Are monks permitted to choose their own food in a buffet-style arrangement ?

A case study of the 7th Phra Dhammayatra Scheme retracing the significant route of the lifetime of the Great Master Phramongkolthepmuni (Sodh Candasaro)

Authors

  • พงษ์ศิริ ยอดสา Independent Scholar

Keywords:

Food, Buffet, Dāna

Abstract

The purpose of this article is to conduct a comparative study between the tradition of offering provisions to monks in the Buddhist era as recorded in Theravāda Buddhist Scriptures and the recently criticized buffet meal offerings to monks in the 7th Phra Dhammayatra Scheme. The controversial issues collected from different means such as news and social media can be classified into three main questions including: (1) whether or not monks will be considered to have committed an ecclesiastical offense (āpatti) if they consume food that has not been offered by laypeople; (2) whether or not monks are permitted to consume luxurious or expensive foods; and (3) whether or not monks are permitted to choose their own food in a buffet-style arrangement.

The research has revealed the following results: (1) monks would be committing an ecclesiastical offense (āpatti) if they were to consume food not offered by laypeople, according to the Mahāvibhaṅga Bhojaṇavagga; (2) monks are permitted to consume some luxurious or fine foods in accordance with clues found in the Theravāda scriptures, according to which a) the Lord Buddha and his monks sometimes received exquisite foods, and b) some upasaka and upasika were named as being foremost for offering monks exquisite foods; (3) monks are permitted to choose food in ways similar to a buffet as shown in a significant scriptural phrase “may consume as desired.” Additionally, monks’ ability to consume food as desired may allow them to choose food suitable to their personal needs (sappāya), thereby avoiding food-related ailments, which may have beneficial influence on their meditative attainment.

References

ข่าวสด. (2562). วิจารณ์สนั่น พระเดินตักอาหาร ฉันบุพเฟ่ต์ จัดเต็มซูชิ รังนก อาหาร ทะเล ผิดวินัยสงฆ์? สืบค้นจาก ้https://www.khaosod.co.th/special-stories/news_2089213

ข่าวสด. (2562) . สํานักพุทธฯ ชี้ พระฉันบุพเฟ่ต์ได้ ไม่ใช่เรื่องผิด. สืบค้นจาก https://www.khaosod.co.th/ special-stories/news_2090555

ประณีต ก้องสมุทร. (2562). ทานที่มีผลมาก มีอานิสงส์มาก. สืบค้นจาก https://www.84000.org/tipitaka/ book/bookpn01.html

พระพุทธโฆสเถระ. (2554). คัมภีร์วิสุทธิมรรค (สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถระ), ผู้แปล). พิมพ์ครั้งที่ 10. กรุงเทพมหานคร: บริษัทธนาเพรส จํากัด.

พระธรรมปิฎก. (2545). จัดระเบียบสังคมตามคตินิยมแห่งสังฆะ (พิมพ์ครั้งที่ 10). กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิพุทธธรรม.

พระธรรมปิฎก. (2561). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลศัพท์ (พิมพ์ครั้งที่ 31). ม.ป.ท.: มูลนิธิ ป.อ. ปยุตฺโต เพื่อเชิดชูธรรม.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2537). พระไตรปิฎกพระอมอรรถกถา แปล ชุด 91 เล่ม (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย. 2537.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2556). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. กรุงเทพมหานคร: ราชบัณฑิตยสถาน

สํานักงานกองทุนสนับสนุนการสร้างเสริมสุขภาพ. (2559). ใส่บาตรต้องนึกถึง ‘สุขภาพพระ’. สืบค้นจาก https://www.thaihealth.or.th/partnership/Content/32008-ใส่บาตรพระต้องคํานึงถึง%20 ‘สุขภาพพระ’.html

สํานักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ. (2559). การปฏิบัติพิธีกรรมทางพระพุทธศาสนา. สืบค้นจาก https://www.onab.go.th/service/การเผยแผ่หลักธรรม/การปฏิบัติพิธีกรรมทางพ/

อมรินทร์เทเลวิชั่น. (2562). ธรรมกายแจงภาพว่อนเน็ต พระไม่ได้ฉันบุฟเฟ่ต์แค่จัดโต๊ะให้ตักอาหาร ชี้พระป่าก็ทํา. สืบค้นจาก https://www.amarintv.com/news-update/news-16089/324791/

The Runnymede on Thames. (2019) Buffet Restaurant History. สืบค้นจาก https://www.runnymedehotelcomblog/buffet-diningfrom-the-swedish-smorgasbord-to-upstanding-luncheons/

Nordic Recipe Archive. (2019). SMÖRGÅSBORD. สืบค้นจาก https://www.dlc.fi/~marian1/ gourmet/ smorgasb.htm

Downloads

Published

2020-02-09

How to Cite

ยอดสา พ. (2020). Are monks permitted to choose their own food in a buffet-style arrangement ? A case study of the 7th Phra Dhammayatra Scheme retracing the significant route of the lifetime of the Great Master Phramongkolthepmuni (Sodh Candasaro). Journal of Buddhist Studies Chulalongkorn University, 26(3), 128–160. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jbscu/article/view/173136

Issue

Section

Academic Articles