GILDED LACQUERED BUDDHIST MANUSCRIPT CABINET OF WAT BAN KAO: ART AND INSCRIPTION OF RAYONG RIVER BASIN IN EARLY RATTANAKOSIN PERIOD
Keywords:
Gilded lacquered Buddhist manuscript cabinet, Wat Ban Kao, Rayong River Basin, Mural painting, Rattanakosin period inscription, Thai ArtAbstract
Wat Ban Kao, Ban Khai District, Rayong Province is an ancient temple in the Rayong River Basin that have found many important art. One of them from the survey found a gilded lacquered Buddhist manuscript cabinet. The inscription on the base of the cabinet stating that tha abbot of Wat Ban Kao was built in 2333 B.E. (1790 A.D.), in the reign of King Rama I of the Rattanakosin period. The gold gilded mural painting adorn the cabinet depicting the Ten Jataka image, the meditation of Asubha-Kammatthana and the Himavanta Forest that is believed to be part of the Udena Jataka story. The composition of mural is similar to some gilded lacquered cabinets in the Thonburi and Rattanakosin periods. The craftsmanship of the painting looks finely, but some points are local. The painting vertically sequence narrative along the cabinet shape by three sides. The characters are quite big and more details in the picture, using scenery, mountain ranges, and trees as a line dividing the scene from each other without appearing a delineation line. There is a specialty in selecting some Jataka paintings, such as scene of Mahosot (Maha Ummagga Jataka) conversations with Amaradevi, which are different scene from other mural paintings for this Jataka.This article aims to analyzed artistic together with the inscription on the cabinet,for dating the artistic and gold lacquer painting on this cabinet could be used as a basis for studying mural painting styles in the early period of Rattanakosin art. It is also an important historical evidence confirming the existence of communities in the Rayong River Basin from the Ayutthaya period down to the Rattanakosin period in late 18th Century A.D.
References
Chuvichean, Praphat. Art of Krung Thonburi. Bangkok: Matichon, 2019.
ประภัสสร์ ชูวิเชียร. ศิลปะกรุงธนบุรี. กรุงเทพฯ : มติชน, 2562.
Fine Art Department. Gold Gilded Lacquered Cabinet Part I (Ayutthaya and Thonburi Period). Bangkok: Fine Art Department, 1980.
กรมศิลปากร. ตู้ลายทอง ภาค 1 (สมัยอยุธยาและสมัยธนบุรี). กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร, 2523.
Fine Art Department. Gold Gilded Lacquered Cabinet Part II (Rattanakosin Period). Bangkok: Fine Art Department, 1986.
กรมศิลปากร. ตู้ลายทอง ภาค 2 (สมัยรัตนโกสินทร์). กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร, 2529.
Leksukhum, Santi. Thai Mural Painting in King Rama III Period: Mind Changing, the Expression Following Changed. Bangkok: Muang Boran Publishing, 2015.
สันติ เล็กสุขุม. จิตรกรรมไทยสมัยรัชกาลที่ 3 ความคิดเปลี่ยนการแสดงออกก็เปลี่ยนตาม. กรุงเทพฯ : เมืองโบราณ, 2548.
Maneesaeng, Amnat. “Wat Ban Kao.” In Benchaleela, ???-???. Rayong: Conservation Environment of Art Unit Rayong Cultural Center, 1997.
อำนาจ มณีแสง. “วัดบ้านเก่า.” ใน เบญจลีลา, ???-???. ระยอง : หน่วยอนุรักษ์สิ่งแวดล้อมศิลปกรรม ศูนย์วัฒนธรรมจังหวัดระยอง, 2540.
Phadungsuntrarak, Wiroj. Thai and Thai-Khmer Scripts. Bangkok: Ramkhamheang University Press, 1997.
วิโรจน์ ผดุงสุนทรารักษ์. อักษรไทยและอักษรขอมไทย. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยรามคำแหง, 2540.
Phosithong, Praphatsorn. “Iconography and Art Forms of Stucco on Vihara Hall at Wat Lai.” Muang Boran Journal 20, no. 4 (October-December 1994): ???-???.
ประภัสสร โพธิ์ศรีทอง. “ประติมานวิทยาและรูปแบบศิลปะในภาพปูนปั้นประดับวิหารวัดไลย์.” วารสารเมืองโบราณ ปีที่ 20, ฉบับที่ 4 (ตุลาคม-ธันวาคม 2537): ???-???.
Pictorial Book of Three Worlds Manuscripts in Ayutthaya and Thonburi Period. Bangkok: Fine Art Department, 1980.
สมุดภาพไตรภูมิฉบับกรุงศรีอยุธยา-ฉบับกรุงธนบุรี เล่ม 1. กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร, 2542.
Prince Damrongrajanubhab. Life and Work of Sunthorn Phu. 10th edition. Sermwit Bannakhan, 1975.
สมเด็จกรมพระยาดำรงราชานุภาพ. ชีวิตและงานของสุนทรภู่. พิมพ์ครั้งที่ 10. กรุงเทพฯ : เสริมวิทย์บรรณาคาร, 2518.
Saisingha, Sakchai. Buddhist Art of Rattanakosin Development and Converted Concept of Artisan. 2nd edition. Bangkok: Muang Boran Publishing, 2020.
ศักดิ์ชัย สายสิงห์. พุทธศิลป์สมัยรัตนโกสินทร์ พัฒนาการของงานช่างและแนวคิดที่ปรับเปลี่ยน. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : เมืองโบราณ, 2563.
Srisuchart, Amara. “Literature Antiquities of Southern Thai in Thonburi Period.” Silpakorn Journal 59, no. 5 (September-October 2016): ???-???.
อมรา ศรีสุชาติ. “โบราณวัตถุสื่อลายลักษณ์ปักษ์ใต้ รัชสมัยธนบุรี” นิตยสารศิลปากร ปีที่ 59, ฉบับที่ 5 (กันยายน-ตุลาคม 2559): ???-???.
Uluchada, Prayoon. The Art of Gold Gilded Lacquer Motif. Bangkok: Muang Boran Publishing, 1990.
ประยูร อุลุชาฎะ. ศิลปะลายรดน้ำ. กรุงเทพฯ : เมืองโบราณ, 2533.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ประภัสสร์ ชูวิเชียร
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ลิขสิทธิ์ของบทความเป็นของเจ้าของบทความ บทความที่ได้รับการตีพิมพ์ถือเป็นทัศนะของผู้เขียน
กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยและไม่รับผิดชอบต่อบทความนั้น