทธศาสนากับวิทยาการโลกยุคใหม่. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬา

ลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตโต). (2558). สลายความขัดแย้ง เข้มแข็งด้วยปัญญา. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์

ผลิธัมม์ ในเครือ บริษัท สำนักพิมพ์เพ็ท แอนด์โฮม จำกัด.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2538). พุทธธรรม. (พิมพ์ครั้งที่ 6). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมบัณฑิต (ประยูร ธมฺมจิตฺโต). (2557). พุทธบูรณาการ เพื่อการพัฒนาจิตใจและสังคม. วารสาร มจร สังคมศาสตร์ปริทรรศน์,

(3), 1-24.

พระมหาธรรมรัต. (2560). ศาสนากับสันติภาพ. สืบค้นเมื่อ 6 เมษายน 2563, จาก https://www.gotoknow.org/posts/641507

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2560). พระไตรปิฎกฉบับภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร:

โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มิ่งขวัญ พงษ์สถิต. (2562). การจัดการความขัดแย้งภายในองค์กร. สืบค้นเมื่อ 23 สิงหาคม 2563, จาก https://oia.go.th

ราชบัณฑิตยสถาน. (2554). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. กรุงเทพมหานคร: บริษัท ศิริวัฒนาอินเตอร์พริ้นท์ จำกัด

(มหาชน).

สำราญ คำยิ่ง. (2545). พจนานุกรมอังกฤษ-ไทย (English-Thai by Example Usage). กรุงเทพมหานคร: ห้างหุ้นส่วนจำกัด วีเจ

พรินติ้ง.

อัจฉรา พันธ์แสง. (2560). วิเคราะห์การใช้หลักขันติในการสร้างสันติภาพของ

นางอองซาน ซูจี. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร, 5(ฉบับพิเศษ), 202-215.