ศิลปะแนวแอนติมิสต์ : ช่วงเวลาแห่งการเปลี่ยนผ่านจากวัฒนธรรมดั้งเดิมในจิตรกรรมล้านนา สู่รูปแบบอิทธิพลของภาพพิมพ์ จากกรุงเทพมหานคร

Main Article Content

Sébastien Tayac

Abstract

        บันทึกชาวไทใหญ่ในดินแดนลาว แปลจากเอกสารเรื่อง “ประวัติความเป็นมาบ้านห้วยทราย เมืองบ่อแก้ว สปป.ลาว” โดย สุริยง ส.ห่าน และโบ ห่าน ได้เรียบเรียงจากบันทึกของชาวไทใหญ่ที่เข้ามาอาศัยในบ้านห้วยทรายในปี พ.ศ. 2427 เพื่อทำการขุดแก้วหรือรัตนชาติในบ้านห้วยทราย ตามบันทึกได้กล่าวถึงการตั้งถิ่นฐาน การประกอบอาชีพ และประเพณีชาวไทใหญ่ พร้อมทั้งบันทึกเหตุการณ์ความเปลี่ยนแปลงทางประวัติศาสตร์ในช่วงการเข้ามาของอาณานิคมฝรั่งเศสในบริเวณลาวเหนือ เป็นการสะท้อนให้เห็นถึงการเปลี่ยนแปลงจากทางสังคมยุคจารีตสู่ยุคอาณานิคม ผ่านเอกสารท้องถิ่นของคนไทลุ่มน้ำโขง

 

The intimate style, a transition between “traditional” Chiang Mai paintings and the printed patterns from Bangkok.

        After a brief presentation of the context, the methodology used and the classification of murals paintings inventoried in six districts of the province of Chiang Mai demonstrated four groups (old paintings, over 110 years), late Lan Na and “intimate style” (less than 110 years), the era of printing: the advent of mass reproduction, the movement of “neo”). The aim of this article is to define the ins and outs of the second group. Described as “intimate style or period”, this moment of transition is perceived between the traditional paintings of Lan Na and those inspired by the printed postcards and posters from Bangkok. The study of this second group allows us to lift the veil on the life and production of two unsung and ignored local artists: Bunpan Phongpradit and Chit Khanthaprap.

Article Details

Section
Articles