Goodbye My Body: The Making of Video Performances and Live Performances from Aspect of Transwomen

Authors

  • Patiyod Chansuwan Undergraduate Student, Performing Arts Program, Faculty of Fine and Applied Arts, Khon Kaen University
  • Tanatchaporn Kittikong Assistant Professor, Ph.D., Performance Practice Program, Faculty of Fine and Applied Arts, Khon Kaen University https://orcid.org/0000-0002-6861-9681

DOI:

https://doi.org/10.69598/sbjfa262515

Keywords:

Video Performance, Performance, Body, Transwoman, Creative Process

Abstract

The video performances and live performances of "Goodbye My Body" are part of an undergraduate-level performing art thesis. Its concept explores the imperfection of one's own body from the perspective of a transwoman and the desire to change one's body. The objective of the work is to record the emotions associated with the current body as a memory through the creative process. The approach to performance involves body movement techniques, the use of symbolic objects, and the reflection and expression of feelings, presented in the form of video performances and live performances. The process consisted of (1) defining the concept and questions; (2) researching information on performance styles, bodies, and transgender; (3) searching and developing performance styles, including writing storyboards to determine the direction of work; (4) filming and editing; (5) presenting works as video performances and live performances. This creative process lasted six months. The results show that the work embodies the sensations in each phase of being a transwoman, categorized into (1) the changed body; (2) body sensations reflecting pain; (3) the present feeling of the body that has also changed. The work consists of three video performances: (1) Care - presenting the inner pain of having to take care of the body; (2) Change - presenting the incomplete feelings and the desire to change; (3) Self - presenting the current feeling of the body through live performances and video performances of early episodes.

References

ธนัชพร กิตติก้อง. (2563). การแสดง/Performance: ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับเพอร์ฟอร์มานซ์. คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

นฤพนธ์ ด้วงวิเศษ. (2560). เจ้าแม่ตะเคียน: การสร้างเรือนร่างหญิงให้กับสิ่งศักดิ์สิทธิ์ในวัฒนธรรมบริโภคแบบไทย. วารสารสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร, 13(2), 65-98. https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jssnu/article/view/208718/144661

ปฏิยชญ์ ชาญสุวรรณ. (2565ก). Goodbye My Body: Episode 1 – Care [Video]. Vimeo. https://vimeo.com/857720545

_______. (2565ข). Goodbye My Body: Episode 2 – Change [Video]. Vimeo. https://vimeo.com/857721078

พุธชาต ล้ำเลิศกิตติกุล. (2564, 6 ตุลาคม). สุขภาพของคนข้ามเพศ (TRANSGENDER) ต้องดูแลทั้งกายและใจ. โรงพยาบาลพญาไท. https://www.phyathai.com/article_detail/3616/th/สุขภาพของคนข้ามเพศ_(TRANSGENDER)_ต้องดูแลทั้งกายและใจ?branch=PYT3

เพ็ญพรรณ เฟื่องฟูลอย. (2562). ความเสมอภาคทางเพศในทัศนะของมิเชล ฟูโกต์: เพศวิถี. วารสารนวัตกรรมการศึกษาและการวิจัย, 3(3), 179-188. https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jeir/article/view/247308/166811

มูลนิธิแคร์แมท. (ม.ป.ป.). การใช้ฮอร์โมนสำหรับหญิงข้ามเพศ. https://www.caremat.org/การใช้ฮอร์โมนหญิงข้ามเ/

รณภูมิ สามัคคีคารมย์, สิริรัฐ รัฐเลิศกานต์, กนกวรรณ สินชัย, คณาธิป จุลวัจน์, ณัฐพล แสงนาค และ เจษฎา แต้สมบัติ. (2562). พฤติกรรมการใช้ยาฮอร์โมนในกลุ่มนักศึกษาสาวประเภทสองในมหาวิทยาลัยกำกับรัฐและเอกชน. วารสารคุณภาพชีวิตกับกฎหมาย, 15(1), 46-66. https://so05.tci-thaijo.org/index.php/QLLJ/article/view/199836/139635

ศุภชัย อารีรุ่งเรือง. (2555). วิดีโออาร์ต ชุด มารผจญ. [วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. สาขาวิชาศิลปกรรมศาสตร์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.https://www.car.chula.ac.th/display7.php?bib=b1970043

Areerungruang, S. (2012). Video art: the defeat of Mara. [Unpublished Doctoral’s Thesis]. Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University. https://www.car.chula.ac.th/display7.php?bib=b1970043 [in Thai]

Caremat Foundation. (n.d.). Hormones for Transgender Women. https://www.caremat.org/การใช้ฮอร์โมนหญิงข้ามเ/ [in Thai]

Chansuwan, P. (2022a). Goodbye My Body: Episode 1 – Care [Video]. Vimeo. https://vimeo.com/857720545

_______. (2022b). Goodbye My Body: Episode 1 – Change [Video]. Vimeo. https://vimeo.com/857721078

Duangwises, N. (2017). Ta-khian Goddess: Bodily Feminization of Sacred Superstition in Thai Consumer Culture. Journal of Social Sciences Naresuan University, 13(2), 65-98. https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jssnu/article/view/208718/144661 [in Thai]

Fuangfooloy, P. (2019). Michel Foucault's Gender Equality Concept: Transgender. Journal of Educational Innovation and Research, 3(3), 179-188. https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jeir/article/view/247308/166811 [in Thai]

Kittikong, T. (2020). Performance: Basic Understanding of Performance. Faculty of Fine and Applied Arts, Khon Kaen University. [in Thai]

Lamloetkittikun, P. (2021, October 6). Health (TRANSGENDER) Must Take Care both Body and Mind. Phyathai Hospital. https://www.phyathai.com/article_detail/3616/th/สุขภาพของคนข้ามเพศ_(TRANSGENDER)_ต้องดูแลทั้งกายและใจ?branch=PYT3 [in Thai]

Samakkeekarom, R., Ratlerdkarn, S., Sinchai, K., Jullawat, K., Sangnak, N. & Taesombat, J. (2019). The Use of Hormone Therapy among Trans-woman Students in Government and Private University. Quality of Life and Law Journal, 15(1), 46-66. https://so05.tci-thaijo.org/index.php/QLLJ/article/view/199836/139635 [in Thai]

Downloads

Published

27-12-2023

How to Cite

Chansuwan, P., & Kittikong, T. (2023). Goodbye My Body: The Making of Video Performances and Live Performances from Aspect of Transwomen. Silpa Bhirasri (Journal of Fine Arts), 11(2), 1–22. https://doi.org/10.69598/sbjfa262515

Issue

Section

Academic Articles