THE ARTICLE OF PERFORMING ARTS ON SOLO DANCE ENTITLED "USACHOMSUAN"

Authors

  • PAKAPAWN HOMNAN Faculty of Humanities and Social Sciences, NakhonPathomRajabhat University

Keywords:

Arts of solo dance, Usachomsuan, Unarut

Abstract

        This academic article aims to investigate the role of performing arts on solo dance entitled “Usachomsuan” (Garden Wander of Miss Usa). It was found that the “Usachomsuan”performance had the following outstanding features. The composition had been rewritten from the royal version by rearranging the sequence of the events and the details which were appropriate with the  performance. Moreover, the continuous, flowing, and uncomplicated dance moves which were appropriate with the performance were intendedly designed. Furthermore, the performers’  emotions with cheerfulness of the role of Miss Usa whose age was only seven years old were conveyed throughout the performance in order to create good understandings of the audience. For the casting, a performer’s appearance and personality needed to similar as much as possible to the character mentioned in the royal composition in order that the audience could understandably feel the role of Miss Usa. For the selection of background music, there was a consideration of the rank of nobility of the character and the meaning of the songs to be harmonized and  appropriate for the performance. For the performance area, there was a design to move around and then move back to the center to keep the stage balance. Also, the move which was like the ancient figure-of-eight in garden wander dancing was appropriately used. For the costume, there were the designs of wristbracelets, ankle bracelets, and hair curling with fresh jasmine expressing Miss Usa’s purity and her origin. These features were different from other garden wander  performances. It can be said that solo dance performance entitled “Usachomsuan” is the model of solo dance in garden wander of the actress for university students and those in the field of Thai dance.

References

ผุสดี หลิมสกุล. รำเดี่ยวแบบมาตรฐานตัวนางเล่ม 2. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555.

ผุสดี หลิมสกุล. “การคัดเลือกนักแสดง.” สัมภาษณ์โดย ภคพร หอมนาน. 15 สิงหาคม 2563.

ผุสดี หลิมสกุล. “เครื่องแต่งกาย.” สัมภาษณ์โดย ภคพร หอมนาน. 15 สิงหาคม 2563.

ผุสดี หลิมสกุล. “ฉากประกอบการแสดง.” สัมภาษณ์โดย ภคพร หอมนาน. 15 สิงหาคม 2563.

ผุสดี หลิมสกุล. “ลีลาท่ารำ.” สัมภาษณ์โดย ภคพร หอมนาน. 15 สิงหาคม 2563.

ผุสดี หลิมสกุล. “อารมณ์ของผู้แสดง.” สัมภาษณ์โดย ภคพร หอมนาน. 15 สิงหาคม 2563.

พระบาทสมเด็จพุทธยอดฟ้าจุฬาโลกมหาราช. บทละครเรื่องอุณรุท. กรุงเทพฯ : สำนักวรรณกรรมและประวัติศาสตร์ กรมศิลปากร, 2545.

พัชรินทร์ สันติอัชวรรณ. “การประพันธ์บทร้องการแสดงชุดอุษาชมสวน.”สัมภาษณ์โดย ภคพร หอมนาน. 13 กรกฎาคม 2562.

พัชรินทร์ สันติอัชวรรณ. “หลักนาฏยประดิษฐ์ไทยจากศิลปินต้นแบบตัวนางสู่นวัตกรรมการสร้างสรรค์รำเดี่ยวมาตรฐาน.” วารสารศิลปกรรมศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, ปีที่ 5 เล่มที่ 2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2561): 83-94.

สมเด็จเจ้าฟ้าฯ กรมพระยานริศรานุวัดติวงศ์. อุณรุท. กรุงเทพฯ : ร.พ. เจริญธรรม 160 เสาชิงช้าพระนคร, 2491.

สรายุทธ์ โชติรัตน์. “ความหมายและเหมาะสมของเพลงที่ใช้สำหรับการแสดง.” สัมภาษณ์โดย ภคพร หอมนาน. 5 พฤศจิกายน 2563.

Downloads

Published

2021-06-28

Issue

Section

บทความวิชาการ | Academic Article