Thai Dramatic Arts Creating “Sammanaka Songkrueng”

  • วีระ บัวงาม สาขาวิชานาฏศิลป์ไทยศึกษา คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี
คำสำคัญ: Thai Dramatic Arts, Thai Dramatic Arts Creating, Summanukkha, Songkrueng Dance

บทคัดย่อ

Thai Dramatic Arts Creating Composition “Samanakka Songkrueng”, the objective of the reserch consist of, exploring the story of Samanakka, and creating a suite of Thai traditional dancing which called “Ram Diao” for the show called Samanakka Songkrueng”. This is the kind of Qualitative Research in the style of the new type of Thai traditional creativity by researching from involved treatises and reserach paper that was analyzed, synthesized, summed up and presented in the type of research by researcher.
The result is, ideas of inventing the Thai Traditional Classical drama and Dancing Composition“Samanakka Songkrueng” was from my inspiration and performing experiments, in addition, from
interviewing with national artists and specialists. Main methods to invent the dancing posture consisting of three things are, 1. imagination, 2. mixing between story interpretation and natural manner, 3. to develope from the old style by dancing with interpreting from lyrics and Na Paat music accompaniment which was rearranged characteristically but still follow the tradition of standard dancing posture of the traditional dancing “Longsong”. The characteristic of dancing is mixing between delicated and potent in a form of giantess who is the giant king’s sister. There is Pi Paat band accompanying during the show. Performers dress with standard giantess costume with a headdress in the form of Khon performance. 

Downloads

Download data is not yet available.

เอกสารอ้างอิง

คำรณ สุนทรานนท์, รองศาสตราจารย์. คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.
สัมภาษณ์ วันที่ 1 ตุลาคม 2558, วันที่ 30 มกราคม 2559.
Kamron Soontranon, Assoc. Prof. Rajamangala University of Technology Thanyaburi,
Faculty of Fine and Applied Arts. Interviewed, October 1st, 2015 and January 30th, 2016.
ชวลิต สุนทรานนท์, นักวิชาการละครและดนตรีทรงคุณวุฒิ. กรมศิลปากร. สัมภาษณ์วันที่ 10 ตุลาคม 2558,
วันที่ 28 มกราคม 2559.
Chawarit Soontranon. Expert Specialist in Drama and Music Department of Fine Arts.
Interviewed, October 10th, 2015 and January 28th, 2016.
ธนินท์รัฐ กฤษฎิ์ฉันทัชท์ ศิริวิศาลสุวรรณ และ วรรณวีร์ บุญคุ้ม. (2559,มกราคม-มิถุนายน).
โขนวิจิตรนาฏศิลป์ ชั้นสูง: กรณีศึกษาการถ่ายทอดการสอนโขนจากรุ่นสู่รุ่นของ นักเรียนโขนโรงเรียน
มหาภาพกระจาดทองอุปถัมภ์ จังหวัดสมุทรปราการ.วารสารสถาบันวัฒนธรรมและศิลปะ. 11(2).
สืบค้นเมื่อ 11 มิถุนายน 2560, จาก https://www.tcithaijo.org/index.php/jica/issue/view/4506
Thaninrat Kritchantouch Siriwisarnsuwan and Wannawee Boonkoum. 2016,
January - June) " The Hich Art of Khon: The Case Study of Khon Student at
Mahaphabkrajadthong U-Pathum School, Samutprakan Province, Samutprakarn Province.
Institute of Culture and Arts Journal. 11(2). Investigated by June 11th, 2017. From
https://www.tcithaijo.org/index.php/jica/issue/view/4506
ธานิต ศาลากิจ, ข้าราชการบำนาญกรมศิลปากร. กรมศิลปากร. สัมภาษณ์วันที่ 15 ตุลาคม 2558,วันที่ 4 มกราคม 2559.
Tanit Salakij. Veteran Artist Officer Issue of Department of Fine Arts. Interviewed October 15th, 2015 and January 4th, 2016.
นงค์นุช ไพรพิบูลยกิจ. (2542). โขน. กรุงเทพฯ: บริษัท เอส.ที.พี.เวิร์ล มีเดีย จำกัด.
Nongnuch Praipiboolkij. (1999). Khon. Bangkok: S.T.P. World Media Press.
พีระพงษ์ เสนไสย. (2546). ความงามในนาฏยศิลป์. กรุงเทพฯ: บริษัทประสานการพิมพ์.
Pirapong Sen-sai. (2003). Appreciated in Drama Arts. Bangkok: Prasarn Printing.
รจนา สุนทรานนท์, รองศาสตราจารย์. คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.สัมภาษณ์ วันที่ 30 มกราคม 2559.
Rojana Soontranon, Assoc. Prof. Rajamangala University of Technology Thanyaburi, Faculty of Fine and Applied Arts. Interviewed, January 30th, 2016.
ศรีสุรางค์ พูลทรัพย์ และ สุมาลย์ บ้านกล้วย. (2552). ลักษณะความเป็นมาและพฤติกรรมของตัวละครในเรื่องรามเกียรติ์ เปรียบเทียบกับตัวละครในมหากาพย์รามายณะ.
กรุงเทพมหานคร: สถาบันไทยคดีศึกษา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
Srisurang Poonsap, Sumarn Baankruai. (2009). Characteristic and action of the character
of Thai Ramayana compared with the Indian epic Ramayana. Bangkok: Thai Khadi Research
Institute, Thammasat University Press.
สุมิตร เทพวงษ์. (2541). นาฏศิลป์สำหรับครูประถม มัธยม. กรุงเทพมหานคร: บริษัทโอเดียนสโตร.
Sumit Tepwong .(1998).Thai Traditional Drama for Teacher in Primary, Secondary And High School. Bangkok: Odient Store Press.
สุวรรณี ชลานุเคราะห์, ศิลปินแห่งชาติปี2533 สาขาศิลปะการแสดง(นาฏศิลป์ไทย). กระทรวงวัฒนธรรม.สัมภาษณ์ วันที่ 3 ตุลาคม 2558,วันที่ 7 มกราคม 2559.
Suwannee Chalanukrorh, National Artist in Performing Arts (Thai Classical Dance)1990, Ministry of Culture.Interviewed, October 3rd, 2015 and January 7th, 2016.
เผยแพร่แล้ว
2018-12-27
การอ้างอิงบทความ
ประเภทบทความ
บทความวิจัย