THEMATIC ANALYSIS IN “BHATTHARA MAHARAJA” BY NARONGRIT DHAMABUTRA

Authors

  • SARAWUT PHALACHEEWA Conservatory of Music, Rangsit University
  • WIBOON TRAKULHUN Conservatory of Music, Rangsit University

Keywords:

Thematic Analysis, Bhatthara Maharaja, Narongrit Dhamabutra

Abstract

          This research presents the analysis and study of the concepts and methods used in the important themes of “Bhatthara Maharaja”, composed by Thai composer, Narongrit Dhamanutra. The study is conducted within the scope of analyzing the melodic structure and the use of important themes in the development of the composition. The researcher applied the concept of traditional musical analysis including the use of concepts within the branch of contemporary classical music focusing on critical analysis and the description of other components as well.
          The research of “Bhatthara Maharaja” shows the musical structure consisting of the melodies from the orchestra and the choral ensemble. The composer uses the motive as the main material in developing and broadening the melody in order to make it longer which eventually becomes a musical phrase, a sentence, and a period. Internal melodic structure corresponds to the harmony used in the composition. The reappearance of the main melody presents itself with various improvements including rhythmic augmentation, rhythmic transformation, repetition, transposition, intervallic changing, octave displacement, imitation, and variation. This demonstrates the ability to use a single material efficiently and effectively, developing the composition with unity.

References

Caplin, William Earl. Classical Form: A Theory of Formal Functions for the Instrumental Music of Haydn, Mozart, and Beethoven. New York: Oxford University Press, 1998.

Dhamabutra, Narongrit. The Contemporary Composition. Bangkok: Chulalongkorn University Press, 2009.

ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร. การประพันธ์เพลงร่วมสมัย. กรุงเทพ ฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552.

Dhamabutra, Narongrit. Decoding and Analysis: Compositions of Narongrit Dhamabutra. Bangkok: Chulalongkorn University Press, 2010.

ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร. อรรถาธิบายและบทวิเคราะห์บทเพลงที่ประพันธ์โดย ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร. กรุงเทพ ฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553.

Gauldin, Robert. Harmonic Practice in Tonal Music. 2nd ed. New York: W.W. Norton & Company, 2004.

Ingelf, Sten. Learn from the Masters Classical Harmony: Textbook. Lund: Grahns Tryckeri AB, 2010.

Kostka, Stefan, Dorothy Payne, and Byron Almen. Tonal Harmony with an Introduction to Twentieth-Century Music. 7th ed. New York: McGraw-Hill, 2013.

Phancharoen, Natcha. Music Dictionary. 4th ed. Bangkok: Kedkarat, 2009.

ณัชชา พันธุ์เจริญ. พจนานุกรมศัพท์ดุริยางคศิลป์. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ : เกศกะรัต, 2552.

Phancharoen, Natcha. Form and Analysis. 5th ed. Bangkok: Kedkarat, 2010.

ณัชชา พันธุ์เจริญ. สังคีตลักษณ์และการวิเคราะห์. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพฯ : เกศกะรัต, 2553.

Princess Galyani Vadhana Institute of Music. Programme 4th Concert Season Homage to His Majesty King Bhumibol Adulyadej. n.p., 2017.

Potavanich, Vanich. “Symphonic Poem “Rattanakosin (R.E.146-237).” Rangsit Music Journal 16, no. 2 (July - December 2021): 146-158.

วานิช โปตะวนิช. “ดุริยางคนิพนธ์ “รัตนโกสินทร์ (ร.ศ. 146-237).” วารสารดนตรีรังสิต มหาวิทยาลัยรังสิต ปีที่ 16, ฉบับที่ 2 (กรกฎาคม – ธันวาคม 2564): 146-158.

Miguel, Roig-Francoli Ángel. Harmony in Context. 2nd ed. New York: McGraw-Hill, 2005.

Sirirattanapan, Boonrut. “The Motivic Development in Western Music of Dhamma Likay of King Ajatashatru.” Rangsit Music Journal 13, no. 1 (January - June 2018): 1-14.

บุญรัตน์ ศิริรัตนพันธ. “การพัฒนาโมทีฟส่วนดนตรีตะวันตกในลิเกธรรมะประวัติเรื่องพระเจ้าอชาตศัตรู.” วารสารดนตรีรังสิต มหาวิทยาลัยรังสิต ปีที่ 13, ฉบับที่ 1 (มกราคม – มิถุนายน 2561): 1-14.

Tanasansopin, Khaekhai, and Wiboon Trakulhun. “An Analysis of “Phenomenon” by Narong Prangcharoen.” Rangsit Music Journal 12, no. 2 (July - December 2017): 17-30.

แขไข ธนสารโสภิณ และวิบูลย์ ตระกูลฮุ้น. “วิเคราะห์บทประพันธ์เพลง “ปรากฏการณ์” ของณรงค์ ปรางค์เจริญ.” วารสารดนตรีรังสิต มหาวิทยาลัยรังสิต ปีที่ 12, ฉบับที่ 2 (กรกฎาคม – ธันวาคม 2560): 17-30.

Trakulhun, Wiboon. Diatonic Tonal Harmony. Pathum Thani: Anantanak, 2021.

วิบูลย์ ตระกูลฮุ้น. การประสานเสียงไดอะทอนิก. ปทุมธานี : อนันตนาค, 2564.

Trakulhun, Wiboon. “Tonal Music.” Rangsit Music Journal 1, no. 2 (July - December 2006): 27-34.

วิบูลย์ ตระกูลฮุ้น. “ดนตรีโทนาล.” วารสารดนตรีรังสิต ปีที่ 1, ฉบับที่ 2 (กรกฏาคม – ธันวาคม 2549): 27-34.

Trakulhun, Wiboon. Twentieth-Century Music. Bangkok: Chulalongkorn University Press, 2015.

วิบูลย์ ตระกูลฮุ้น. ดนตรีศตวรรษที่ 20. กรุงเทพ ฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558.

Trakulhun, Wiboon. Western Music Theory. 3rd ed. Pathum Thani: Anantanak, 2021.

วิบูลย์ ตระกูลฮุ้น. ทฤษฎีดนตรีตะวันตก. พิมพ์ครั้งที่ 3. ปทุมธานี : อนันตนาค, 2564.

Downloads

Published

2024-03-27

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article