The Development of Application Entitled “Biographies and Records of National Athletes in SEA GAMES 2017” on Android Platform by MCOT (PCL)
Main Article Content
Abstract
This research and development was aimed to survey the demands for an application entitled “Biographies and Records of National Athletes in SEA GAMES 2017” on Android platform by MCOT (PCL), to evaluate the quality, to evaluate the awareness and to examine the satisfaction of the sampling group. The tools used in this study included a questionnaire on the demands for the application entitled “Biographies and Records of National Athletes in SEA GAMES 2017” on Android platform by MCOT (PCL), a quality evaluation form, an awareness test for the sampling group, and a satisfaction questionnaire. The sampling group in this study consisted of 30 people in the Thai News Agency of MCOT (PCL) who were chosen using purposive sampling method out of those with over 2 years of working experience. The research results showed that the demands of the sampling group for the application entitled “Biographies and Records of National Athletes” were at the highest level (= 4.54 S.D. = 0.50). Regarding the contents, text was the most preferred feature (= 4.61 S.D. = 0.48). Regarding the graphics, classic mode was the most preferred feature (= 4.77 S.D. = 0.43). Cool color tone was the most preferred feature (= 4.83 S.D. = 0.38). Regarding the symbols, simple and clear type was the most preferred feature (= 4.80 S.D. = 0.41). The researchers developed the application entitled “Biographies and Records of National Athletes in SEA GAMES 2017” on Android platform by MCOT (PCL) and it was evaluated by the expert panel to be at a very good level (= 4.71 S.D. = 0.38). The majority of the sampling group or 24 people (or 80 percent) showed a high level of awareness after the test. The sampling group expressed the highest level of satisfaction ( = 4.51 S.D. = 0.70). Therefore, the developed application entitled “Biographies and Records of National Athletes in SEA GAMES 2017” could be used in an effective manner.
Article Details
ข้อความและความเห็นในวารสารนิเทศศาสตร์และนวัตกรรม นิด้า เป็นของผู้เขียนแต่ละท่าน มิใช่ของคณะนิเทศศาสตร์และนวัตกรรมการจัดการ สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
References
ฉัตรพงศ์ ชูแสงนิล, (2555, 24 เมษายน). การออกแบบระบบการสอน ADDIE MODEL [บทความ].สืบค้นจาก http://codexarticle.blogspot.com/2012/04/addie-model.html
ชไมพร แย้มขำ, (2556, 13 มีนาคม). องค์ประกอบงานกราฟิก (Element of Design). [บทความ]. สืบค้นจาก http://chamiponmi.blogspot.com/2013/03/element-of-design.html
ดาราวรรณ นนทวาสี. (2556). การพัฒนาแอปพลิเคชันเพื่อการเรียนรู้บนระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ : กรณีศึกษาสําหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปี ที่ 4 โรงเรียนทาขุมเงินวิทยาคาร จังหวัดลําพูน,[Online].สืบค้นจากhttps://gsbooks.gs.kku.ac.th/57/grc15/files /hmo31.pdf [25เมษายน2561].
ทศพร ดิษฐ์ศิริ. (2558). การพัฒนาแอปพลิเคชันบนอุปกรณ์แท็บเล็ต เรื่องการบวก ด้วยเทคนิค ซีคริท อ๊อฟ เมนเทิล แมธ เพื่อสร้างเสริมทักษะการคิดเลขเร็ว สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. (วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, กรุงเทพฯ.
แนวคิดเกี่ยวกับการรับรู้ (Perception).(2556).[Online]. สืบค้นจากhttp://www.exmba.buu.ac.th/Research/Nonthaburi/PM4/51720921/05_ch2.pdf/
บรรฑูรณ์ สิงห์ดี. (2558). การวิจัยและพัฒนาสื่อแอพพลิเคชั่นบนแท็บเล็ตระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ รายวิชาการงานอาชีพและเทคโนโลยี ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1, การประชุมสัมมนาวิชาการนำเสนอผลงานวิจัย ระดับชาติและนานาชาติ เครือข่ายบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏภาคเหนือ, ครั้งที่15 , 23 กรกฎาคม 2558,มหาวิทยาลัยราชภัฎนครสวรรค์.
บริษัท ซิสโก้ ซีสเต็มส์ อิงค์. (2558). การใช้ประโยชน์สูงสุดจากแอปพลิเคชัน [Online] . สืบค้นจาก http://www.cisco.com/web/TH/solutions/brdc/blocks_optimization.html
ปุเนี้ยว. (2554). เทคโนโลยีมีผลต่อการดำรงชีวิตในปัจจุบันอย่างไร [Online]. สืบค้นจาก http:// socialtht. blogspot.com/2011/01/blog-post_834.html
วิกิพีเดีย สารานุกรมเสรี. (2558). แอนดรอยด์ (ระบบปฏิบัติการ)[Online]. สืบค้นจากhttps://th. wikipedia.org/wiki/แอนดรอยด์_(ระบบปฏิบัติการ)
วิกิพีเดีย สารานุกรมเสรี. (2556). กีฬาซีเกมส์ [Online]. สืบค้นจาก https://th.wikipedia.org/wiki/ กีฬาซีเกมส์
สายฝน พรมเทพ กฤติกา สังขวดี และปัญญา สังขวดี. (2559). การพัฒนาแอพพลิเคชั่นบนระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ เรื่อง กีฬา แบดมินตัน ,การประชุมสัมมนาวิชาการราชภัฎนครสวรรค์วิจัยครั้งที่ 1.
สุมน คณานิตย์. (2558). การออกแบบแอปพลิเคชันเพื่อการเรียนรู้บนระบบปฎิบัติการแอนดรอยด์ วิชาสุขศึกษา ระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1, [Online]. สืบค้นจาก https://www.sumon-kananit.wikispaces.com/file/view
สุภาณี ศรีอุทธา และสวียา สุรมณี. (2558). การพัฒนาเกมแอพพลิเคชั่นเพื่อการเรียนรู้บนแท็บเล็ต เรื่อง ฮาร์ดแวร์คอมพิวเตอร์ สำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 [Online]. สืบค้นจาก https:/ /chair.rmu.ac.th/filepaper/sahachai.ng@gmail.com20150914112944.pdf
เสาวภา สมจิตร. (2556). การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้โยใช้กระบวนการกลุ่มร่วมกับแอพพลิเคชั่นบนคอมพิวเตอร์พกพา (Tablet) เรื่อง เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร สำหรับนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนบ้านน้ำฉา (วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตร์อุตสาหกรรมหาบัณฑิต)มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี, กรุงเทพฯ. สืบค้นจาก http://www.newtdc.thailis.or.th/docview.aspx?tdcid=80550