The Survival and Social Roles of Chinese Music Ensemble of Traisarana Buddhist Foundation in Chonburi Province

Authors

  • Apichai Limtaveekiettikul Sukhothai College of Dramatic Arts, Bunditpatanasilpa Institute

Keywords:

Chinese Music Ensemble, Traisarana Buddhist Foundation, Thai-Chinese culture

Abstract

          This research is qualitative research. The objective of this research is to study the survival and social roles of Chinese Music Ensemble of Traisarana Buddhist Foundation in Chonburi province. The researcher has chosen two main groups of informants: firstly, experts in musicology and ethnomusicology who have expertise in principles and concepts of Chinese music as well as the existence of Chinese music ensembles in Thailand, and secondly, Chinese musicians who have experience, expertise, and relationship with Chinese Music Ensemble. The researcher has collected information by snowball sampling through analysis, connection, and presentation in a descriptive analysis.

           The results show that Chinese Music Ensemble of Traisarana Buddhist Foundation has been established since 1939. Its missions are to perform in religious rites and be part of performances. It is famous for its ritual procedures, and well-equipped Chinese instruments; it relies on oral tradition for its existence. There are nine annual traditional ceremonies. The form of chanting for rituals uses religious chanting music called “Xiang hao,” which has a unique character. Nowadays, there are only two academies in Thailand which are teaching Xiang hao. The main performance is led by Yang Qin or Erhu, which will undertake the original Chinese score. Other instruments will perform the transforming melody, while the cello and keyboard will be in charge of controlling base and chorus sounds. This ensemble holds the performing role in important rites such as the Chinese funeral ritual, the rite of paying respect to the deceased, the royal blessing ceremony, and the groundbreaking ceremony.

References

Adler, Guido. "The Scope, Method, and Aim of Musicology (1885): An English Translation with an Historico-Analytical Commentary.” Yearbook for Traditional Music 13, no. 1 (1981): 5-21.

Barton, Jintana. “A Comparative Study of Chinese Musical Activities in Chinese and Thai Cultural Contexts.” Journal of Humanities 10, no. 2 (2007): 1-14.

Haydon, Glen. Introduction To Musicology: A Survey of The Fields, Systematic and Historical, Of Musical Knowledge and Research. New York: Prentice-Hall, 1946.

May, Elizabeth. Music of Many Cultures: An Introduction. Berkeley: University of California Press, 1980.

Merriam, Alan Parkhurst. The Anthropology of Music. Chicago: Northwestern University Press, 1964.

Nettl, Bruno. “The Western Impact on World music. Change, Adaptation, and Survival.” Yearbook for Traditional Music 19, (1987): 117-120.

Ninsa-nguandecha, Jessada. “Chinese shrines: Faith in Thai society.” Journal of Language and Culture 37, no. 1 (January-June 2018): 45-70.

เจษฎา นิลสงวนเดชะ. “ศาลเจ้าจีน: ศรัทธาสถานในสังคมไทย,” วารสารภาษาและวัฒนธรรม ปีที่ 37, ฉบับที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน 2561): 45-70.

Picard, Francois. " Music and Ritual in China.” Turkish Journal of Sociology 37, no. 2 (1985): 195-209.

Pidokrajt, Narongchai. “Ethnomusicology.” Parichart Journal 8, no. 1 (April-September 2016): 5-11.

ณรงค์ชัย ปิฎกรัชต์. “มานุษยดนตรีวิทยา.” วารสารปาริชาต ปีที่ 8, ฉบับที่ 1 (เมษายน-กันยายน 2537): 5-11.

Sheng, Duan Li. Thai History in Chinese Aspect. Bangkok: Phirap, 1997.

ต้วน ลี่ เซิง. ประวัติศาสตร์ไทยในสายตาของชาวจีน. กรุงเทพฯ: พิราบ, 2540.

Skinner, George William. Chinese Society in Thailand: An Analytical History. New York: Cornell University, 1962.

Srimongkol, Pattranit and Praphan Kiatphao. “Chapter 5 Social and Cultural Change.” In Man and society, economy, politics, law and environment, 87-107. Nakhon Pathom: Phetkasem Printing Group, 2015.

ภัทรานิษฐ์ ศรีมงคล และ ประพันธ์ เกียรติเผ่า. “บทที่ 5 การเปลี่ยนแปลงทางสังคมและวัฒนธรรม.” ใน มนุษย์กับสังคม เศรษฐกิจ การเมือง กฎหมาย และสิ่งแวดล้อม, 87-107. นครปฐม: เพชรเกษมพริ้นติ้งกรุ๊ป, 2558.

Tamchong, Nukool. “The Roles of Teochew Music and Cultural Learning Center in Photaram District Ratchaburi Province Toward to Chinese Ethnic Unification.” Research and Development Journal Loei Rajabhat University 11, no. 3 (January-December 2016): 18-24.

นุกูล ธรรมจง. “บทบาทของศูนย์การเรียนรู้ดนตรีจีนและวัฒนธรรมจีนแต้จิ๋ว อำเภอโพธาราม จังหวัดราชบุรีที่มีต่อการหลอมรวมความเป็นชาติพันธุ์จีน.” วารสารวิจัยและพัฒนามหาวิทยาลัยราชภัฏเลย ปีที่ 11, ฉบับที่ 3 (มกราคม-ธันวาคม 2559): 18-24.

Watson, James Lopez. “The Structure of Chinese Funerary Rites: Elementary Forms, Ritual Sequence, and the Primacy of Performance.” In Death Ritual in Late Imperial and Modern China, edited by James L. Watson and Evelyn S. Rawski, 3-19. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1988.

Williams, Paul, and Patrice Ladwig. Buddhist Funeral Cultures of Southeast Asia and China. New York: Cambridge University Press, 2012.

Downloads

Published

2024-11-27

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article