Muslim Way of Life and Relationship to the Islamic Principles and Islamic Law Enforcement: Case Study of Suanluang 1 Community

Authors

  • สุวิมล พิชญไพบูลย์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ

Keywords:

Muslim way of life, Islamic principles, Islamic law, Relationship, Law enforcement

Abstract

This study was an attempt to investigate the Muslim way of life, in terms of living according to both Islamic principles and Islamic law enforcement in Suan-Luang 1 Community. This research aimed to study the background and way of life of this community, as well as the influence of Islamic principles and Islamic law enforcement. This research consisted of qualitative and quantitative data. The target population of the quantitative data was the entire population of this community for 425 people. The target population of the qualitative data was the masjid committee, e.g. Imam, the Suan-Luang 1 Community committee, Muslim representatives in the community, the Local Savants, and elders in the community total 5 people.The results indicated that the target population was devoutly religious, strictly following the teachings of Allah, as told to Mohammed, through the Quran. Muslims are thought to be more devout compared to other religious groups. This is because Muslims are instilled with Islamic principles from childhood, which they demonstrate through their behavior and adherence to the Muslim way of life, such as testimony in their belief of Allah, the observance of Ramadan, etc. Moreover, the principles of Islam are observed by members of the community on an individual basis. In other words, they follow their religious beliefs on a personal level, without enforcement from any external source. Furthermore, an adherence to the principles of Islam is a part of the daily life of the members of this community, and these principles regulate their way of life. If the members of this community fail to follow the obligatory rules or deviate from Islamic principles, or the Muslim lifestyle, it would have a profound effect on their way of life. The members of this community believe that Allah, through Mohammed and the Quran, established the way in which the members of their faith should live their lives in terms of their personal behavior. Suan-Luang 1 Community’s way of life was influenced toward Islamic religion and Islamic law. From this, it was enforced to Islamic law for eightfold time. The significance was 0.01

References

คณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ, สำนักงาน. แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่ง ชาติ ฉบับที่ 11 (พ.ศ.2555–2559). (ออนไลน์) 2554 (อ้างเมื่อ 13 ตุลาคม 2556 จาก http://www.nesdb.go.th/Default.aspx?tabid=395

คณะนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ร่วมกับสถาบัน อิสลามและอาหรับศึกษา มหาวิทยาลัยนราธิวาสราชนครินทร์ วิทยาลัยอิสลามศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี และคณะ อิสลามศึกษา มหาวิทยาลัยอิสลามยะลา. การปรับใช้กฎหมายอิสลามในประเทศไทย. (ออนไลน์) 2553 (อ้างเมื่อ 3 กรกฎาคม 2557). จาก http://www.coj.go.th/rabi/userfiles/ file/Summary%of%the%seminar%20Criticl%20proposal%20development%20system%20of%20Islamic%20law%20in%20Thailand.doc

ธีรวุฒิ เอกะกุล. ระเบียบวิธีวิจัยทางพฤติกรรมศาสตร์ และสังคมศาสตร์. อุบลราชธานี : สถาบันราชภัฎ อุบลราชธานี, 2543.

นาซีเราะห์ เจะมามะ จิดาภา สุวรรณฤกษ์ อมลวรรณ วีระ ธรรมโม และมุฮำหมัดซากี เจ๊ะหะ. กระบวนการถ่ายทอดการปฏิบติตามหลักคำสอนของศาสนาอิสลามสำหรับเยาวชนในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้. วารสาร AL-NUR บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยอิสลามยะลา. 6. 11 (2011): 1.

บุญชม ศรีสะอาด. วิธีการทางสถิติสำหรับการวิจัย. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: สุวีริยาสาส์น, 2542.

ประพัฒน์ วรกาญจน์. (13 พฤษภาคม 2557). สัมภาษณ์. อิหม่าม. มัสยิดอัลอะติ๊ก.

ปาณฑรา มีนะกนิษฐ. ชาวไทยมุสลิม: วิถีชีวิตและโลกทัศน์การพัฒนาคุณภาพชีวิต กรณีศึกษาชุมชนลำสนุ่นตําบลคลองสอง อําเภอคลองหลวง จังหวัดปทุมธานี. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยมหิดล, 2551.

แพร ศิริศักดิ์ดำเกิง. โครงการทบทวนองค์ความรู้เกี่ยวกับจังหวัดชายแดนใต้ท่ามกลางสถานการณ์ความรุนแรง (2547-2550). กรุงเทพฯ: ศูนย์ข่าวสารสันติภาพ คณะรัฐศาสต มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, 2552

ฟาฏินา วงศ์เลขา. อิสลามศึกษา วิถีชีวิตที่มุสลิมทุกคนต้องเรียนรู้. (ออนไลน์) 2554 (อ้างเมื่อ 25 มิถุนายน 2555). จาก http://social.obec.go.th/node/100

.............. วิถีมุสลิมกับการเรียนรู้ตลอดชีวิต. (ออนไลน์) 2555 (อ้างเมื่อ 25 มิถุนายน 2555). จาก https://sites.google.com/site/krumouymp/article/withichiwitmuslimkabkarreiynrutlxdchiwit

ระพีพรรณ มูฮัมหมัด. อิสลามกับการพัฒนาอย่างยั่งยืน: กรณีศึกษาชุมชนมัสยิดกมาลุลอิสลาม คลอง แสนแสบ กรุงเทพมหานคร. วิทยานิพนธ์วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2556.

ศึกษาธิการกระทรวง, กระทรวง. ความสมานฉันท์ระหว่างชาวไทยมุสลิมกับชาวไทย พุทธ เป็นสิ่งที่เป็นไปได้. (ออนไลน์) 2554 (อ้างเมื่อ 31 สิงหาคม 2556). จาก www.bic.moe.go.th

สุชาติ บุญมี. (12 กรกฎาคม 2557). สัมภาษณ์. ประธานชุมชนสวนหลวง 1. ชุมชนสวนหลวง 1.

Lauro, Carlo. & Vinzi, Vincenzo Esposito. Some Contribution of PLS Path Modeling and a System for the European Customer Satisfaction. (Online) 2004 (Cited October 2, 2009.Available from http://www. sis-statistica.it/files/pdf.

Downloads

Published

2018-12-28

How to Cite

พิชญไพบูลย์ ส. (2018). Muslim Way of Life and Relationship to the Islamic Principles and Islamic Law Enforcement: Case Study of Suanluang 1 Community. Journal of Graduate School, Pitchayatat, Ubon Ratchathani Rajabhat University, 13(2), 233–243. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/Pitchayatat/article/view/221664

Issue

Section

Research articles