COSMOLOGY SYSTEM OF THE MURAL PAINTING IN WAT SUTHAT THEPWARARAM RATCHAWORAMAHAWIHAN BANGKOK
Keywords:
Tribhumi-Lokasanthana, Thai Mural Painting, Wat Suthat ThepwararamAbstract
The study of the Cosmology mural painting or Tribhumi-Lokasanthana in Wat Suthat Thepwararam, Bangkok, Thailand which was painted in the temple (Vihara) around the Early Rattanakosin period (Bangkok, 19thcentury). This mural painting is considered to have a unique feature by presenting on the 8 square-pillars (4 pairs of pillars with different contents in 32 sides) instead of the wall as a traditional position. This transposition considerably changes the view of painting from 2 dimensional surface to 3 dimensional space with a complex order and composition.
The result of the study revealed that there is a correlation of order, composition, content, and style between the cosmology painting in Wat Suthat and Wat Rakhang-Kositaram Bangkok (Before Wat Suthat), including Illustrated Manuscript of Tribhum in Ayutthaya, Thonburi, Rattanakosin period (c.17-19th century), moreover, the content in this painting is also correlated to Buddhist scripture such as Tipitaka, Attakatha, Lokasatra (Buddhist Cosmology), including other literatures and fables.
References
กองโบราณคดี กรมศิลปากร. ภาพไตรภูมิและชาดกที่เสาภายในพระวิหารหลวงวัดสุทัศนเทพวรารามราชวรวิหาร. กรุงเทพฯ : งานอนุรักษ์จิตรกรรมฝาผนัง กองโบราณคดี, 2528.
กองวรรณคดีและประวัติศาสตร์ กรมศิลปากร. วรรณกรรมสมัยรัตนโกสินทร์ เล่ม 2 ไตรภูมิโลกวินิจฉยกถา. กรุงเทพฯ : กองวรรณคดีและประวัติศาสตร์, 2535.
คณะกรรมการฝ่ายประมวลเอกสารและจดหมายเหตุ. สมุดภาพไตรภูมิสมัยกรุงศรีอยุธยา-กรุงธนบุรี จัดพิมพ์เนื่องในโอกาส พระราชพิธีมหามงคลเฉลิมพระชนมพรรษา 6 รอบ 5 ธันวาคม 2542. กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร, 2542.
พระครูวิจิตรการโกศล (สงัด ญาณพโล). ประวัติวัดสุทัศนเทพวราราม : พร้อมด้วยแผนที่ภาพปูชนียวัตถุ และถาวรวัตถุ. กรุงเทพฯ : ศิวพร, 2516.
พระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว. พระราชวิจารณ์ในพระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว เรื่องจดหมายความทรงจำของพระเจ้าไปยิกาเธอ กรมหลวงนรินทรเทวี (เจ้าครอกวัดโพธิ์). นนทบุรี : ศรีปัญญา, 2552.
เฟื้อ หริพิทักษ์. ภาพเขียนในหอพระไตรปิฎกวัดระฆัง. พระนคร : คณะกรรมาธิการอนุรักษ์ศิลปกรรม, 2513.
เสมอชัย พูลสุวรรณ. สัญลักษณ์ในงานจิตรกรรมไทยระหว่างพุทธศตวรรษที่ 19 ถึง 24. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, 2539.
หอพระสมุดวชิรญาณ. ประชุมปกรณัมภาคที่ 2 เรื่องปักษีปกรณัม. กรุงเทพฯ : หอพระสมุดวชิรญาณ, 2466.
Downloads
Published
Issue
Section
License
ลิขสิทธิ์ของบทความเป็นของเจ้าของบทความ บทความที่ได้รับการตีพิมพ์ถือเป็นทัศนะของผู้เขียน
กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยและไม่รับผิดชอบต่อบทความนั้น