A CREATION OF THE NEW MUSIC COMPOSITION OF THE PI IN MANGKHALA FOLK MUSIC ENSEMBLE: MANGKHALAPHERI SAINATHIWITHILILA
Keywords:
music creation, pi mangkhala, lower-northern regionAbstract
This research article is part of the project's research titled Pi mangkha: an analysis and musical creation, with the goal of composing a melody for the pi in mangkhala folk music ensemble. The findings revealed that 1) the concept of creating pi’s melody is formed by the rhythmic pattern (mai klong) of a pair of drums. Furthermore, the concept of a communal melodic phrase which ten similar melodic idioms were found in the lower northern region; 2) the process of creating the melody of the music began with identifying the concept and process, then leading to the creation of the pi’s melody. The melodic structure was created into four-part form: introduction, preying homage to spirit (wai khru), imitating human gestures, and imitating animal gestures. These reflect three functional characteristics of the music: a device for serving the needs of cultural utility, establishing musical sustainability, and expressing cultural identity of the lower northern region.
References
Boonket, Udon. “Structure of the Pi Mangkhala.” Interview by Waraporn Cherdchoo. March, 25, 2021.
อุดร บุญเกตุ. “โครงสร้างทำนองปี่มังคละ.” สัมภาษณ์โดย วราภรณ์ เชิดชู. 25 มีนาคม 2564.
Lamyai, Au. “Structure of the Pi Mangkhala.” Interview by Waraporn Cherdchoo. March, 26, 2021.
อู๋ ลำไย. “โครงสร้างทำนองปี่มังคละ.” สัมภาษณ์โดย วราภรณ์ เชิดชู. 26 มีนาคม 2564.
Minak, Tao. “Conditions and problems in mangkhala ensemble.” Interview by Waraporn Cherdchoo. March, 20, 2021.
เต้า มีนาค. “สภาพปัญหาวงมังคละ.” สัมภาษณ์โดย วราภรณ์ เชิดชู. 20 มีนาคม 2564.
Minak, Tao. “Conventions of mangkhala ensemble.” Interview by Waraporn Cherdchoo. March, 22, 2021.
เต้า มีนาค. “ธรรมเนียมปฏิบัติวงมังคละ.” สัมภาษณ์โดย วราภรณ์ เชิดชู. 22 มีนาคม 2564.
Nueanui, Samian. “Meaning of piece’s title.” Interview by Waraporn Cherdchoo. March, 26, 2021.
เสมียน เนื้อนุ้ย. “ความหมายของชื่อเพลง.” สัมภาษณ์โดย วราภรณ์ เชิดชู. 26 มีนาคม 2564.
Phraya Anumanrajadhon. Art for contribution. Bangkok: Khurusaphalatphrao, 1990.
พระยาอนุมานราชธน. ศิลปสงเคราะห์. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว, 2533.
Saetia, Thotsaphon. “Character of a musical idiom of the pi of mangkhala music.” Interview by Waraporn Cherdchoo. March, 18, 2021.
ทศพล แซ่เตีย. “ลักษณะสำนวนปี่มังคละ.” สัมภาษณ์โดย วราภรณ์ เชิดชู. 18 มีนาคม 2564.
Singhem, Adul. “Form and identity of melody of the pi in mangkhala music.” Interview by Waraporn Cherdchoo. March, 24, 2021.
อดุลย์ สิงเหม. “รูปแบบอัตลัษณ์ทำนองปี่มังคละ.” สัมภาษณ์โดย วราภรณ์ เชิดชู. 24 มีนาคม 2564.
Thong-in, Phirom. “Sound and practice of mangkhala ensemble.” Interview by Waraporn Cherdchoo. April, 5, 2021.
พิรม ทองอินทร์. “เสียงของวงมังคละและวิธีการบรรเลง.” สัมภาษณ์โดย วราภรณ์ เชิดชู. 5 เมษายน 2564.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 WARAPORN CHERDCHOO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ลิขสิทธิ์ของบทความเป็นของเจ้าของบทความ บทความที่ได้รับการตีพิมพ์ถือเป็นทัศนะของผู้เขียน
กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยและไม่รับผิดชอบต่อบทความนั้น