Opera Oriented Drama: The Singing Method of Cha Pra Som song in Inao from a “Buang Suang” Episode

Main Article Content

Nitipong Khairoo

Abstract

This academic article, the author would like to present knowledge on how to sing a song for the performance of the Opera oriented drama, Inao, during the worship ceremony, followed by concept of Kru Supangpak Kaewkranok. This ancient drama was born from Chao Phraya Thewet Wongvivat and Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirindhorn. Krom Phraya Risara Nuwattiwong which was rearrangement from western opera and brought into a new style of music band to play in this performance. In singing of the Opera oriented drama, has a special singing style and there is a chorus in Cha Pra Som song by Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirindhorn Krom Phraya Risara Nuwattiwong. He composed this song by using the principles of western music chorus. The first singer and the co-singer sang together under the under the Thai singing style. This style of singing has never appeared in a performance before. Therefore, the singers must understand the principles and methods of singing in chorus concepts. This is a practice between the first singer and the co-singer, once the singers understand the principles and methods, you will be able to sing to convey the emotions of the characters in the scene of the sacrifice ceremony with intensity and realism.

Article Details

How to Cite
Khairoo, N. (2024). Opera Oriented Drama: The Singing Method of Cha Pra Som song in Inao from a “Buang Suang” Episode. Journal of Fine and Applied Arts Khon Kaen University, 16(1), 336–367. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/fakku/article/view/264011
Section
Academic Articles

References

ท้วม ประสิทธิกุล. (2529). หลักคีตศิลป์. [ม.ป.ท. : ม.ป.พ.].

ธนิต อยู่โพธิ์. (2496). โขนภาคต้น ว่าด้วยตำนานและทฤษฎี. พระนคร : กรมศิลปากร.

ธนิต อยู่โพธิ์. (2531). ศิลปละครรำ หรือคู่มือนาฏศิลป์ไทย. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์ชุมชนสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.

พูนพิศ อมาตยกุล และคณะ. (2531). งานวิจัยข้อมูลประวัติศาสตร์ เรื่องปี่พาทย์ดึกดำบรรพ์. กรุงเทพฯ : ศูนย์ส่งเสริมวัฒนธรรมจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พูนพิศ อมาตยกุล. (2527). ดนตรีวิจักษ์. กรุงเทพฯ : เกียรติธุรกิจ.

พูนพิศ อมาตยกุล. (2552). เพลงดนตรี: จากสมเด็จฯ เจ้าฟ้ากรมพระยานริศฯ ถึงพระยาอนุมานราชธน. กรุงเทพฯ : เรือนแก้วการพิมพ์.

มนตรี ตราโมท. (2531). ศัพท์สังคีต. กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร.

มนตรี ตราโมท. (2540). การละเล่นของไทย. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : มติชน จำกัด (มหาชน).

สถาบันไทยศึกษา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์. (2552). นาฏศิลป์และดนตรีไทย: เนื่องในโอกาสครบรอบ 75 ปี มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ และการจัดงานดนตรีไทยอุดมศึกษา ครั้งที่ 37. กรุงเทพฯ : ส่องสยาม.

สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ กรมพระยาดำรงราชานุภาพ. (2496). ประชุมบทละครดึกดำบรรพ์ ฉบับสมบูรณ์: ในอนุสรณ์งานฌาปนกิจศพ นางอาจวิชาสรร (ถ้ำทอง ชัยปาณี). พระนคร : โรงพิมพ์พระจันทร์.

สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ เจ้าฟ้ากรมพระยานริศรานุวัดติวงศ์. (2506ก). ชุมนุมบทละคอนและบทคอนเสิร์ต. พระนคร : ศิวพร.

สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ เจ้าฟ้ากรมพระยานริศรานุวัดติวงศ์. (2506ข). บันทึกเรื่องความรู้ต่าง ๆ: สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ เจ้าฟ้ากรมพระยานริศรานุวัดติวงศ์ทรงบันทึกประทานพระยาอนุมานราชธน เล่ม 5. พระนคร : สมาคมสังคมศาสตร์แห่งประเทศไทย.

สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ เจ้าฟ้ากรมพระยานริศรานุวัดติวงศ์. (2514). ประชุมบทคอนเสิร์ตและตาโบลวิวังต์. พระนคร : ศิวพร.

สยามเมโลดี้. (2564). อิเหนา ตอนบวงสรวง [Full] นำโดยปกรณ์ พรพิสุทธิ์, อนุชา สุมามาลย์, ธีรเดช กลิ่นจันทน์, ศิลปินกองการสังคีต. ค้นเมื่อ 3 กรกฎาคม 2566, จาก https://www.youtube.com/ watch?v=0TfPMrKqC_E

สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย. (2546). ชุดการเรียนรู้วิทยาศาสตร์โลกและดาราศาสตร์: เวลาทางธรณีวิทยา. ค้นเมื่อ 11 มกราคม 2566, จาก http://www.lesacenter.com

สำนักงานราชบัณฑิตยสภา. (2560). สารานุกรมศัพท์ดนตรีไทย ภาคคีตะ-ดุริยางค์ ฉบับราชบัณฑิตยสภา. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ : สำนักงานราชบัณฑิตยสภา.

สุมนมาลย์ นิ่มเนติพันธ์. (2532). การละครไทย. กรุงเทพฯ : ไทยวัฒนาพานิช.

หม่อมเจ้าดวงจิตร จิตรพงศ์. (2514). สังคีตวาทิตวิธีวิจารณ์: ในที่ระลึกงานฉลองครบร้อยร้อยปีแห่งวันประสูติสมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ เจ้าฟ้ากรมพระยานริศรานุวัดติวงศ์. พระนคร : ศิวพร.