A COMPARATIVE STUDY OF TITTHIYAPARIVĀSA AND ADMISSION TO ORDINATION IN WAT PAH NANACHAT, UBON RATCHATHANI PROVINCE

Authors

  • Phramaha Preecha Tiwattanon Program in Pali-Sanskrit and Buddhist Studies, Faculty of Arts, Chulalongkorn University
  • Sompornnuch Tansrisook South Asian Languages Section, Department of Eastern Languages, Faculty of Arts, Chulalongkorn University

Keywords:

Titthiyaparivāsa, Wat Pah Nanachat, Admission to ordination

Abstract

This research article seeks to analyze and compare Titthiyaparivāsa, “probation for non-Buddhists,” in the Buddhist canon with the admission to ordination at Wat Pah Nanachat through the study of texts and fieldwork. The research found that both traditions aim to screen determined non-Buddhists who believe in the Three Jewels, are qualified for ordination, and are able to adjust to the monastic lifestyle to remain in the monkhood for life. At the same time, they also provide an opportunity for those requesting ordination to study the Buddha’s teaching and to adjust to the monastic lifestyle. The main difference between the two means of ordination is that those who request ordination at Wat Pah Nanachat are usually foreigners who are not acquainted with Thai Buddhism. This admission aims to not only provide education but also to train foreigners in the lifestyle of Thai forest monks, which is simple and under the instruction of the teachers. This process therefore takes longer than Titthiyaparivāsa, depending on the time needed for each individual to learn. The complex process of admission at Wat Pah Nanachat demonstrates the application of the canonical and the Thai traditions to the present context in order that people outside of Buddhist culture who request ordination may practice living the Buddhist monastic lifestyle for the benefit of the monastic community and themselves.

Author Biographies

Phramaha Preecha Tiwattanon, Program in Pali-Sanskrit and Buddhist Studies, Faculty of Arts, Chulalongkorn University

 

 

Sompornnuch Tansrisook, South Asian Languages Section, Department of Eastern Languages, Faculty of Arts, Chulalongkorn University

 

 

References

คณะศิษย์ผู้จัดทํา. (2557). ธรรมปรากฏชีวประวัติพระราชสุเมธาจารย์ (โรเบิร์ต สุเมโธ), กรุงเทพมหานคร: คณะศิษย์วัดป่ารัตนวัน.

คณะศิษยานุศิษย์. (2548). มรดกธรรม เล่ม 1 : อุปลมณี พระโพธิญาณเถร (ชา สุภทุโท). กรุงเทพมหานคร: วัดหนองป่าพง.

คนึงนิตย์ จันทบุตร และสุบรรณ จันทบุตร.(2546). ความสําเร็จในการปฏิบัติภารกิจของวัด: ศึกษาเฉพาะกรณีวัดป่านานาชาติ อําเภอวารินชําราบ จังหวัดอุบลราชธานี. กรุงเทพมหานคร: สํานักงานคณะกรรมการการศึกษาแห่งชาติ สํานักนายกรัฐมนตรี.

พระ ดร. อนิลมาน ธมุมสากิโย. (2548). พระฝรั่งในประเทศไทย. โครงการวิจัยพุทธศาสน์ศึกษา ศูนย์พุทธศาสน์ศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย เล่ม 4, 7, 9, 10, 12, 13, 16, 20, 24, 25. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2552). อรรถกถาพระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). ฎีกาภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬา ฎีกา: วินยาลังการฎีกา เล่ม 2. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). ฎีกาภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬา ฎีกา: กังขาวิตรณีปุราณฎีกา. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

Downloads

Published

2022-12-28

How to Cite

Tiwattanon, P. ., & Tansrisook, S. (2022). A COMPARATIVE STUDY OF TITTHIYAPARIVĀSA AND ADMISSION TO ORDINATION IN WAT PAH NANACHAT, UBON RATCHATHANI PROVINCE. Journal of Buddhist Studies Chulalongkorn University, 29(3), 64–97. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jbscu/article/view/255597

Issue

Section

Research Articles