THE DEVELOPMENT OF UNDERGRADUATE EDUCATION STUDENTS’ PROFICIENCY IN FOREIGN WORDS IN THAI LANGUAGE THROUGH BOARD GAMES-BASED LEARNING MANAGEMENT

Main Article Content

ศิวพร โกศิยะกุล Siwaporn Kosiyakul
เตือนใจ คดดี Tuenjai Kothdee
วิริยา วิริยารัมภะ Wiriya Wiriyarampa
ดวงดาว รุ่งเจริญเกียรติ Daungdao Rungcharoenkiat

Abstract

The purposes of this research were to: 1) compare the Thai subject proficiency in foreign words in Thai language of undergraduate students before and after using board games-based learning management, 2) compare the Thai subject proficiency in foreign words in Thai language of undergraduate students using board games-based learning management with the set criterion of 75%, and 3) study the undergraduate students’ attitude toward board games-based learning management. The sample was 30 Thai major undergraduate students studying in the first semester of the academic year 2023 at Nakhon Pathom Rajabhat University, derived by cluster random sampling. The research instruments were 1) 3 learning management plans for 24 hours, 2) a proficiency test, and 3) an attitude questionnaire toward board games-based learning management. The statistics used for analysis were percentage, mean, standard derivation, and t-test.


The results found that:


  1. The Thai subject proficiency in foreign words in Thai language of undergraduate students after using board games-based learning management was higher than that of before with statistical significance level of .05.

  2. After learning through board games-based learning management, the Thai subject proficiency of undergraduate students was higher than the set criterion of 75% with statistical significance level of .05.

  3. The undergraduate students had a positive attitude toward board games-based learning management at the highest level (gif.latex?\bar{x}= 4.75, S.D. = 0.33).

Article Details

Section
Research Article

References

กระทรวงศึกษาธิการ. (2565). การเรียนรู้โดยใช้เกมเป็นฐาน (Game-based learning) ระดับประถมศึกษา. กรุงเทพฯ: สำนักวิชาการและมาตรฐานการศึกษา.

ทิศนา แขมมณี. (2551). 14 วิธีสอนสำหรับครูมืออาชีพ. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ปรียาภา วังมณี. (2566, มกราคม-เมษายน). การพัฒนาเกมกระดานอาชีพของฉันเพื่อยกระดับศักยภาพทางภาษาอังกฤษเพื่ออาชีพของนักศึกษาระดับปริญญาตรี. วารสารวไลยอลงกรณ์ปริทัศน์ (มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์), 13 (1), 95-108.

ปาริชาต ชิ้นเจริญ. (2564). การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้บอร์ดเกมเป็นฐานเพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้ด้านระบบนิเวศ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4. วิทยานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต สาขาวิชาวิทยาศาสตร์ศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยนเรศวร.

มัลลิกา มาลา. (2559). ภาษาต่างประเทศในภาษาไทย. อุดรธานี: คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี.

วรรณวลี เจนเจนประเสริฐ และเนาวนิตย์ สงคราม. (2566, มกราคม-มิถุนายน). การพัฒนารูปแบบการเรียนรู้โดยใช้ปรากฏการณ์เป็นฐานร่วมกับบอร์ดเกม เพื่อส่งเสริมจิตสำนึกในการจัดการขยะเป็นศูนย์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น. วารสารการวัดผลการศึกษา, 40 (107), 188-200.

วิไลศักดิ์ กึ่งคำ. (2550). ภาษาต่างประเทศในภาษาไทย. กรุงเทพฯ: คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2565). แนวทางการพัฒนาบอร์ดเกมเพื่อการเรียนรู้. กรุงเทพฯ: สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี.

สมบูรณ์ ศุภจริยาวัตร. (2546). ภาษาต่างประเทศในภาษาไทย. กรุงเทพฯ: คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ สถาบันราชภัฏราชนครินทร์.

สอางค์ ดำเนินสวัสดิ์. (2546). หนังสือเรียนภาษาไทยชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5. กรุงเทพฯ: พัฒนาคุณภาพวิชาการ.