GRAPHIC DESIGN FOR THE IDENTITY OF SONGKHLA OLD TOWN

Authors

  • PHONGSATHORN KHRUEAFA Faculty of Humanities and Social Sciences, Nakhon Pathom Rajabhat University
  • ARAYA SRIKANLAYANABUTH Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University

Keywords:

Graphic design, Identity, Songkhla Old Town

Abstract

This study aimed to investigate a creative graphic design approach for representing the identity of the Old Town of Songkhla Province. The study was undertaken by gathering data from locally published, pertinent literature and interviewing Songkhla identity specialists. It was revealed that the development of Songkhla Old Town from Songkhla City on the Bo Yang Side, Songkhla City on the Laem Son Side, and Songkhla City on the Hua Hin Daeng resulted in a multicultural population that included native Thai Buddhists, Chinese, and Islamic (Malay) people. The information collected was then summarized and concluded with keywords that would be synthesized into a key message, “Singora, the City of Peace of the Union of Three Cultures.” The key message was also analyzed to identify the appropriate personalities: peace, union, and culture. Then, to cultural representation photographs was analyzed to identify the color schemes and shapes: color schemes are analogous and split-complementary, shapes are united shape and overlapped shape. Design brief was developed and used as a directions to create 3 design alternatives. Each alternative consisted of a different medium: 1) items of corporate identity (CI), such as a logo, name card, letterhead, envelope, and notebook; 2) souvenir items, such as a clothing bag and pillowcase; 3) printed advertising items, such as a poster; and 4) environmental media, such as a billboard, flag, and wall. The three alternatives were then evaluated, and one of them was selected by experts as the most suitable alternative to use in a unique graphic design expressing the identity of Songkhla Province.

In addition to using the identified color schemes and shapes, the most suitable result is to use an initial letter S as logo which has consisted with many iconic translations of local architectures and then create a motif in the same direction and use the motif in 1 color in environmental media while using many colors in souvenir items. The space is divided by using the letter S silhouette.

References

Hasani, Alavi and Natthapong Manlee. “The Development of Printed Media for Public Relations of Tourism of Songkhla Heritage using Augmented Reality.” Journal of Educational Technology and Communication Faculty of Education Mahasarakham University 4, no. 11 (May-August 2021): 7-19.

อาลาวีย์ ฮะซานี และ ณัฐพงษ์ หมันหลี. “การพัฒนาสื่อสิ่งพิมพ์เพื่อการประชาสัมพันธ์การท่องเที่ยวย่านเมืองเก่าสงขลาด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม.” วารสารเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม ปีที่ 4, ฉบับที่ 11 (พฤษภาคม-สิงหาคม 2564): 7-19.

Kaewthep, Kanchana. A new consider in communication studies. Bangkok: Printmaking, 2010.

กาญจนา แก้วเทพ. แนวพินิจใหม่ในสื่อสารศึกษา. กรุงเทพฯ : ภาพพิมพ์, 2553.

Kliever, Janie. “Color Theory.” https://www.canva.com/learn/color-theory.

Kobayashi, Shigenobu. Color Image Scale. Tokyo: Kodansha International, 1991.

Lundgren, Alvalyn. “Design Fundamentals: Understanding Shape Relationships.” https://alvalyn.com/design-fundamentals-understanding-shape-relationships/.

Office of the National Economic and Social Development Council. “National Economic and Social Development Plan No. 12 (2017-2021).” https://www.nesdc.go.th/ewt_w3c/ewt_dl_link.php?nid=6422.

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. “แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่ 12 (พ.ศ. 2560-2564).” https://www.nesdc.go.th/ewt_w3c/ewt_dl_link.php?nid=6422.

Poonwong, Thanom. History of Songkhla. Bangkok: Odeon Store, 2002.

ถนอม พูนวงศ์. ประวัติศาสตร์เมืองสงขลา. กรุงเทพฯ : โอเดียนสโตร์, 2545.

Rakissarakul, Tinwong and Thanyathorn Inchang. “A Study of Local Identity of The Lower Northern of Thailand for Graphic Design on Souvenir Package.” Research report, Rajamangala University of Technology Phra Nakhon, 2011.

ทินวงษ์ รักอิสสระกุล และ ธัญญธร อินทร์ฉ่าง. “การศึกษาอัตลักษณ์ท้องถิ่นประจำภาคเหนือตอนล่างเพื่อออกแบบเรขศิลป์บรรจุภัณฑ์ของที่ระลึก.” รายงานการวิจัย, มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลพระนคร, 2554.

Rattanaphan, Nattakarn, Nattapol Charoen and Chuleekorn Chanasit. A Study of Identity MICE City: A case of Songkhla. Research report, Prince of Songkla University, 2015.

ณัฐกานต์ รัตนพันธุ์, ณัฐพล เจริญ, และ ชุลีกร ชนะสิทธิ์. “การศึกษาอัตลักษณ์เมืองแห่งไมซ์ จังหวัดสงขลา.” รายงานการวิจัย, มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2558.

Songkhla Provincial Office. “History.” https://www.songkhla.go.th/content/history.

สำนักงานจังหวัดสงขลา. “ประวัติความเป็นมา.” https://www.songkhla.go.th/content/history.

Songkhla Provincial Office. “Resource Information: Songkhla Provincial Development Plan (2018-2021) Review edition 2022.” https://opendata.data.go.th/dataset/2561-2564-2565.

สำนักงานจังหวัดสงขลา. “ข้อมูลทรัพยากร : แผนพัฒนาจังหวัดสงขลา (พ.ศ. 2561-2564) ฉบับทบทวนปี 2565.” https://opendata.data.go.th/dataset/2561-2564-2565.

Tayarangsri, Seksan. “Cultural Communication Group Theory Concepts.” https://phdcommunication.wordpress.com/2013/02/28/แนวคิดทฤษฎีกลุ่มสื่อสา/.

เสกสรร ทายะรังสี. “แนวคิดทฤษฎีกลุ่มสื่อสารเชิงวัฒนธรรม (Cultural Communication)”. https://phdcommunication.wordpress.com/2013/02/28/แนวคิดทฤษฎีกลุ่มสื่อสา/.

Downloads

Published

2023-08-24

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article