MEANING AND PATTERN OF THE HMONG BATIK MAE SA NOI VILLAGE PONG YAENG SUBDISTRICT, MAE RIM DISTRICT, CHIANG MAI PROVINCE

  • PIYACHAT UDOMSRI Faculty of Fine Arts, Chiang Mai University
Keywords: Meaning and pattern, Hmong batik, Hmong people, Wisdom

Abstract

         The meaning and pattern of the Hmong batik is for 1) Study the history of the Hmong  people  2 ) Analyze the meaning and pattern of the Hmong batik pattern of Baan Mae Sa Noi, Pong Yaeng Subdistrict, Mae Rim District, Chiang Mai Province  3) For the conservation and  heritage of the Hmong people By selecting the Baan Mae Sa Noi area, Pong Yaeng Subdistrict, Mae Rim District, Chiang Mai Province. The study found that the Hmong batik is a handicraft of Hmong women who is local wisdom that has been passed down since the Hmong migration. Currently, the meaning and pattern of the fabric have changed in the modern trade era. Causing the Hmong people to forget the handicrafts which are their unique wisdom The main data provider in this study was Mae Pang Rattanadilokkul, career produces Hmong batik cloth at Mae Sa Noi village. It found information about the meaning and pattern of the Hmong batik, all 9 patterns, with the meaning related to the war in China, protection of ghosts. And disease prevention The style of the pattern From Reductive art geometric shapes Consisting of straight lines, oblique lines, points and spaces In which the patterns That came from inspiration in the surrounding environment at that time. Considered that the Hmong batik of the Hmong ethnic group, Hmong pattern It is the creation of wisdom through exquisite workmanship and high tolerance that is unique to the Hmong ethnic groups, especially the Hmong women who should be preserved and should carry on this valuable wisdom. For the benefit of the Hmong people and those interested in further education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ธันยา พรหมบุรมย์ และชานนท์ ชิงชยานุรักษ์. ความเป็นไปได้ในการพัฒนาหัตถกรรมท้องถิ่นและการตลาดในพื้นที่โครงการหลวง กรณีศึกษาผ้าปักและผ้าบาติกชาติพันธุ์ม้ง. เชียงใหม่ : งานวิจัยสถาบันวิจัยและพัฒนาพื้นที่สูง (องค์การมหาชน), 2550.

ประสิทธิ์ ลีปรีชา. การค้าข้ามพรมแดนกับอัตลักษณ์ม้ง. เชียงใหม่ : มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, 2548.

ป้าง รัตนดิลกกุล. “ความหมายและลวดลายผ้าเขียนขี้ผึ้งชาวม้ง.” สัมภาษณ์โดย ปิยฉัตร อุดมศรี. 14 เมษายน 2559.

รุจพร ประชาเดชสุวัฒน์ และนุสรา เตียงเกตุ. คู่มือการผลิตผ้าใยเฮมพ์ การเขียนเทียนและการย้อมสีธรรมชาติของชนเผ่าม้ง (โครงการรวบรวมและศึกษาภูมิปัญญาท้องถิ่นด้านหัตถกรรมของชนเผ่าในพื้นที่โครงการหลวงและพื้นที่สูง ชุดที่ 3 สถาบันวิจัยและพัฒนาพื้นที่สูง (องค์การมหาชน). เชียงใหม่ : ทรีโอ แอดเวอร์ไทซิ่ง แอนด์ มีเดีย, 2553.

รุจพร ประชาเดชสุวัฒน์, นุสรา เตียงเกตุ และเบญจพร ดีขุนทด. โครงการรวบรวมและศึกษาภูมิปัญญาท้องถิ่นด้านหัตถกรรมของชนเผ่าในพื้นที่สูง (ชุดที่3). เชียงใหม่ : สถาบันวิจัยและพัฒนาพื้นที่สูงจังหวัดเชียงใหม่, 2552.

ศูนย์พัฒนาชาวเขาจังหวัดเชียงใหม่. ทำเนียบชุมชนบนพื้นที่สูง จังหวัดเชียงใหม่ พ.ศ.๒๕๕๘. เชียงใหม่ : กรมพัฒนาสังคมและสวัสดิการ กระทรวงการพัฒนาสังคมและความมั่นคงของมนุษย์, 2558.

Jane Mallinson, Nancy Donelly and Ly Hang. H’mong Batik A Textile Technique From Laos. Thailand: Silkworm Books, 1996.

Moore, Wilbelt E. Social Change. New Jersey: Prentice–Hall, 1963.

Published
2021-06-28
Section
บทความวิชาการ | Academic Article