PERFORMANCE METHODS OF SAW-DUANG IN KHREUNGSAI PICHAWA ENSEMBLE BY KRU JIRAPON PETCHSOM

Authors

  • Supapipat Posuwan Thai Music Program, Department of Music, Faculty of Fine and Applied Arts,Chulalongkorn University
  • Kumkom Pornprasit Department of Music, Head of Center of Excellence for Thai Music and Culture Research, Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University

Keywords:

Saw-Duang, Khreungsai Pichawa, Jirapon Petchsom

Abstract

          The study aimed to explore the performance methods of Saw-Duang in Khreungsai Pichawa ensemble and the melodies of Saw-Duang in Khreungsai Pichawa ensemble by Master Jirapon Petchsom. The findings showed that Saw-Duang played an important role in the ensemble as a leader. Performing Saw-Duang in the ensemble required the understanding of the musician in the instrument’s role and the use of appropriate melody to be the foundation of the ensemble. The performer must be precise in the main melodies of the tunes and expertise in key transposition to perfectly respond to the fast tempo of the ensemble. There were four approaches for performing Saw-Duang in Khreungsai Pichawa: learning the main melodies, practicing modulations, composing melodies, and adding special techniques. Additionally, the Saw-Duang musician was able to perform in either Saw-Duang tuned the original key or Chawa key. The study found four types of melodies that were performed: the main melodies, conjunct melodies, repeating melodies, and ascending melodies. These melodies performed by Master Jirapon Petchsom were simple and straightforward in order to provide a foundation for the ensemble, and also to support Pichawa by performing rapid passage and using special techniques consisting of Prom-Pid, Prom-Perd, Prom-Jak, and Sa-Bat-Niew.

References

Mahavinijchaimontri, Lerkiat, “Composing Saw-Duang's melody.” Interview by Supapipat Posuwan. October, 2, 2023.

เลอเกียรติ มหาวินิจฉัยมนตรี. “การแปรทางซอด้วง.” สัมภาษณ์โดย ศุภพิพัฒน์ โพธิ์สุวรรณ. 2 ตุลาคม 2566.

Petchsom, Jirapon, “Role and importance of Saw-Duang.” Interview by Supapipat Posuwan. October, 13, 2023.

จีรพล เพชรสม. “บทบาทหน้าที่และความสำคัญของซอด้วง.” สัมภาษณ์โดย ศุภพิพัฒน์ โพธิ์สุวรรณ. 13 ตุลาคม 2566.

Petchsom, Jirapon, “Tuning Saw-Duang for Khreungsai Pichawa performance by Parwet Kumut (Thai national artist).” Interview by Supapipat Posuwan. October, 13, 2023.

จีรพล เพชรสม. “การปรับเสียงซอด้วงสำหรับบรรเลงในวงเครื่องสายปี่ชวาของครูประเวช กุมุท (ศิลปินแห่งชาติ).” สัมภาษณ์โดย ศุภพิพัฒน์ โพธิ์สุวรรณ. 13 ตุลาคม 2566.

Petchsom, Jirapon, “Tuning Saw-Duang for Khreungsai Pichawa ensemble.” Interview by Supapipat Posuwan. October, 13, 2023.

จีรพล เพชรสม. “การปรับเสียงซอด้วงในวงเครื่องสายปี่ชวา.” สัมภาษณ์โดย ศุภพิพัฒน์ โพธิ์สุวรรณ. 13 ตุลาคม 2566.

Petchsom, Jirapon, “Learning the main melody.” Interview by Supapipat Posuwan. October, 13, 2023.

จีรพล เพชรสม. “การศึกษาทำนองหลัก.” สัมภาษณ์โดย ศุภพิพัฒน์ โพธิ์สุวรรณ. 13 ตุลาคม 2566.

Petchsom, Jirapon, “Performance method of Saw-U.” Interview by Supapipat Posuwan. October, 13, 2023.

จีรพล เพชรสม. “การดำเนินทำนองซออู้.” สัมภาษณ์โดย ศุภพิพัฒน์ โพธิ์สุวรรณ. 13 ตุลาคม 2566.

Petchsom, Jirapon, “Special techniques of Saw-Duang.” Interview by Supapipat Posuwan. October, 13, 2023.

จีรพล เพชรสม. “การใช้กลวิธีพิเศษของซอด้วง.” สัมภาษณ์โดย ศุภพิพัฒน์ โพธิ์สุวรรณ. 13 ตุลาคม 2566.

Phothisombat, Chawengsak, “Role and importance of Saw-Duang.” Interview by Supapipat Posuwan. August, 28, 2023.

เชวงศักดิ์ โพธิสมบัติ. “บทบาทหน้าที่และความสำคัญของซอด้วง.” สัมภาษณ์โดย ศุภพิพัฒน์ โพธิ์สุวรรณ. 28 สิงหาคม 2566.

Rakthong, Puangpen. “A Study of the Thai Stringed Ensemble with Javanese Pipe.” MA diss., Mahidol University, 1996.

พวงเพ็ญ รักทอง. “การศึกษาเรื่องเครื่องสายปี่ชวา.” วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหิดล, 2539.

Rodchangphuen, Pakorn, “Role and importance of Saw-Duang.” Interview by Supapipat Posuwan. October, 17, 2023.

ปกรณ์ รอดช้างเผื่อน. “บทบาทหน้าที่และความสำคัญของซอด้วง.” สัมภาษณ์โดย ศุภพิพัฒน์ โพธิ์สุวรรณ. 17 ตุลาคม 2566.

Rodchangphuen, Pakorn. Khreungsai Pichawa. Bangkok: Chulalongkorn University press, 2014.

ปกรณ์ รอดช้างเผื่อน. เครื่องสายปี่ชวา. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557.

Songcroh, Wirad, “The benefit of performing Saw-Duang with original key.” Interview by Supapipat Posuwan. October, 3, 2023.

วิรัช สงเคราะห์. “ข้อดีของการบรรเลงซอด้วงที่ไม่ปรับเสียง.” สัมภาษณ์โดย ศุภพิพัฒน์ โพธิ์สุวรรณ. 3 ตุลาคม 2566.

Tramote, Montri. The explanation of Thai Music. Bangkok: Sinsanong printing, 1938.

มนตรี ตราโมท. คำบรรยายวิชาดุริยางคศาสตร์ไทย. กรุงเทพฯ : ศิลปสนองการพิมพ์, 2481.

Downloads

Published

2024-11-27

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article