FACTORS AFFECTING INTENTION TO PLAY E-SPORT OF CHINESE STUDENTS STUDYING AT THE UNIVERSITY OF THE UPPER NORTH, THAILAND

Main Article Content

Li Fuqing
ธนกร สิริสุคันธา Thanakorn Sirisugandha

Abstract

The research aimed to: 1) study the level of influential opinion of the reference group, attitude, and intention to play E-SPORT of Chinese students studying at universities in the upper northern region of Thailand; and 2) study the influencing factors of the reference group and attitudes that affect the intention to play E-SPORT of Chinese students studying at universities in the upper northern region of Thailand. The sample group was 327 Chinese students studying at universities in the upper northern region of Thailand. The research instrument was an online questionnaire. Descriptive statistics, namely, percentage, mean, standard deviation, and inferential statistics, multiple regression analysis with enter method, were applied for data analysis.


The research results found that 1) the level of influential opinion of the reference group was at a moderate level. The attitude and the intention to play E-SPORT of Chinese students studying in universities in the upper northern region of Thailand were also at a moderate level. 2) The influencing factors of the reference group and attitudes affected the intention to play E-SPORT of Chinese students studying in universities in the upper northern region of Thailand with statistical significance at the .01 level.

Article Details

Section
Research Article

References

ธนภัทร์ คำตุวงศ์. (2561). ปัจจัยที่มีผลต่อความตั้งใจในการเล่นเกมออนไลน์ (e-sports) ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร. วิทยานิพนธ์บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต สาขาวิชาบริหารธุรกิจ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

ศูนย์วิจัยกรุงไทย. (2565). ทำความรู้จักกับตลาดโอกาสในการอัพเลเวลของภาคธุรกิจไทย. ค้นเมื่อ 15 มิถุนายน 2566, จาก https://krungthai.com/Download/economyresources/EconomyDownload_475Esports.pdf

สถานเอกอัครราชทูตสาธารณรัฐประชาชนจีนประจำราชอาณาจักรไทย. (2565). จำนวนนักศึกษาจีนที่ศึกษาในประเทศไทย. ค้นเมื่อ 29 ธันวาคม 2565, จาก http://th.china-embassy.gov.cn/th/

อีเลียส สะตาปอ, ศุภวิชญ์ คงสม, อริสรา อาแว, นูรฟาซีลา เจ๊ะนา และอาฟีฟี ลาเต๊ะ. (2564). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจที่จะชมกีฬาอิเล็กทรอนิกส์ของประชาชนชาวไทย. ใน การประชุมวิชาการระดับชาติ ครั้งที่ 13 มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม (8-9 กรกฎาคม หน้า 633-640). นครปฐม: มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม.

Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30 (3), 607-610.

Lantos, G. P. (2011). Consumer behavior in action: Real-life applications for marketing managers. New York: Routledge.

Likert, R. (1970). New patterns of management. New York: McGraw-Hill.

Newzoo. (2023). Newzoo’s global games market report 2023. Retrieved 10 June 2023, from https://newzoo.com/resources/trend-reports/newzoo-global-games-market-report-2023-free-version

Nunnally, J. C. (1959). Attitude measurement. In The handbook of social psychology. (pp. 206-210). Massachusette: Addison-Wesley.