Thai Music Transmission of Princess Sopar Pengpum (Na Chiang Mai)

Authors

  • Ratchada Khattisa Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University
  • Patarawdee Puchadapirom Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University

Keywords:

Princess Sopar Pengpum (Na Chiang Mai), Transmission, Thai classical music

Abstract

          The objective of the research title of Thai classical music transmission of Princess Sopar Pengpum (Na Chiang Mai) is to study Princess Sopar Pengpum 's biography and pedagogy, Thai music transmission, lineage of Thai classical music transmission. The finding of the research result indicated that Princess Sopar Pengpum (Na Chiang Mai) was born in the northern royalty (Na Chiang Mai). When she was young, she was in Princess Consort Dara Rasmi 's entourage to reside at Suan Sunandha Palace, Bangkok Metropolis. She studied ja-khay with Khru Sangwarl Kullawanki, who was well-known, skilled and capable in playing ja-khay. Besides study of ja-khay, Princess Sopar Pengpum also additionally studied fiddle with Kru Charoen Pathayakosol, and additionally studied singing with M.R. Paithoon Kittiwan and Khun Siang Sanoa Kan (Phan Mooktawapai). After return to Chiang Mai, Princess Sopar Pengpum (Na Chiang Mai) taught Thai classical music in various institutes and had pedagogy in transmission of music and performance, pedagogy in academics, and pedagogy in control of playing of musical instruments, and performance. Thai classical music transmission of Princess Sopar Pengpum indicated that knowledge in the areas of Thai classical music foundation and playing of stringed instruments was transmitted in formal education and non-formal education. She emphasized on Thai classical music foundation and traditional Thai classical music playing
consisting of Wai Khru (Guru Worship), character in playing of musical instruments, and didactic thought as musician. However, due to Thai classical music transmission of Princess Sopar in formal education and non-formal education where Thai classical music instruction was just basic course and those interested were few, without direct transmission to commercial artists or institutes with Thai classical music instruction, the lineage of Thai classical music transmission therefore was unpopular.

References

จารุลักษณ์ งามลักษณ์. “การนั่ง.” สัมภาษณ์โดย รัชดา ขัตติสะ. 6 ธันวาคม 2560.

ทัดแก้ว ทรัพย์เย็น. “การสอนดนตรีไทยภายในระบบการศึกษา. ” สัมภาษณ์โดย รัชดา ขัตติสะ.

กุมภาพันธ์ 2561.

ไทว์ บุญเฉลย. “การนั่ง.” สัมภาษณ์โดย รัชดา ขัตติสะ. 23 กุมภาพันธ์ 2561.

ธีรชาติย์ จันทร์งาม. “การจับซอ.” สัมภาษณ์โดย รัชดา ขัตติสะ. 28 กุมภาพันธ์ 2561.

พิบูลย์ศักดิ์ วิจิตระกะ. “การฝึกบังคับไม้ดีด.” สัมภาษณ์โดย รัชดา ขัตติสะ. 7 มกราคม 2561.

__________. “การพันไม้ดีด.” สัมภาษณ์โดย รัชดา ขัตติสะ. 7 มกราคม 2561.

พูนพิศ อมาตยกุล.​ เอื้องเงิน. กรุงเทพฯ : ม.ป.ท., 2530.

สุกัญญา แก้วแสงใจ เฮลเลอร์. “ขั้นตอนการถ่ายทอดดนตรีไทยของเจ้าโสภา เพ็งพุ่ม (ณ เชียงใหม่).”

สัมภาษณ์โดย รัชดา ขัตติสะ. 24 กุมภาพันธ์ 2561.

สุธี เพ็งพุ่ม. “เจ้าโสภาเรียนดนตรีไทยกับครูสังวาลย์. ” สัมภาษณ์โดย รัชดา ขัตติสะ. 9 ธันวาคม 2560.

เจ้าโสภา ณ เชียงใหม่. เชียงใหม่. ม.ป.ม : ม.ป.ท., 2557.

Downloads

Published

2020-11-13

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article