Development of Interactive Virtual Learning Materials Using Digital Technology to Promote Computational Thinking Skills on Algorithms of the Eighth-Grade Students

Main Article Content

Sukruetai Changpetch

Abstract

This research aims to 1) To study the effectiveness of interactive virtual learning media using digital technology to promote computational thinking skills on algorithms of the eighth-grade students. according to the criteria 85/85. 2) Study the student’s learning effectiveness index with learning materials. 3) Compare scores from learning materials 4) study the students’ computational thinking skills and 5) study the satisfaction of the students. The sample group consisted of 25 students in Mathayomsuksa 2/1, Si Sawat Wittaya Municipality School, semester 2 of the 2021 academic year. Research instruments including 1) Theoretical Conceptual Form and conceptual Framework Synthesis Form 2) interactive virtual learning materials to promote computational thinking skills on algorithms of Mathayomsuksa 2 students 3) Achievement test 4) Computational Thinking Skills Assessment 5) Assessment form for students’ satisfaction with interactive virtual learning media using digital technology to promote computational thinking skills on algorithms of secondary school students.


The results showed that


1. A virtual interactive learning media using digital technology to promote computational thinking skills on algorithms of Mathayomsuksa 2 students with a process efficiency of 88.86 and a result efficiency of 88.00 according to the criteria. Defined 85/85


2. The index of learning effectiveness of students using interactive virtual learning media using digital technology to promote computational thinking skills on algorithms of Mathayomsuksa 2 students was 0.78. Advancement in education accounted for 78 percent.


3. Scores from the pre-learning achievement test with interactive virtual learning materials using digital technology to promote computational thinking skills on algorithms of secondary school students have the mean was 13.68, representing 45.6%, and the mean score after learning with interactive learning materials using digital technology to promote computational thinking skills on algorithms of secondary school students. The mean was 26.4 or 88 percent. The researcher analyzed by statistical t-test. The results showed that students who study with interactive learning media use digital technology to promote computational thinking skills on algorithms. The students in Mathayomsuksa 2 had higher scores after studying than before. statistically significant at the .05 level


4. The overall computational thinking skills assessment results of Mathayomsuksa 2 students were at a good level if considering each aspect. The aspect with the highest mean was Decomposition, Algorithm design, and Abstraction.


5. Satisfaction of students with interactive virtual learning materials using digital technology to promote computational thinking skills on algorithms of secondary school student’s overall satisfaction. at the highest level

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Research Article

References

กมลวรรณ ตังธนกานนท์. (2559). การวัดและประเมินทักษะการปฏิบัติ (พิมพ์ครั้งที่ 2). สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

กลุ่มพัฒนาการศึกษา สำนักงานศึกษาธิการภาค 8. (2563). รายงานวิจัยโครงการศึกษาแนวทางการจัดการเรียน การสอนโค้ดดิ้ง (Coding). กลุ่มมาตรฐานการศึกษา สำนักมาตรฐานการศึกษาและพัฒนาการเรียนรู้.

ชัยยงค์ พรหมวงศ์. (2556). การทดสอบประสิทธิภาพสื่อหรือชุดการสอน. วารสารศิลปากรศึกษาศาสตร์วิจัย. 5 (1) http://www4.educ.su.ac.th/2013/images/stories/081957-02.pdf

บุญชม ศรีสะอาด. (2560). การวิจัยเบื้องต้น (พิมพ์ครั้งที่ 10). สุวีริยาสาส์น.

บุญธรรม กิจปรีดาบริสุทธิ์. (2542). เทคนิคการสร้างและการรวบรวมข้อมูล (พิมพ์ครั้งที่ 5). บีแอนด์บี.

ทรงศักดิ์ ภูสีอ่อน. (2558). การประยุกต์ใช้ SPSS วิเคราะห์ข้อมูลงานวิจัย (พิมพ์ครั้งที่ 7). ตักศิลาการพิมพ์.

ประภัสสร สำลี และ กิตติพงษ์ พุ่มพวง (2564). การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบ Unplugged coding เพื่อเสริมสร้างทักษะการคิดด้านวิทยาการคำนวณ สำหรับนักเรียนชั้นอนุบาลปีที่ 3. วารสารวิจัยและนวัตกรรมสถาบันอาชีวศึกษากรุงเทพมหานคร. 4 (2) : 81-198.

ลลิตา วงศ์มลี และพงศ์ธนัช แซ่จู. (2565). การพัฒนาบทเรียนบนเครือข่ายตามการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน เรื่อง บอร์ดไมโครคอนโทรลเลอร์เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงคำนวณ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3. วารสารเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, 5(13), https://so02.tci-thaijo.org/index.php/etcedumsujournal/article/view/ 250274

สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2562, 24 พฤษภาคม). คู่มือการใช้หลักสูตรรายวิชาพื้นฐานวิทยาศาสตร์กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ (ฉบับปรับปรุง พ.ศ.2560) ตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐานพุทธศักราช 2551 สาระเทคโนโลยี (วิทยาการคำนวณ) ระดับประถมศึกษาและมัธยมศึกษา. https://www.scimath.org/ebook-technology/item/8376

สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กระทรวงศึกษาธิการ. (2560). ตัวชี้วัดและสาระการเรียนรู้แกนกลาง กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ (ฉบับปรับปรุง พ.ศ.2560) ตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551.โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.

สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. (2563). ถอดบทเรียน กิจกรรมการเรียนการสอน CODING และการสร้างสรรค์นวัตกรรม: การพัฒนาผู้เรียนให้มีคุณลักษณะที่พึงประสงค์ของคนไทย 4.0 ตามมาตรฐานการศึกษาของชาติ. สำนักพิมพ์21เซ็นจูรี่ จำกัด.

สุลายมาน บากา. (2558). การสร้างบทเรียนโปรแกรมวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง การวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้นสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6. [วิทยานิพนธ์วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยบูรพา.] http://digital_collect.lib.buu.ac.th/dcms/files/54990020

Code.org. (2015). A Study on Teaching using Website ‘Code.org’ in Programming Education based on Computational Thinking. Journal of Korea Multimedia Society, 20(2).