The Designing of Costumes Worn in the Parades of Traditional Events and Rituals of Roi-Kean-Sara-Sin Provincial Group

Authors

  • ณัฐปกรณ์ อภิมติรัตน์ คณะวัฒนธรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม
  • ซิสิกกา วรรณจันทร์ คณะวัฒนธรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม

Keywords:

Design, Costume, Traditional

Abstract

This research aimed to study the history and the principle of costumes designing worn in parade of the rituals and traditional events of Roi-Kaen-Sara-Sin provincial group. The research methodology was qualitative research and presented the result by descriptive statistic. Designing was the formation of meaning and identity of local woven fabric of Roi-Kean-Sara-Sin provincial group. It was also the formation of meaning as a “symbolic” and created the "identity" of One Tambon One Product of Roi-Kean-Sara-Sin provincial group including: 1) fabric in Saket pattern of Roi Et province, 2) fabric in creative Mud-mee pattern of Khon Kaen province, 3) fabric in Soi-Dork-Mahk pattern of Maha Sarakham province, and 4) fabric in Praewa pattern of Kalasin province. All four provinces of Roi-Kean-Sara-Sin provincial group had announced that all stated fabrics patterns were a unique fabric of each province. When realized the fabric pattern of each province, the researcher was also inspired by the costumes of people attending the traditional events and their reason of holding the traditional events. Then, the guidelines for operation and design of costumes used in the parades of traditional events and rituals were obtained with the consistent of the engagement theory and concept of costume design which based on the principle of design by using local raw materials as an alternative material for creating costumes. These principles led to operation and design of costumes used in the parades of traditional events and rituals of Roi-Kean-Sara-Sin provincial group. The design inspiration was obtained from their symbols and identities which had meaningful in each costume and led to implement in the dressmaking process and use in the real world. The components in each costume had its meaning which correspond to the context of the tradition events and the parade which used the costume as the basic of beautiful culture.

References

กรมศิลปากร. การออกแบบเครื่องแต่งกายตามประเพณีตามสมัยประวัติศาสตร์และโบราณคดี. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว. 2514

ยศ สันตสมบัติ. มนุษย์กับวัฒนธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, 2540.

พวงผกา คุโรวาท. คู่มือประวัติเครื่องแต่งกาย. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ: บริษัทรวมสาส์น, 2535.

นฤมล ปราชญ์โยธิน. ประวัติเครื่องแต่งกาย. (ออนไลน์) 2525 (อ้างเมื่อ25 กรกฎาคม 2559). จากhttp://www.baanjomyut.com.
นวลน้อย บุญวงศ์. หลักการออกแบบ. กรุงเทพฯ : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542.

สมศักดิ์ ศรีสันติสุข. การศึกษาสังคมและวัฒนธรรม : แนวความคิด วิธีวิทยา และทฤษฎี ขอนแก่น: มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 2544.

Downloads

Published

2019-10-11

How to Cite

อภิมติรัตน์ ณ., & วรรณจันทร์ ซ. (2019). The Designing of Costumes Worn in the Parades of Traditional Events and Rituals of Roi-Kean-Sara-Sin Provincial Group. Journal of Graduate School, Pitchayatat, Ubon Ratchathani Rajabhat University, 14(2), 43–59. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/Pitchayatat/article/view/220909

Issue

Section

Research articles