Psycho-Aesthetics: The Relationship between Psychological and Aesthetic Awareness Towards The Process of Art Theraphy
Main Article Content
Abstract
This research synthesizes an interdisciplinary study of aspects of relational aesthetics and psychoanalytic theories of personal relationships, emotional perception, feelings, world views, and a philosophy of artistic creation through sensory experience, investigating which thought processes are in effect when actual natural perceptions occur, and how they are conveyed. This leads to a process of deconstruction of a body of knowledge about art works, with implications for human relationships. Through application of analysis, this leads to the creation of conceptual and installation art, to aesthetic theory that produces new knowledge with its own aesthetic characteristics and values. The researcher used his knowledge of psychology to create art work used as a tool to address the direct psychological impact of his own experience of emotional instability suffering the loss of a relationship with a loved one. The researcher, as a conceptual artist, is interested in studying and developing conceptual art works that rely on new principles and theories arising from understanding of relational aesthetics and psychiatry, developing conceptual art as an alternative tool in caring for the mentally ill, creating conceptual or installation art that uses physical experimentation to create a space of simulation. This is a cognitive tool, using thought processes to illuminate the relationship between art and a mentally ill patient, a specific method of bringing artistic elements into the patient’s experience, creating an interaction to help in healing and building mental balance.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
ชาญณรงค์ พรรุ่งโรจน์. (บรรณาธิการ). (2544). ศิลป์: ยิน ยล สัมผัส. กรุงเทพฯ : ฟอร์แมท แอสโซซิเอทส์.
ทวีศักดิ์ สิริรัตน์เรขา. (2550ก). การบำบัดทางเลือก ในเด็กพิเศษ. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.
ทวีศักดิ์ สิริรัตน์เรขา. (2550ข). ศิลปะบำบัด ศาสตร์และศิลป์แห่งการบำบัด. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.
นันทิรา หงส์ศรีสุวรรณ. (2559). ภาวะซึมเศร้า. วารสาร มฉก. วิชาการ, 19(38), 105-110.
ภูพิงค์ เมตตานัยธรรม. (2559). ศิลปะในฐานะเครื่องมือบำบัดเยียวยาความเศร้า: กรณีศึกษา เมตตา สุวรรณศร, และวัชราพร อยู่ดี. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปมหาบัณฑิต สาขาทฤษฎีศิลป์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.
เลิศศิริร์ บวรกิตติ, เทพศักดิ์ ทองนพคุณ, วรรณะ อูนากูล, เจ. เอ. ลองโก, บี. การ์เซีย, และ เอช. ทัปเปอร์. (2548). ศิลปกรรมบำบัด: ความสังเขป. วารสารวิชาการสาธารณสุข, 14(6), 1051-1054.
สงกรานต์ ก่อธรรมนิเวช. (2552). ศัพท์ทางจิตเวช. กรุงเทพฯ : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุชาติ เถาทอง. (2532). ศิลปะกับมนุษย์. กรุงเทพฯ : โอ.เอช.พริ้นติ้ง เฮ้าส์.
อำไพขนิษฐ สมานวงศ์ไทย, และเลิศศิริร์ บวรกิตติ. (2549). ศิลปกรรมบำบัด. ธรรมศาสตร์เวชสาร, 6, 243-247.
Freud, S. (1917). Introductory lectures on psychoanalysis. New York : Norton.