THE SAW TROUPE "DAO RUNG CHIANG MAI": HISTORY AND DEVELOPMENT OF SAW PERFORMANCE

Authors

  • KHANITHEP PITUPUMNAK Faculty of Fine Arts, Chiang Mai University

Keywords:

SAW PERFORMANCE, DEVELOPMENT OF SAW, NORTHERN THAI FOLK MUSIC, THE SAW TROUPE "DAO RUNG CHIANG MAI"

Abstract

         The study aims to explore the development of Saw (traditional singing performance of Northern Thailand), using the Saw troupe "Dao Rung Chiang Mai" as a case study. In conducting this study, the author employed the phenomenological method and conduct in-depth interviews with 5 people who share a relationship with the troupe. The author also collected data through relevant documents and observations. The result of the study revealed these two aspects: 1) The establishment of the troupe, and 2) The development of Saw in various aspects which are musical (sing with Pee Jum, Pee Jum and Sueng, western music style, and Karaoke), presentation (traditional way, perform as drama, and young performers), and performance space (on stage, recordings, performance tour, radio shows, and on the internet) Even though many things have changed, the troupe still preserves the traditional way along with adopting new performances to present together; which made them survive the new social norms.

References

คณิเทพ ปิตุภูมินาค. “อัตลักษณ์ครูดนตรีพื้นเมืองเหนือกรณีศึกษา พ่อครูมานพ ยาระณะ พ่อครูอุ่นเรือน หงษ์ทอง และครูบุญยิ่ง กันธวงค์.” รายงานการวิจัย, มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, 2557.

จิราพร ขุนศรี. “เพลงซอล้านนาพื้นบ้านจังหวัดเชียงราย กับการปรับตัวเพื่อความอยู่รอดในยุคโลกาภิวัตน์สื่อ.” วารสารวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงราย ปีที่ 9, เล่มที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน 2557): 24-60.

ฉัตรวลี ทองคำ และคณะ. “ดนตรีพื้นบ้านกับการเป็นแหล่งเรียนรู้ของจังหวัดน่าน.” วารสารวิจัยเพื่อการพัฒนาเชิงพื้นที่ ปีที่ 6, เล่มที่ 4 (มีนาคม-เมษายน 2557): 94-109.

ประไพ สุริยะมล. “ประวัติคณะซอดาวรุ่งเชียงใหม่.” สัมภาษณ์โดย คณิเทพ ปิตุภูมินาค. 9 มิถุนายน 2562.

พัชรินทร์ คณะนัย. “การปรับเปลี่ยนบทบาทและหน้าที่เพื่อการดำรงอยู่ของซอท่ามกลางบริบทของสังคมที่เปลี่ยนแปลง: กรณีศึกษาคณะซออำเภอแม่ริม จังหวัดเชียงใหม่.” วารสารพิฆเนศวร์สาร ปีที่ 8, เล่มที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน 2555): 25-32.

ภูริวัฒน์ เขนย. “การซอเข้ากับคาราโอเกะ.” สัมภาษณ์โดย คณิเทพ ปิตุภูมินาค. 6 พฤษภาคม 2562.

รุจพร ประชาเดชสุวัฒน์. ภูมิปัญญาเพลงพื้นบ้าน : กรณีศึกษาเปรียบเทียบล้านนากับสิบสองปันนา. เชียงใหม่ : มหาวิทยาลัยพายัพ, 2539.

วิทวัส ทิโน. “การซอเข้ากับคาราโอเกะ.” สัมภาษณ์โดย คณิเทพ ปิตุภูมินาค. 1 พฤษภาคม 2562.

สิริกร ไชยมา. ซอ : เพลงพื้นบ้านล้านนาภูมิปัญญาชาวเหนือ. แพร่ : แพร่ไทยอุตสาหกรรมการพิมพ์, 2546.

สงกรานต์ สมจันทร์. ประวัติดนตรีล้านนา. กรุงเทพฯ : จรัลสนิทวงศ์การพิมพ์, 2559.

สนั่น ธรรมธิ. นาฏดุริยการล้านนา. เชียงใหม่ : สุเทพการพิมพ์, 2550.

เอื้องคำ รัตนกูล. “ละครซอ.” สัมภาษณ์โดย คณิเทพ ปิตุภูมินาค. 12 มิถุนายน 2562.

Creswell, John W. Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2008.

Nettl, Bruno. The Study of Ethnomusicology: Thirty-one Issues and Concepts. Urbana: University of Illinois Press, 2005.

Downloads

Published

2022-08-31

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article