PERSPECTIVE AND DEVELOPMENT OF MURAL PAINTINGS IN REIGN OF KING RAMA 4-5

Authors

  • JANEJIRA SOPHON Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University
  • JEERAWAN SANGPETCH Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University

Keywords:

PERSPECTIVE, REALISM ART, KHRUA IN KHONG, SCENIC WALLPAPER

Abstract

         The mural paintings during the reign of King Rama 4 and Rama 5 have been influenced by western art or realism art. The principle of perspective in paintings has thus begun in Thai mural paintings. Therefore, data was collected and studied from the case study of Temple Mural paintings during the reign of King Rama 4 and Rama 5. This study was conducted using comparative studies, especially in the principles of Perspective, including the development of mural paintings. The results show that the painting style in the reign of King Rama 4 can be divided into 3 types which are: Type 1 is Traditional Thai painting style which is still in two dimensions, there is no perspective in the painting. Type 2 is Traditional Thai painting combined with Western style. The characteristics of this type of perspective are written by using the horizontal lines to illustrate the distance. Type 3 is Western style painting. Khrua In Khong, the famous painter who is the originator of painting in western style with 3 dimensions, continuous painting like the style of scenic wallpaper, inspired by the West. In the reign of King Rama 5, the country developed and foreign technicians coming to work during this reign. The painting in this era Corresponds to the principles of perspective. The drawing has a horizontal line and a vanishing point according to academic principles. Therefore, the mural paintings during the reign of King Rama 4 and Rama 5 is both interesting and immerse value that has resulted in development of the next era of Thai mural work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. วัดปทุมวนารามราชวรวิหาร. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554.

นพดล เวชวิฐาน. เขียนแบบเทคนิคเบื้องต้น. กรุงเทพฯ : สมาคมส่งเสริมเทคโนโลยี ไทย-ญี่ปุ่น, 2547.

นัฐประชา หงษ์สุวรรณ. การเขียนแบบทัศนียภาพ. กรุงเทพฯ : วาดศิลป์, 2560.

พัสวีสิริ เปรมกุลนันท์. วัด-วัง ในพระราชประสงค์พระจอมเกล้าฯ. กรุงเทพฯ : มติชน, 2560.

พิชญา สุ่มจินดา. ราชประดิษฐพิพิธทรรศนา. กรุงเทพฯ : วัดราชประดิษฐสถิตมหาสีมาราม, 2555.

วิยะดา ทองมิตร. จิตรกรรมแบบสากลสกุลช่างขรัวอินโข่ง. กรุงเทพฯ : เมืองโบราณ, 2522.

วิไลรัตน์ ยังรอด และ ธวัชชัย องค์วุฒิเวทย์. ถอดรหัส ภาพผนัง พระจอมเกล้า-ขรัวอินโข่ง. นนทบุรี : มิวเซียมเพลส, 2559.

ศักดิ์ชัย สายสิงห์. พุทธศิลป์สมัยรัตนโกสินทร์ พัฒนาการของช่างและแนวคิดที่ปรับเปลี่ยน. กรุงเทพฯ : เมืองโบราณ, 2556.

สำนักงานทรัพย์สินส่วนพระมหากษัตริย์. ปทุมวนานุสรณ์ โครงการบูรณปฏิสังขรณ์วัดปทุมวนาราม. กรุงเทพฯ : อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับบลิชชิ่ง, 2555.

สำนักงานหอสมุดแห่งชาติ กลุ่มหนังสือตัวเขียนและจารึก. ต้นร่างรูปภาพขรัวอินโข่ง. กรุงเทพฯ : สำนักหอสมุดแห่งชาติ, 2559.

Alberti, Leon Battista. On the Painting. New York: 1991.

Oak Knoll. “Scenery of Great Britain and Ireland in Aquatint and Lithography 1770-1860.” https://www.oakknoll.com/.

Papiers de Paris. “Papiers peints panoramiques.” https://www.papiersdeparis.com/papiers-peints-anciens-7/promenade-dans-un-parc-papier-peint.

White House Museum. “Diplomatic Reception Room.” http://www.whitehousemuseum.org/floor0/diplomatic-room.htm.

Wikipedia. “Scrovegni Chapel.” https://en.wikipedia.org/wiki/Scrovegni_Chapel.

Wikipedia. “The Allegory of good and bad Government.” https://en.wikipedia.org/wiki/The_Allegory_of_Good_and_Bad_Government.

Wikipedia. “The School of Athens.” https://en.wikipedia.org/wiki/The_School_of_Athens.

World in Pocket-size Format. “A peek at the postcard collection of Swiss entrepreneur Adolf Feller (1879-1931).” https://www.swissinfo.ch/eng/the-world-in-pocket-size-format/32387504.

Published

2022-08-31

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article