THE PROCESS OF TEACHING KHIM “LAO PHAEN SONG” OF LHUANG PRADITPIRHO (SORN SILAPABUNLENG): A CASE STUDY OF CHANOK SAGARIK

ผู้แต่ง

  • ณัฐิดา นุ่มปราณี วิชาเอกดนตรีศึกษา วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล

คำสำคัญ:

Process, Khim, Solo Song, Lao Phaen, Lhuang Praditpirho (Sorn Silapabunleng)

บทคัดย่อ

The research of “The process of teaching Khim Lao Phaen Song of Lhuang Praditpirho (Sorn Silapabunleng): A case study of Chanok Sagarik” was a qualitative research aimed to study about the Thai teacher Chanok Sagarik of pedagogy of Khim. The main research questions were:What has been form and structure of the Lao Phaen Song? And what is the Process of teaching Khim Lao Phaen Song of Chanok Sagarik?

The results indicated that form and structure of the Lao Phaen Song is different from the others ways because the solo included a total of seven songs that Wah Douk(Play with vocals), intro, Lao Phaen Yai, Lao Som Dej, Lao Lod Khai, Lao Phaen Noi, Soim Lao Phaen

The process of transferring teacher Chanok Sagarik the use of teaching group and private. The student was require a level of skill that can be played the high level of techniques of Khim. And must pass the Wai khru ceremony. Chanok Sagarik have steps and methods taught, when the students against symptoms or fatigue. There will be activities and games to relax as well as the skills of the students. The Assessment Using observations focus on exercises correctly and practice using it to teach younger. It is the evaluation of Chanok Sagarik.

References

เฉลิมศักดิ์ พิกุลศรี. (2530). สังคีตนิยมว่าด้วยดนตรีไทย. กรุงเทพมหานคร : โอเดียนสโตร์.
ชิ้น ศิลปบรรเลง และลิขิต จินดาวัฒน์. (2521). ดนตรีไทยศึกษา. กรุงเทพมหานคร : อักษรเจริญทัศน์.
ชนก สาคริก. (2546). ตำนานเดี่ยวขิมเพลงลาวแพนทางหลวงประดิษฐไพเราะ (ศร ศิลปบรรเลง). หนังสืออนุสรณ์ครูบรรเลง.
__________. (2551). ครบเครื่องเรื่องขิม. กรุงเทพมหานคร : ปิ่นเกล้าการพิมพ์.
เชาวน์มนัส ประภักดี. (2552). วงศาวิทยาของเพลงลาวแพน. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (วัฒนธรรมศึกษา). บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหิดล.
พงษ์ศิลป์ อรุณรัตน์. (2554). ปฐมบทดนตรีไทย. นครปฐม : โครงการตำราและหนังสือ คณะอักษรศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร.
มานพ วิสุทธิแพทย์. (2556). ทฤษฎีการวิเคราะห์เพลงไทย. กรุงเทพมหานคร : สันติศิริการพิมพ์.
ไม้จัน. (2557). ขับ ลำ เพลงลาว มาจากไหน (ทองแถม นาถจำนง, ผู้แปล). กรุงเทพมหานคร : ทางอีศาน.
สงัด ภูเขาทอง. (2532). การดนตรีไทยและทางเข้าสู่ดนตรีไทย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์เรือนแก้วการพิมพ์.
สมชาย เอี่ยมบางยุง. (2545). กระบวนการถ่ายทอดขิมของชมรมดนตรีไทย มูลนิหลวงประดิษฐไพเราะ (ศร ศิลปบรรเลง). วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ดนตรี). บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหิดล.
__________. (2554). ขิมในระบบการศึกษาไทย. วิทยานิพนธ์ปริญญาปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ดนตรี). บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหิดล.
อุทิศ นาคสวัสดิ์. (2530). ทฤษฎีและปฏิบัติดนตรีไทย ภาค 1 ว่าด้วยหลักและทฤษฎีดนตรีไทย. กรุงเทพมหานคร : พัฒนศิลป์การดนตรีและการละคร.
Manop Wisuttipat. (2013). Theory of thai Music Analysis. Bangkok : Santisiri kanphim Publishing.
Chaomanat Prapakdee. (2009). The Genealogy of Lao Pan Music. M.A. (Cultural Studies). Mahidol University.
Pongsin Aroonrat. (2011).

Downloads

เผยแพร่แล้ว

2018-12-27