พื้นที่ ชีวิตประจำวัน และสื่อสังคมออนไลน์ : การศึกษาความเปลี่ยนแปลงเชิงพื้นที่กับทุนนิยมสัญญะ

ผู้แต่ง

  • เอเซีย บินตอเล็บ นักวิชาการอิสระ

คำสำคัญ:

ทุนนิยมสัญญะ, พื้นที่, ชีวิตประจำวัน, สื่อสังคมออนไลน์, การประกอบสร้างตัวตน

บทคัดย่อ

บทความนี้ต้องการวิเคราะห์ปรากฏการณ์ทางสังคมเศรษฐกิจบนสหสัมพันธ์ระหว่าง “ปัจเจก-พื้นที่วัตถุ-และพื้นที่อวัตถุ" อันเป็นกลไกที่สำคัญของทุนนิยมสัญญะในโลกร่วมสมัย โดยมุ่งเน้นไปที่ความเปลี่ยนแปลงของพื้นที่วัตถุที่สัมพันธ์กับกระบวนการประกอบสร้างตัวตนของปัจเจกบนสื่อสังคมออนไลน์ภายใต้กลไกของทุนนิยมสัญญะ บทความนี้ใช้วิธีการศึกษาเชิงสหวิทยาการที่รวมเอาแนวทางเชิงประวัติศาสตร์ วัฒนรรมศึกษา รวมถึงภูมิศาสตร์ เข้ามาอธิบายปรากฏการณ์ที่เกิดขึ้น โดยขอบเขตงานศึกษาเจาะลึกไปที่การวิเคราะห์พื้นที่พักผ่อนหย่อนใจประเภทต่าง ๆ ที่อยู่ในพื้นที่ภาคเหนือและกรุงเทพมหานคร ในช่วงต้นทศวรรษที่ 2560 เพื่อชี้ให้เห็น
พลวัตรของพื้นที่ที่ล้อไปตามพัฒนาการของสังคมและเศรษฐกิจ

จากผลการวิเคราะห์พบว่า พื้นที่วัตถุได้ถูกปรับเปลี่ยนให้เข้ากับวิถีชีวิตของปัจเจกในโลกร่วมสมัยผ่านสื่อสังคมออนไลน์ ในอีกด้านหนึ่งสื่อสังคมออนไลน์ก็เป็นพื้นที่อวัตถุที่มอบอิสระให้กับปัจเจกผลิตสร้างความหมายและสัญญะผ่านการผลิตเนื้อหาในชีวิตประจำวันในทุกแง่มุมของชีวิตอย่างไร้ขีดจำกัด ส่งผลให้พื้นที่วัตถุกลายมาเป็นโลกจำลองที่ทำหน้าที่ตอบสนองต่อกระบวนการประกอบสร้างตัวตนของปัจเจกอยู่ตลอดเวลา จนกระทั่งพื้นที่วัตถุกลายสภาพมาเป็นสนามจำลองของความคิดและอารมณ์ความรู้สึกของผู้คน ตลอดจนคุณค่าเชิงสุนทรียศาสตร์ที่ปรากฏให้เห็นผ่านชีวิตประจำวันและการพักผ่อนหย่อนใจที่ถูกผลิตซ้ำอย่างต่อเนื่อง โลกของทุนนิยมสัญญะ จึงเป็นโลกที่วัตถุถูกลดสถานะให้เป็นเพียงภาพจำลองของ “ความจริง” อันหลากหลายไปโดยปริยาย

References

Balinan. (2023). Thank you for your feedback: Nan is an ancient valley town infused with Lanna culture. https://www.facebook.com/Bali.Nan.Th/posts/pfbid02X9H1Ejg6m4t6XcFDmr4HTMxCDWJLywoz2aF2wfKAyeAreEY1gV7Z8ssGn1KVzGTYl

Baudrillard, J. (1994). Simulacra and simulation. University of Michigan Press.

Berardi, F. (2009). Precarious rhapsody: Semiocapitalism and the pathologies of the post-alpha generation. Minor Compositions.

Berardi, F. (2012). The uprising: On poetry and finance. Semiotext(e).

Bintorleb, A. (2021). The change of leisure space in Thailand: An extension of 'Café' in Chiang Mai 2007-2020. Paper presented at the 5th Arts Undergraduate Humanities Symposium, Faculty of Arts, Chulalongkorn University.

Chiang Mai We Care. (2021, July 29). Chiang Mai, The city of coffee – It takes 7 years to taste each of shop a day. https://www.facebook.com/profile/100064331514499/search/?q=%E0%B9%80%E0%B8%A1%E0%B8%B7%E0%B8%AD%E0%B8%87%E0%B8%81%E0%B8%B2%E0%B9%81%E0%B8%9F

Corporate Communication and Alumni Relations Center. (2021). Mae Kha Canal, one of the fortunate signs of Chiang Mai portrayed as a “Cultural Stream”. https://www.cmu.ac.th/th/article/aaf8b386-2528-4353-91ea-78c535f6a4e7

Corporate Communication and Alumni Relations Center. (2022). CMU follow up on the progression of Mea Kha canal improvement in Ra Kaeng rode; landscape, pavement, and sewage development, all of which have proceeded over 90 % and are ready to be a Check-in spot as well as being an economics spot for community. https://www.cmu.ac.th/th/article/80094ca5-8cd8-4360-8677-175fe0879b6b

Ditch the Label. (2017). Are you living an Insta Lie? social media vs. reality. https://www.youtube.com/watch?v=0EFHbruKEmw&t=52s

Doi Chaang Coffee. (2024). Doi Chaang coffee, A legendary chronicle. https://doichaangcoffee.co.th/about-us/the-legend/

Eyedropper Fill. (2019). When the concept of making any space “instagrammable” is about to destroy designing front. https://www.the101.world/instagrammable-trend/

Fairs, M. (2018). Creating instagrammable moments "now part of architectural briefs" says Farshid Moussavi. https://www.dezeen.com/2018/06/05/instagram-moments-farshid-moussavi-instagram-architecture/

Hinton, S. (2013). Understanding social media. Sage.

Jennings, W. (2019). Should architects design provocatively ugly architecture that does not conform to Instagram's aesthetic conventions?. https://www.dezeen.com/2019/09/05/anti-instagram-architecture-will-jennings/

Kitirianglarp, K. (2017). Autonomia; cognetive capitalism, immaterial labors, and communal revolutions. Illuminations Editions.

Lee Ayu Chuepa. (2024). Akha Ama. http://article.culture.go.th/ index.php/blog/3-column-layout-4/161-akha-ama

Mae Kha Canal. (2022). Chiang Mai’s Otaru. https://www.paiduaykan.com/travel/%E0%B8%84%E0%B8%A5%E0%B8%AD%E0%B8%87%E0%B9%81%E0%B8%A1%E0%B9%88%E0%B8%82%E0%B9%88%E0%B8%B2

MGR Online. (2018). “Best-Ben-Junior” launche a hip coffee shop on the series “Hipster or Loser”. https://mgronline.com/ drama/detail/9610000123025

MGR Online. (2022). Get to know “Mae Kha Cannal” the newly fascinating landmark that makes you feel like you are in Japan. https://mgronline.com/travel/detail/9650000101065

Miller, D., Sinanan, J., Wang, X., McDonald, T., Haynes, N., Costa, E., & Nicolescu, R. (2016). How the world changed social media. UCL Press.

Nnanthisin. (2022). 40 Coffee shops in Bangkok that you must not miss for Café-Hopping!. https://food.trueid.net/detail/jPKyxQRJkxnz

Plianmolee, P. (2019). Department of industrial promotion stimulates a coffee strategy in order to promote Chiang Mai as a regional center of coffee. Journal of Industrial Science, 61. https://e-journal.dip.go.th/dip/images/ejournal/eab336740e8954fcf66765dc0ff04a9a.pdf

Potjanalawan, P. (2020). On Thai tourism. Sommadhi.

Puksuk, P. (2023). The architecture of neoliberalism: Douglas spencer. https://www.the101.world/douglas-spencer-interview/?fbclid=IwAR3r36r1BSWM1_EOwiq-G8NX1swBSjM5Ep8v7JbBFu6PHvbBmHuTuCqDabk

Simanowski, R., DeMarco, A., & Gillespie, S. H. (2018). Waste : a new media primer. The MIT Press.

Soja, E. W. (1996). Thirdspace : journeys to los angeles and other real-and-imagined places. Blackwell Publishers.

Supachanya, S. (2013). Critique on movie “Coffee Please: This cups is heart racing”. http://www.thaicinema.org/reviewsth99_016coffeeplease.php

Supanan, S. (2011). Space, time, identity, and the creation of social meaning. Journal of Communication Arts, 29(3), 186-204.

Wongsawangpanich, K. (2017). Simulacra : When “Coconut Shell” is bigger than the country. https://thematter.co/uncategorized/simulacra/39602#google_vignette

Worrakawin, K. (2003). Tourism geography of Thailand. Institute of Academic Development (IAD).

Wuttipitayamongkol, T. (2019). Why do hipsters look all the same? The answer to which is in the mathematics perception. https://adaymagazine.com/why-hipsters-all-look-the-same/

Yotmanut Khonthammada. (2019). Sightseeing Daenneramit: Daenneramit, a legendary Thai theme park, a dreamland that the kids want to experience once in a lifetime. https://readthecloud.co/magic-land-bangkok/

Downloads

เผยแพร่แล้ว

2024-06-13