AFTER ACTION REVIEW BASED ON A MUSICAL ANALYSIS OF PLENG CHING STYLES FOR STUDYING IN THE WAY OF THE MUSICAL CREATION OF BASIC LESSON IN SPECIFIC STRING INSTRUMENT

Authors

  • NATTHAPHONG KAEWSUWAN Patumwan Demonstration School

Keywords:

After Action Review, Musical Analysis, Creation, String Instrument

Abstract

          The article was qualitative research. The purposes were to analysis of practical song and to synthesis the way to creation a basic lesson song suite. After action review in Thai Music is the reflection in order to using the knowledge to develop inside of education and art work. The results finding show that firstly, Ching Mu Long song (Ching styles) was the fingering song and faster rhythm. Thon Pleng Ching song (Prob Kai styles) was the fundamental song and slowly rhythm. Songs were similarity and different. The similarity was not complicated and normal. The different was variety of repetition in Ching Mu Long. Secondly, five guidelines to musical creation; 1) Mixing a composition styles by conservative and creativity. 2) Using by Yued Yub style and short melody. Repetition is a variety; same phrase, some phrase, translation, and within section. Melodic contour consist of standing style, collated note, and Keb pattern. 3) Rhythm should be medium and faster. 4) Using a string ensemble. 5) Song playing will begin by Inception part; Kurn Ton Song. Main part; Yam Sam Nuan Song, Chuan Kid song, Mid Sa Marn song, and Pha Sarn Ros song. Closure part; Long Job song. Also, Cherm Tao Wan song will connect to four songs in the main part.

References

ขำคม พรประสิทธิ์. “อัตลักษณ์เพลงฉิ่ง.” รายงานวิจัย กองทุนรัชดาภิเษกสมโภช, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2546.

__________. “ประโยชน์ของการถอดบทเรียนทางดุริยางคศิลป์ไทย.” สัมภาษณ์โดย ณัฐพงศ์ แก้วสุวรรณ์. 5 มกราคม 2563.

__________. “หลักการฝึกหัดที่ดี.” สัมภาษณ์โดย ณัฐพงศ์ แก้วสุวรรณ์. 5 มกราคม 2563.

คณะศิลปกรรมศาสตร์. เอกสารประกอบการสอน 3500111 ศิลปกรรมปริทรรศน์ INTRODUCTION TO FINE AND APPLIED ARTS. คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, ม.ป.ป.

ณรุทธ์ สุทธจิตต์. ดนตรีศึกษา : หลักการและสาระสำคัญ. พิมพ์ครั้งที่ 10. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2561.

ธมนวรรณ อยู่ดี. “กระบวนการจัดการเรียนการสอนดนตรีไทยสำหรับผู้สูงอายุในประเทศไทย กรณีศึกษาศูนย์พัฒนาคุณภาพชีวิตผู้สูงอายุ เทศบาลนครนนทบุรี.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2560.

นิพนธ์ กล่ำกล่อมจิตร. “การสืบทอดดนตรีไทยในตำบลบ้านปึก จังหวะชลบุรี.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญา ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2561.

พิมพันธ์ เดชะคุปต์ และ พเยาว์ ยินดีสุข. ทักษะ 7C ของครู 4.0. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2560.

พิชิต ชัยเสรี. การประพันธ์เพลงไทย. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2556.

__________. สังคีตลักษณ์วิเคราะห์. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559.

__________. “การใช้และประโยชน์ของเพลงฝึกหัด.” สัมภาษณ์โดย ณัฐพงศ์ แก้วสุวรรณ์. 27 มกราคม 2563.

__________. “ความหมายการถอดบทเรียนทางดุริยางคศิลป์.” สัมภาษณ์โดย ณัฐพงศ์ แก้วสุวรรณ์. 27 มกราคม 2563.

__________. “เทคนิคการสอนรูปแบบใหม่.” สัมภาษณ์โดย ณัฐพงศ์ แก้วสุวรรณ์. 27 มกราคม 2563.

__________. “เพลงฝึกหัดขั้นพื้นฐาน.” สัมภาษณ์โดย ณัฐพงศ์ แก้วสุวรรณ์. 27 มกราคม 2563.

__________. “หลักการฝึกหัดที่ดี.” สัมภาษณ์โดย ณัฐพงศ์ แก้วสุวรรณ์. 27 มกราคม 2563.

วงศ์วสันต์ วสันตสุรีย์. “ประโยชน์ของการถอดบทเรียนทางดุริยางคศิลป์ไทย.” สัมภาษณ์โดย ณัฐพงศ์ แก้วสุวรรณ์. 6 มีนาคม 2563.

__________. “หลักการฝึกหัดที่ดี.” สัมภาษณ์โดย ณัฐพงศ์ แก้วสุวรรณ์. 6 มีนาคม 2563.

วิจารณ์ พานิช. การสร้างการเรียนรู้สู่ศตวรรษที่ 21. กรุงเทพฯ : ส.เจริญการพิมพ์, 2556.

อโรชา ทองลาว. “การถอดบทเรียนผลการดำเนินงานโครงการ 9 บวร ของมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2557.

อุทัย ศาสตรา. “กระบวนการเรียนการสอนเพื่อส่งเสริมความสามารถในการสร้างสรรค์ดนตรีไทยสําหรับนักเรียน ระดับมัธยมศึกษาตอนต้น : การถอดบทเรียนจากศิลปินแห่งชาติ สาขาศิลปะการแสดง (ดนตรีไทย).” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2560.

Downloads

Published

2021-01-27

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article