THE CREATION OF A DANCE FROM THE INTERPRETATION OF “SEVEN DEADLY SINS” IN THAI SOCIETY

Authors

  • KANITTHA BUTRACHAROEN Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University
  • NARAPHONG CHARASSRI Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University

Keywords:

SEVEN DEADLY SINS, THAI SOCIETY, CREATIVE DANCE

Abstract

         The research named “THE CREATION OF A DANCE FROM THE INTERPRETATION OF SEVEN DEADLY SINS IN THAI SOCIETY” is creative research and qualitative research, which is a part of doctoral dissertation in the Doctor of Fine and Applied Arts Program, Faculty of Fine and Applied Art, Chulalongkorn University. The objective is to explore the form and concept findings acquired from creating a dance work which is inspired by the current situation in Thai society regarding actions of 7 deadly sins.

         The result shows that the form of creating a dance work comprises of 8 components of performance which are: 1) script, written regarding actions of the ‘7 Deadly Sins’ in the context of the current situation of Thai society and consisted of 2 acts and 7 scenes.
2) actors, selected from the Western dance skills and acting skills in conveying the emotions; 3) choreography, presented in various styles, for example; post-modern dance, classical ballet, Spanish dance, contemporary dance, jazz dance and dramatic arts; 4) property, presented in accordance to the dance work with minimal style; 5) music and sound, presented original composition with live performance; 6) costume, inspired by minimalist art; 7) space, performed in open space; 8) lighting design, using colors of light to convey emotions and stories.

Moreover, the findings of concept from creating a dance work are 1) the awareness of the ‘7 Deadly Sins’ in the context of Thai society; 2) the reflection of current problems in Thai society; 3) the conveying of message to the audience; 4) the creativity in dance; 5) the various forms of performance; 6) the design of symbol in creating a dance work; and 7) dance, music and visual art theories. The result shows the compliance and accomplishment of all research objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

กษาปณ์ ปัทมสูต. “การคัดเลือกนักแสดง.” สัมภาษณ์โดย ขนิษฐา บุตรเจริญ. 24 ตุลาคม 2564.

กษาปณ์ ปัทมสูต. “การออกแบบบทการแสดง.” สัมภาษณ์โดย ขนิษฐา บุตรเจริญ. 24 ตุลาคม 2564.

คาเร็น ฮาลเลอร์. คู่มือสีแห่งชีวิต : การใช้จิตวิทยาของสีเพื่อเปลี่ยนชีวิตให้ดีขึ้น. กรุงเทพฯ : บริษัทภาพพิมพ์จำกัด, 2562.

ธนันท์พัชร อัศวเสมาชัย. “การออกแบบเสียงและดนตรี.” สัมภาษณ์โดย ขนิษฐา บุตรเจริญ. 16 พฤศจิกายน 2564.

ธรากร จันทนะสาโร. “นาฏยศิลป์จากแนวคิดไตรลักษณ์ในพระพุทธศาสนา.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาดุษฎีบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557.

ธำมรงค์ บุญราช. “การสร้างสรรค์นาฏยศิลป์จากคำวิจารณ์คุณสมบัติการเป็นนาฏยศิลปินของ นราพงษ์ จรัสศรี.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาดุษฎีบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2563.

นราพงษ์ จรัสศรี. “การคำนึงถึงการสะท้อนปัญหาของสังคม.” สัมภาษณ์โดย ขนิษฐา บุตรเจริญ. 3 ธันวาคม 2564.

นราพงษ์ จรัสศรี. “การคำนึงถึงทฤษฎีทางด้านนาฏยศิลป์ ดุริยางคศิลป์ ทัศนศิลป์ และนฤมิตศิลป์.” สัมภาษณ์โดย ขนิษฐา บุตรเจริญ. 3 ธันวาคม 2564.

นัฏภรณ์ พูลภักดี. “การสร้างสรรค์นาฏยศิลป์จากเทคนิคมายากล.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาดุษฎีบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2562.

บัญชา แสงหิรัญ. “บาป.” สัมภาษณ์โดย ขนิษฐา บุตรเจริญ. 14 ธันวาคม 2564.

รังสรรค์ ประทุมวรรณ. ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับสังคมวิทยา. เชียงใหม่ : วนิดาการพิมพ์, 2564.

วิลเลียม เจ. บลาเซท. พยศชั่ว (บาปต้น) 7 ประการ. กรุงเทพฯ : แผนกคริสตศาสนธรรมอัครสังฆมณฑลกรุงเทพฯ, 2558.

สิริธร ศรีชลาคม. “การสร้างสรรค์นาฏยศิลป์ร่วมสมัยร่วมกับการฉายภาพสำหรับการแสดง: มาย แท็งก์ (My Tank).” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาดุษฎีบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554.

สุระเกียรติ รัตนอำนวยศิริ. “การออกแบบเครื่องแต่งกาย.” สัมภาษณ์โดย ขนิษฐา บุตรเจริญ. 30 ตุลาคม 2564.

Psychology Today. "Where Did the 7 Deadly Sins Come From?." https://shorturl.asia/o95JO.

Published

2022-08-31

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article