Doujinshi as a part of Japanese cartoon industry
Keywords:
Doujinshi, Japanese cartoon, entertainment mediaAbstract
This article aims to study information about doujinshi which is part of the Japanese entertainment media industry and the factors that make Japanese doujinshi widely popular by using the method of collecting information from academic documents related to doujinshi, social media and doujinshi. The results of the study revealed that Doujinshi was the work that the creator created without working with a publishing house. Doujinshi is divided into two types: original doujinshi and adapted doujinshi. Adapted doujinshi is considered copyright infringement. However, it can be widely sold in Japan and many countries. Only a few adapted doujinshi creators have been prosecuted. This phenomenon occurs because of the mutual benefit between copyright owner and doujinshi creator, and the high cost of litigation.
References
ดรีม เอกซ์เพรส (เดกซ์). (2566, พฤษภาคม 11). เจ้าของสิทธิ์ จิบิมารุโกะ ออกจดหมายเตือนผู้วาดโดจินชิที่ไม่เหมาะสม. Dexclub.com. https://news.dexclub.com/artist-apologizes-deletes-chibi-maruko-chan-dojinshi-of-maruko-as-drug-addict/
เฟิร์ส เพจ โปร. (2566). การ์ตูน ประกาศให้โลกรู้ว่าบ้านอิมะอิซุมิเป็นแหล่งมั่วสุมของสาวแกลไปซะแล้ว เล่ม 1. https://www.firstpagepro.com/product/449/การ์ตูน-ประกาศให้โลกรู้ว่าบ้านอิมะอิซุมิเป็นแหล่งมั่วสุมของสาวแกลไปซะแล้ว-เล่ม-1
รื่นฤทัย สัจจพันธุ์. (2559). แฟนฟิก: วรรณกรรมเลียนแบบเพื่อยกย่องหรือย่ำยีงานต้นแบบ?. วารสารอักษรศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร, 38(1), 9–50.
วิมลณัฐ หวังสิทธิกุล. (2560). BL กับ มุมมองเพศสภาวะ (Gender): ภาพสะท้อนผ่านสื่อ ท่ามกลางความเปลี่ยนแปลงในบริบทสังคมญี่ปุ่น. วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย ฉบับสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์, 7(1), 70-77.
ศิรินนา วอนเก่าน้อย. (2565). แฟนศึกษาสู่พฤติกรรมสารสนเทศของแฟน. วารสารห้องสมุด สมาคมห้องสมุดแห่งประเทศไทยฯ, 66(1), 37–51.
ศุภาวรรณ คงสุวรรณ์. (2561, ธันวาคม 18). นิยายวาย : กระแสนิยม และกระจกสะท้อนสังคมที่ ‘ไร้เดียงสาทางเพศ’. The 101.World. https://www.the101.world/what-yaoi-tell-us/
Animate. (2023). 【同人誌】今日も厨は騒がしい4. https://www.animate-onlineshop.jp/pn/【同人誌】今日も厨は騒がし%204/pd/2342884/
Animate (2023). 【同人誌】【専売】いつまでたっても【特典付】. https://www.animate-onlineshop.jp/pn/【同人誌】【専売】いつまでたっても【特典付】/pd/2260016/
B-Ikeguchi, C. (2018). The Otaku culture and its cultural ramifications. Journalism and mass communication, 8(5), 246-259.
book-hon. (2022, May 11). 文庫サイズ小説同人誌の印刷費はどのくらい?文字数、余白、紙のコツも伝授!. https://www.book-hon.com/column/8699/
Comic Market. (2014). What is the comic market?. https://www.comiket.co.jp/info-a/WhatIsEng201401.pdf
Comic Market. (2024, January 9). コミックマーケット103アフターレポート. https://www.comiket.co.jp/info-a/C103/C103AfterReport.html
Copyright Research and Information Center. (2021). Copyright Law of Japan. https://www.cric.or.jp/english/clj/doc/20210624_law.pdf
Dahlan, H.A. (2022). The publishing and distribution system of Japanese manga and doujinshi. Publishing Research Quarterly, 38(4), 653-664.
ebay. (n.d.). Doujinshi Purgatorio Sentimentalism (Blue Exorcist Yukio Okumura x Rin Okumura). https://i.ebayimg.com/images/g/5qIAAOSwtYBhDAcn/s-l1600.jpg
Hinton, P. (2018). Negotiating otaku: a social group, its social representations and the changing cultural context. Papers on Social Representations, 27(2), 1-20.
Ichikohji, T., & Katsumata, S. (2016). The relationship between content creation and monetization by consumers: Amateur manga (doujinshi) and music in Japan. Annals of Business Administrative Science, 15(2), 89-103.
Lamerichs, N. (2013). The cultural dynamic of doujinshi and cosplay: Local anime fandom in Japan, USA and Europe. Participations: Journal of Audience and Reception Studies, 10(1), 154-176.
Melonbooks. (2024, February 14). オリジナル同人誌. https://www.melonbooks.co.jp/book/list.php?category_id=83
Miller, E. (2007, May 30). Author of false Doraemon ending issues apology. Anime News Network. https://www.animenewsnetwork.com/news/2007-05-29/false-doraemon-ending
MyAnimeList. (n.d.). Hiroyuki. https://myanimelist.net/people/2785/Hiroyuki
MyAnimeList. (n.d.). Imaizumin Chi wa Douyara Gal no Tamariba ni Natteru Rashii: Deep. https://myanimelist.net/manga/145375/Imaizumin_Chi_wa_Douyara_Gal_no_Tamariba_ni_Natteru_Rashii__Deep
Noppe, N. (2014). The cultural economy of fanwork in Japan: Dōjinshi exchange as a hybrid economy of open source cultural goods [Doctor of Philosophy, University of Leuven]. KU Leuven Libraries. https://lirias.kuleuven.be/1814758&lang=en
Polaris Market Research. (2023). Manga Market Share, Size, Trends, Industry Analysis Report, By Content Type (Printed and Digital); By Distribution Channel; By Genre; By Audience; By Region; Segment Forecast, 2023-2032. https://www.polarismarketresearch.com/industry-analysis/manga-market
Polaris Market Research. (2023). Anime Market Share, Size, Trends, Industry Analysis Report, By Type (T.V., Movie, Video, Internet Distribution, Merchandising, Music, Pachinko, and Live Entertainment); By Distribution Channel; By Origin; By Region; Segment Forecast, 2023-2032. https://www.polarismarketresearch.com/industry-analysis/anime-market
Schroff, S. (2019). Where to draw the line: The difference between a fan and a pirate in Japan. International Journal of Cultural Policy, 26(4), 1-26.
Statista Research Department. (2023, February 7). Total number of visitors of the Winter Comic Market (Comiket) in Japan from 2012 to 2022. https://www.statista.com/statistics/1036853/japan-number-visitors-winter-comiket/
Statista Research Department. (2024, January 24). Retail value of fanzines (dojinshi) in Japan from fiscal year 2019 to 2022 with a forecast until 2023. https://www.statista.com/statistics/1050829/japan-coterie-magazine-market-retail-value/
Stimson, E. (2016, October 12). Prime Minister Abe: Dōjinshi safe under TPP. Anime News Network. https://www.animenewsnetwork.com/interest/2016-04-09/prime-minister-abe-dojinshi-safe-under-tpp/.100782
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Thammasat Journal of Japanese Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.