The Social Reflection and the Strategy of Presentation the Short Story in “Koosang Koosom Magazine”
Main Article Content
Abstract
The author had studied about the social reflection and the strategy of presentation the short story in “KOOSANG KOOSOM MAGAZINE” published and distributed during January 2557 B.E. to December 2558 B.E., total of 139 stories. Only short stories related to the past and true stories from story tellers were studied and the result is shown by using descriptive analysis.
The magazine had showed 5 changing way result. 1) Economics resulted, Industrialized country had great impact on consumers due to higher price of goods and commodities, poor quality of products and advantage taking resulted in debt. 2) Education resulted, Parents preferred sending their children to well known schools in the cities whereas children in the rural area had much less opportunity to access good education. 3) Culture resulted, Most Thai people were Buddhists. However, some still had supernatural belief. 4) Materialism resulted in respect to people with asset when people with high moral were not as well respected. 5) The stories also showed family result problems and the differences between urban and rural ways of living.
Writing techniques varied. Most writers started the story by 5 mentioning. 1) About the incidence, scene, characters, using conversation as a tool. 2) The stories were written according to the timeline to help better understanding among readers. 3) Most short story writers wanted to express 3 ending by happiness, sadness, loneliness and sarcasm. 4) To present the case as good example to the readers. 5) The writers presented happiness sadness lonely confused and remark giving for the reader.
Article Details
References
เกศินี จุฑาวิจิตร. (2552). การเขียนสร้างสรรค์ทางสื่อสิ่งพิมพ์. นครปฐม: มหาวิทยาลัยราชภัฎนครปฐม.
คนเสือกแก่ก่อน (นามแฝง). (2558). ถูกของหย่าเพราะแก่กว่า. คู่สร้างคู่สม, 35(899), 40 – 41.
เจตนา นาควัชระ. (2521). ทฤษฎีเบื้องต้นแห่งวรรณคดี. กรุงเทพฯ: ดวงกมล.
เจ้าลิงน้อย มหาสารคาม (นามแฝง). (2557). ตามล่าหาดูโทรทัศน์ขาว–ดำ. คู่สร้างคู่สม, 35(850), 20 – 22.
ตรีศิลป์ บุญขจร. (2523). นวนิยายกับสังคมไทย พ.ศ. 2475 – 2500. กรุงเทพฯ: บางกอกการพิมพ์.
ถวัลย์ มาศจรัส. (2540). เคล็ดลับการเขียนเรื่องสั้น. กรุงเทพฯ: ออฟเซทเพรส.
ทรายทอง สกลนคร (นามแฝง). (2558). เสี่ยงทายคางไก่ ในพิธีไหว้เจ้าปู่. คู่สร้างคู่สม, 36(910), 64 – 65.
ทิตยา สงขลา (นามแฝง). (2557). ชีวิตที่เราลิขิตเอง. คู่สร้างคู่สม, 35(876), 94 – 96.
ธเนศ อาภรณ์สุวรรณ. (2530). การมองวรรณกรรมและการเมืองไทยยุคตามกันอเมริกัน. ถนนหนังสือ, 5(6), 76 – 82.
นพพร ด่านสกุล. (2549). การวิเคราะห์วรรณกรรมเพลงลูกทุ่งของจูเลี่ยม กิ่งทอง. Zปริญญานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต, สาขาวิชาภาษาไทย, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ).
บุญเกิด มาดหมาย. (2550). วิเคราะห์ภาพสะท้อนสังคมในเพลงลูกทุ่งที่ขับร้องโดย ศิริพร อำไพพงษ์. (การศึกษาค้นคว้าด้วยตนเองศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยนเรศวร).
พัชญ์สิตา นราธิวาส (นามแฝง). (2557). ของขวัญปีใหม่ล้ำค่าที่กว่าจะได้มาต้องเสี่ยงตาย. คู่สร้างคู่สม, 35(881), 97 – 99.
พิเชษฐ์ คงโต. (2545). แนวคิดและภาพสะท้อนสังคมในเรื่องสั้นของประชาคมลุนาชัย: การวิเคราะห์. (ปริญญานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต, สาขาวิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ).
พี่ เพชรบุรี (นามแฝง). (2558). หญิงสามชาย. คู่สร้างคู่สม, 36(905), 69 – 71.
แม่ก้อนทอง พิษณุโลก (นามแฝง). (2557). คำสอนจากชีวิตแม่. คู่สร้างคู่สม, 35(852), 66 – 68.
แม่น้องดิว ยโสธร (นามแฝง). (2557). กำลังใจจากลูกรดใจแม่. คู่สร้างคู่สม, 35(843), 36 – 37.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2556). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. กรุงเทพฯ: นานมีบุคส์พับลิเคชั่น.
วรวุธ สุวรรณฤทธิ์. (2546). วิถีไทย. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.
วัชรีย์ อินทะชิต. (2558). การศึกษาบทแหล่และเพลงขอทานของครูประทีป สุขโสภา: วิเคราะห์กลวิธีการแต่งและภาพสะท้อนสังคม. (การศึกษาค้นคว้าด้วยตนเองศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยนเรศวร).
วิจิตร อาจบำรุง. (2553). ภาพสะท้อนสังคมในเพลงลูกทุ่งพี สะเดิด. (การศึกษาค้นคว้าด้วยตนเองศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยนเรศวร).
วิทย์ ศิวะศริยานนท์. (2544). วรรณคดีและวรรณคดีวิจารณ์. กรุงเทพฯ: สมาคมภาษาและหนังสือแห่งประเทศไทย.
ศิริรัตน์ แอดสกุล. (2556). ความรู้เบื้องต้นสังคมวิทยา. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ศุลีพร ช่างเกวียน. (2551). วิเคราะห์ภาพสะท้อนสังคมในบทเพลงที่ขับร้องโดย ทศพล หิมพานต์. (การศึกษาค้นคว้าด้วยตนเองศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยนเรศวร).
สมปราชญ์ อัมมะพันธ์. (2549). วิเคราะห์นวนิยายของนักเขียนสตรีไทยที่มีตัวละครเอกเป็นโสเภณี. (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์).
สันติ ทิพนา. (2558). ปรากฏการณ์ทางสังคมและกลวิธีการนำเสนอเรื่องสั้นในนิตยสารรายสัปดาห์ ปีพุทธศักราช 2555. (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาภาษาไทย, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม).
สาลี่ สุพรรณ (นามแฝง). (2557). พ่อชาวนาดีเด่น. คู่สร้างคู่สม, 35(878), 76 – 77.
สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. (2559). สภาวะการศึกษาไทย ปี 2557 / 2558 และปฏิรูปการศึกษาไทยให้ทันโลกในศตวรรษที่ 21 ได้อย่างไร. กรุงเทพฯ: สกศ.
สุทัศน์ วงศ์กระบากถาวร. (2550). บันเทิงคดีประเภทเรื่องสั้น. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.
สุนันท์ จันทร์วิเมลือง. (2551). การเขียนเชิงสร้างสรรค์. กรุงเทพฯ: วัฒนาพานิช.
สุพัตรา สุภาพ. (2546). ปัญหาสังคม. กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช.
สุวรรณา เกรียงไกรเพ็ชร. (2541). ความขัดแย้งทางค่านิยมที่ปรากฏในเรื่องสั้นไทยสมัยพัฒนาเศรษฐกิจ (พ.ศ. 2493 – 2523). วารสารภาษาและหนังสือ, 29(1), 125 – 148.
อดีตทหารเรือหญิง ลำปาง (นามแฝง). (2558). ทิ้งวุฒิ ป.โท โบกมือลาอาชีพอาจารย์มาเป็นทหารหญิงชั้นประทวน. คู่สร้างคู่สม, 36(918), 64 – 66.
อิงอร สุพันธุ์วณิช. (2547). วรรณกรรมวิจารณ์. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อุไรวรรณ สิงห์ทอง. (2556). การวิเคราะห์ภาพสะท้อนสังคมในวรรณกรรมเสี่ยงทาย: กรณีศึกษาวัดและสถานที่ศักดิ์สิทธิ์ในจังหวัดตาก. (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยนเรศวร).