ANALYZE THE CONCEPT OF HUMANISM IN THERAVADA BUDDHIST PHILOSOPHY

Main Article Content

Phramaha Attapong Sirisopano (Srirawong)
Jaras Leeka

Abstract

The Theravada Buddhist Philosophy has perspective on humanism for 3 parts: 1) objectivity dimension, it is because humans have universal features, they are a part of nature and they are under the natural rule (Trinity). Moreover, as humans are one creature in the nature that have dynamic based on the flavor factors and include the five groups of existence (khanda), they are naturalism, realism and rationalism. 2) Subjectivity dimension , it is because humans are unique including characterized by the human race, characterized by Karma and characterized by special abstracts that differ from those of other animals (feeling, memory, thought and consciousness). For that reason, humans have feeling, memory, critical thought, more intelligence than other species, morality and ethics, and also have the potential to develop themselves to the noble level. Those bring them to be pragmatism, empiricism, humanitarianism, relativism, moderationism, and utilitarianism. 3) Objectivity and subjectivity dimension, as Buddhist philosophy views humans and things in the dimension of dharma and does not determine humans and things are concrete because they are only components of five groups of existence. Therefore, humans and things must be viewed in abstract dimension. They have intuition of Noble Truths and are characterized as law observance and liberalism.

Article Details

How to Cite
Sirisopano (Srirawong), P. A. ., & Leeka, J. . (2020). ANALYZE THE CONCEPT OF HUMANISM IN THERAVADA BUDDHIST PHILOSOPHY. Journal of Graduate MCU KhonKaen Campus, 7(4), 1–18. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jg-mcukk/article/view/246312
Section
Academic Article

References

คณะมนุษย์ศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม. (2549). มนุษย์กับการใช้ เหตุผล. มหาสารคาม : สำนักพิมพ์

มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

เดือน คำดี. (2534). พุทธปรัชญา. กรุงเทพมหานคร : โอ.เอส.พริ้นติ้ง เฮ้าส์.

ประยงค์ แสนบุราณ. (2547). ปรัชญาอินเดีย. กรุงเทพมหานคร : โอเดียนสโตร์.

ปรุตม์ บุญศรีตัน. (2556). พุทธอภิปรัชญา : ความจริงเกี่ยวกับจักรวาล โลก มนุษย์ และสังสารวัฏ. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์แห่ง

จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย.

พระธรรมโกศาจารย์ (พุทธทาสภิกขุ). (2521). ธรรมะเป็นรากฐานแห่งความเป็นมนุษย์. กรุงเทพมหานคร : ธรรมสภา.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2551). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. (พิมพ์ครั้งที่ 16). กรุงเทพมหานคร : บริษัท

เอส.อาร์. พริ้นติ้ง แมส โปรดักส์ จำกัด.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2551). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. (พิมพ์ครั้งที่ 11). กรุงเทพมหานคร : บริษัท

เอส.อาร์.พริ้นติ้ง แมส โปรดักส์ จำกัด.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2556). หลักสูตรอารยชน. กรุงเทพมหานคร : เจริญดี มั่นคงการพิมพ์.

ฟื้น ดอกบัว. (2555). ปวงปรัชญาอินเดีย. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร : สยามปริทัศน์ จำกัด.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหา

จุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

รัตนะ บัวสนธ์. (2556). ปรัชญาวิจัย. (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2540). พจนานุกรมศัพท์ปรัชญาอังกฤษ-ไทย ฉบับราชบัณฑิตยสถาน. กรุงเทพมหานคร : ราชบัณฑิตยสถาน.

สมเด็จพระญาณสังวร สมเด็จพระสังฆราช (เจริญ สุวฑฺฒโน). (2542). พระพุทธศาสนากับ ปัญหาทางอภิปรัชญา. (พิมพ์ครั้งที่ 2).

กรุงเทพมหานคร : มหามกุฏราชวิทยาลัย.

สมัคร บุราวาศ. (2490). คำบรรยายวิชาปรัชญา. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราช วิทยาลัย.

สมัคร บุราวาส. (2554). ปรัชญาพราหมณ์ในสมัยพุทธกาล. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร : ศยาม.

สิทธิ์ บุตรอินทร์. (2554). ปรัชญาเปรียบเทียบ มนุษยนิยมตะวันออกกับตะวันตก. กรุงเทพมหานคร : สร้างสรรค์บุ๊คส์.

แสง จันทร์งาม. (2521). พุทธศาสนวิทยา. พระนคร : สำนักพิมพ์บรรณาคาร.