MUSIC FOR CHILDHOOD CREATED FROM THE IDENTITY OF CENTRAL THAI FOLK SONGSS

Authors

  • Patcha Noisa-ard Department of Music Faculty of Humanities and Social Sciences Phranakhon Rajabhat University

Keywords:

Music Created, Childhood, Identity, Central Thai Folk Songs

Abstract

          This academic article is part of the knowledge based on the thesis “Process of Creating Songs for Early Childhood in the Dimension of Central Thai Folk Songs.” To present the creation of music from central folk identity, it consists of 1) field data collected to obtain information about the identity of central folk songs including interviews, observation and learning from folk artists and scholars, and 2) music creation including music design, music composition and commentary, music criticism, manuscript preparation and presentation. This article is an alternative or leads to further knowledge of the creative process according to ethnomusicology.

References

Eungamporn, Nillawanna. “Sareerasamphan: Methodological approach to Enhance Musicianship through body movement-related music.” Doctoral thesis, Chulalongkorn University, 2014.

นิลวรรณา อึ้งอัมพร. สรีระสัมพันธ์: กระบวนการพัฒนาทักษะความเป็นนักดนตรีโดยใช้บทฝึกดนตรีเพื่อการเคลื่อนไหว. วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาดุษฎีบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557.

Nakrob, Saran. Ethnomusicology. Bangkok: Kasetsart University, 2014.

ศรัณย์ นักรบ. ดนตรีชาติพันธุ์วิทยา. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, 2557.

Noisa-ard, Patcha. “Process of Creating songs for early childhood in the dimension of central Thai folk songs” Doctoral Thesis, Bunditpatanasilapa Institute, 2023.

ภัสชา น้อยสอาด. “กระบวนการสร้างสรรค์บทเพลงสำหรับเด็กปฐมวัยในมิติเพลงพื้นบ้านไทยภาคกลาง”

วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาดุษฎีบัณฑิต, สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์, 2566.

Phancharoen, Natcha. Form and Analysis. 4th edition. Bangkok: Ketkarat, 2008.

ณัชชา พันธุ์เจริญ. สังคีตลักษณ์และการวิเคราะห์. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ: เกศกะรัต, 2551.

Phromwiset, Tawatcharat. “Language and Prosody in Southern Ruea Song: Locality and Preserving Identity and Identity in Contemporary Society.”Rusmilae Journal, 37, No. 2 (May-August 2016): 16-17.

ธวัชรัตน์ พรหมวิเศษ. “ภาษาและฉันทลักษณ์ในเพลงเรือภาคใต้: ท้องถิ่นกับการธำรงอัตลักษณ์และตัวตนในสังคมร่วมสมัย.” วารสารรูสมิแล ปีที่ 37, ฉบับที่ 2 (พฤษภาคม-สิงหาคม 2559): 16-17.

Pitokrat, Narongchai. “Ethnomusicology”. Parichart Journal 8, no. 1 Thaksin University, (April - September 1994): 10.

ณรงค์ชัย ปิฎกรัชต์. มานุษยดนตรีวิทยา. วารสารวิชาการปาริชาต มหาวิทยาลัยทักษิณ ปีที่ 8 ฉบับที่ 1 (เมษายน - กันยายน 2537): 10.

Pitokrat, Narongchai. Music Theory for Research and Musical Materials. Lopburi: Dancers, 2020.

ณรงค์ชัย ปิฎกรัชต์. ทฤษฎีดนตรีเพื่อการวิจัยและสารัตถบทดนตรี. ลพบุรี: นาฏดุริยางค์, 2563.

Royal Academy. Royal Institute Dictionary 2011. Bangkok: Siriwattana Interprint, 2013.

ราชบัณฑิตยสถาน. พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. กรุงเทพฯ: ศิริวัฒนาอินเตอร์พริ้นท์, 2556.

Stets, Jan E. and Burke, Peter J. (2000). Identity Theory and Social Identity Theory. Social Psychology Quarterly, V 63(3). From http://links.jstor.org/sici?sici=0190-2725%28200009%2963%3A3%3C224%3AITASIT%3E2.0.CO%3B2-V.

Sophasamrit, Nipha. “The Creative Composition of the Chake Developed from Elaborate Musical Characteristics of Khru Thongdi Sutcharitkun’s Style Mrs.” Doctoral Thesis, Bunditpatanasilapa Institute, 2022.

นิภา โสภาสัมฤทธิ์. “การวิจิตรลักษณ์ทางจะเข้ตำรับครูทองดี สุจริตกุล สู่การสร้างสรรค์.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาดุษฎีบัณฑิต, สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์, 2566.

Supannayos, Buaphan and all. Research Report on Collection and Storage of Wisdom Heritage: Central Folk Songs. Department of Cultural Promotion Ministry of Culture, 2014, http://research.culture.go.th/medias/ ct166.pdf.

บัวผัน สุพรรณยศ และคณะ. รายงานการวิจัยเพื่อรวบรวมและจัดเก็บข้อมูลมรดกภูมิปัญญา: เพลงพื้นบ้านภาคกลาง. กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม, 2557.

Suphanayos, Buaphan. Folk songs in the Central Region: Patipak, Patiparn, Creative Methods. Bangkok: Samlada, 2018.

บัวผัน สุพรรณยศ. กลอนเพลงพื้นบ้านภาคกลาง: ปฏิพากย์ ปฏิภาณ วิธีการสร้างสรรค์. กรุงเทพฯ: สามลดา, 2561.

Thaothong, Preecha. “Writing Academic Content from the Creation of Academic Art and the Creation of Research Art.” P.L.A., 2019.

ปรีชา เถาทอง. การเขียนเนื้อหาสาระทางวิชาการจากการสร้างสรรค์ศิลปะวิชาการ สร้างสรรค์ศิลปะ-วิจัย การวิจัยศิลปะ. ม.ป.ท., 2562.

Downloads

Published

2024-11-27

Issue

Section

บทความวิชาการ | Academic Article