STUDY OF GRAPHIC DESIGN ON PACKAGING FOR THAI STYLE SOUVENIRS USING THAI CULTURAL CONTEXT OF BRAND ARCHETYPE CONCEPT

Authors

  • YOSSAKRAI SAITHONG College of Creative Industry, Srinakharinwirot University
  • SITTIPONG VONGCHAISUWAN College of Creative Industry, Srinakharinwirot University
  • WEEROON WUTHIRITHANKUL College of Creative Industry, Srinakharinwirot University

Keywords:

Graphic, Thai style, Brand archetype, Thai cultural context

Abstract

            The purposes of this research is to find appropriate graphic design elements on packaging for Thai style souvenirs using Thai cultural context of brand archetype concept as follows: Thai typefaces, English typefaces, Illustration techniques, Thaitone colors, and Thai Styles. Researcher collects data from 7 experts in design related fields with more than 15 year experience to select the appropriate use of graphic design elements communicating 15 brand archetypes referring from Delphi Method.

            Research result has been found graphic design ways to communicate Thai cultural context of brand archetypes through groups of highly recommend results to be applied for design as follows: (1) Rebel archetype has 4 highly recommended elements, (2) Magician and King archetypes have 3 highly recommended elements, (3) Sage, Trickster, Seeker, Mother, Lover, Innocent, Loner and Enchantress archetypes have 2 highly recommended elements, (4) Hero, Warrior, Helper, and Companion archetypes have 1 highly recommended elements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

กองแผนงาน กรมการพัฒนาชุมชน กระทรวงมหาดไทย. “ไฟล์บรรยาย 14 มิถุนายน 2561. การออกแบบสินค้าของที่ระลึก.”http://plan.cdd.go.th/คู่มือแนวทางการดำเนินง/otop-นวัตวิถี.

ชัยรัตน์ อัศวางกูร. ออกแบบให้โดนใจ. กรุงเทพฯ : กรมส่งเสริมอุตสาหกรรม, 2548.

นิชา สุขจารุวรรณ. “การออกแบบเรขศิลป์บรรจุภัณฑ์ของเล่นพื้นบ้าน กรณีศึกษา : กลุ่มคนเฒ่าคนแก่ ต.ป่าแดด อ.แม่สรวย จ.เชียงราย.” วิทยานิพนธ์หลักสูตรศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552.

ประชา สุวีรานนท์. อัตลักษณ์ไทย : จากไทยสู่ไทย ๆ. กรุงเทพมหานคร : ฟ้าเดียวกัน, 2554.

ปาพจน์ หนุนภักดี. Graphic Design Principles: หลักการและกระบวนการออกแบบงานกราฟิกดีไซน์. นนทบุรี : ไอดีซี พรีเมียร์, 2553.

ปิยลักษณ์ เบญจดล. บรรจุภัณฑ์กับการออกแบบกราฟิกบนบรรจุภัณฑ์. ปทุมธานี : มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2549.

ยศไกร ไทรทอง. “การศึกษาเปรียบเทียบการออกแบบเรขศิลป์ระหว่างวัยทวีนผู้ชายและวัยทวีนผู้หญิงจากแนวความคิดคุณค่าหลัก 6 ประการของวัยทวีน โดย มาร์ติน ลินด์สตรอม.” วิทยานิพนธ์ระดับศิลปกรรมศาสตรดุษฎีบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557.

ศูนย์บันดาลไทย กระทรวงวัฒนธรรม. ไทยโทน เสน่ห์ไทยเพิ่มมูลค่าธุรกิจ. กรุงเทพมหานคร : ม.ป.พ, 2558.

สำนักบริหารวิจัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. “รางวัลผลงานวิจัยดีเด่น ประเภทนิสิตดุษฎีบัณฑิต.” http://www.research.chula.ac.th/web/Prize_Research/phdGood/AW160.pdf

สุมาลี ทองรุ่งโรจน์. ออกแบบบรรจุภัณฑ์. กรุงเทพฯ : วาดศิลป์, 2555.

อริชัย อรรคอุดม. “การพัฒนาแนวคิดและมาตรวัดต้นแบบตราสินค้าเพื่อประยุกต์ใช้เชิงการสื่อสารการตลาด.” วิทยานิพนธ์ระดับนิเทศศาสตรดุษฎีบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552.

อารยะ ศรีกัลยาณบุตร. การออกแบบสิ่งพิมพ์. กรุงเทพมหานคร : วิสคอมเซ็นเตอร์, 2550.

Published

2021-12-27

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article