Thai Buddhist Art in the ASEAN Context

Authors

  • Sakchai Saisingha Department of History of Art, Faculty of Archaeology, Silpakorn University

Keywords:

Buddhism, Thai Buddhist art, ASEAN

Abstract

The role of Thai Buddhist art in ASEAN is twofold:

I. As the recipient of Buddhist art influences from other SEA countries
The main artistic influence from Thailand’s neighboring countries on Thai Buddhist art was from Myanmar, an important center of Buddhism, second only to Sri Lanka. The most influential Burmese art style is Pagan art, especially on the Lanna and Sukhothai art. Art influences from other SEA countries are rarely found, except, for example, traces of Central Javanese art discovered in the Mahayana Buddhist art works of Srivijaya. Khmer art influenced Thai Buddhist architecture in terms of styles and concepts, as seen in the prang-style chedi or stupa. Buddhist art from Vietnam was also rare.

II. As the influencer of Buddhist art on other SEA countries
Thai Buddhist art had a major influence on the Buddhist art of Laos and Cambodia, probably due to the fact that all practice Theravada Buddhism, share borders, and have linguistic, cultural, and political affinities. The influence of Thai Buddhist art is rarely found in Myanmar, except for the little that remains from the Siamese settlement after the second invasion of Ayutthaya during the late Ayutthaya and early Rattanakosin period.

Author Biography

Sakchai Saisingha, Department of History of Art, Faculty of Archaeology, Silpakorn University

Professor, Department of History of Art, Faculty of Archaeology, Silpakorn University.

References

กรมศิลปากร, (2517). ราชพงษาวดารกรุงกัมพูชา, กรุงเทพฯ : แพร่พิทยา.

จารึกในประเทศไทย. เล่ม 1, (2529). กรุงเทพฯ : หอสมุดแห่งชาติ กรมศิลปากร.

เจ้าพระยาทิพากรวงศ์, (2504). พระราชพงศาวดารกรุงรัตนโกสินทร์ รัชกาลที่ 1. กรุงเทพฯ: คุรุสภา.

มาดแลน จิโต (Madeleine Giteau). ศาสตราจารย์ หม่อมเจ้าสุภัทรดิศ ดิศกุล ทรงแปล, (2546). ประวัติเมืองพระนครของขอม, พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ : มติชน.

ศักดิ์ชัย สายสิงห์, (2555). เจดีย์ พระพุทธรูป สิม ศิลปะลาวและอีสาน, กรุงเทพฯ : มิวเซียมเพรส.

ศักดิ์ชัย สายสิงห์, (2556). พระพุทธรูปในประเทศไทย รูปแบบ พัฒนาการและความเชื่อของคนไทย, ภาควิชาประวัติศาสตร์ศิลปะ คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ศักดิ์ชัย สายสิงห์, (2556). ศิลปะล้านนา. กรุงเทพฯ : มติชน, 2556.

สันติ เล็กสุขุม, (2540). ศิลปะสุโขทัย. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์ เมืองโบราณ

สันติ เล็กสุขุม, (2542). ศิลปะอยุธยา งานช่างหลวงแห่งแผ่นดิน. กรุงเทพฯ : เมืองโบราณ.

สุรศักดิ์ ศรีสำอาง., (2545). เรื่องของพ่อและรวมบทความทางวิชาการ ล้านช้าง : ล้านนา. จัดพิมพ์เป็นอนุสรณ์ในงานพระราชทานเพลิงศพ นายประสม ศรีสำอาง.

หม่อมเจ้าสุภัทรดิศ ดิศกุล, (2534). ศิลปะในประเทศไทย, พิมพ์ครั้งที่ 9. กรุงเทพฯ : อมรินทร์ พริ้นติ้ง กรุ๊พ จำกัด.

หอสมุดแห่งชาติ, (2545). คำให้การขุนหลวงหาวัด (ฉบับหลวง). นนทบุรี : พี.เค. พริ้นติ้งเฮาส์.

อรวินท์ ลิขิตวิเศษกุล. (2553). ช่างอยุธยาในเมืองพม่ารามัญ. กรุงเทพฯ : อิโคโมสไทย.

Boisseler, Jean. (1974). La Sculpture en Thaïlande, Fribourg: Office du Livre.

Giteau, Madeleine. (2001). Art et Archéologie du Laos. Paris : A. et J. Picard.

Downloads

Published

2020-11-26

How to Cite

Saisingha, S. (2020). Thai Buddhist Art in the ASEAN Context. Journal of Buddhist Studies Chulalongkorn University, 27(2), 189–220. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jbscu/article/view/243923

Issue

Section

Research Articles