THAI MUSIC COMPOSITION: PHLENG CHA RUEANG MONGKHOLASUTRA
Keywords:
Composition, Phleng Cha, MongkholasutraAbstract
“Thai music composition: Phleng Cha Rueang Mongkholasutra” is creative and qualitative research. The objective was to study the content of the Mongkholasutra and use it to create the Phleng Cha Rueang Mongkholasutra. The researcher studied information from documents. and interviews with experts in Mongkholasutra and Thai music. Data were analyzed and created from root melodies that had meanings conveying the content of the Mongkholasutra. Methods of stretching and collapsing, adjusting expressions, and automatic composition were used to express specific expressions in the form of a Khong Wong Yai.
The composition is divided into four parts: Part 1, the Phleng Cha, consisting of 1) the Pathom Mongkhon song, 3 parts, 2) the Bamphen Mongkhon song, 2 parts, 3) the Si La Mongkhon song, 1 part, 4) the Thamma Mongkhon song, 2 parts, and 5) the Nip Pha Na Mongkhon, 2 parts. The Mongkolparit song is specified as the instrumental song at the end of every song. The method of composing from root melodies and automatic composition is used. Part 2, the Phleng Song Mai consists of 1) the Su Than To song, 3 parts, 2) the Sang Kha Ho song, 2 parts, 3) the Than Ta Mo song, 1 part, 4) the Kha Was Sa Tam song, 2 parts, and 5) the Pa Ti Pa Tha song, 2 parts. Part 3, the Phleng Reo Mongkhon Parit song is an automatic composition. Part 4, the researcher composed a new melody for the Phleng La song based on the original structure and adjusted it to be special.
References
Bureau of Higher Education Standards and Evaluation, Office of the Higher Education Commission. “Standards of Thai music.” Bangkok: Printmaking Limited Partnership. 2010.
สำนักมาตรฐานและประเมินผลอุดมศึกษา สำนักงานคณะกรรมการการอุดมศึกษา. “เกณฑ์มาตรฐานดนตรีไทย.”กรุงเทพมหานคร: ห้างหุ้นส่วนจำกัด ภาพพิมพ์. 2553.
Chaiseri, Phichit. Composition of Thai songs. Bangkok: Chulalongkorn University Press. 2013.
พิชิต ชัยเสรี. “การประพันธ์เพลงไทย.” กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. 2556.
Komkam, Pattara. “Thai classical music composition: pleng ruang puja nakon nan.” Ph.D. thesis. the Degree of Doctor of Fine and Applied Arts Program in Fine and Applied Arts Faculty of Fine and Applied Arts Chulalongkorn University. 2013.
ภัทระ คมขำ. “การประพันธ์เพลงช้าเรื่องปูจานครน่าน.” วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต. สาขาวิชาศิลปกรรมศาสตร์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. 2556.
Krangsa-ard, Boonlerd. “A Musical composition of Phleng Raung Phleng Ching: Raung Chaiyamangkala Sutra.” Ph.D. thesis. the Degree of Doctor of Fine and Applied Arts Program in Fine and Applied Arts. Faculty of Fine and Applied Arts Chulalongkorn University. 2017.
บุญเลิศ กร่างสะอาด. “การสร้างสรรค์เพลงเรื่องประเภทเพลงฉิ่ง เรื่องชัยมงคลคาถา.” วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต. สาขาวิชาศิลปกรรมศาสตร์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. 2560.
Losuwan, Prahmmorn. “The Study of Chanting in Effecting to contivate for the Value of Buddhist Life in Thai Society: A Case Study of Buddhists in Wat hrasriratanamahadhatvoramahavihan, Amphoemuang, Phitsanulok.”Master of Arts (Buddhist graduate) Graduate school Mahachulalongkornrajavidyalaya University. 2013.
พราห์มมร โล่ห์สุวรรณ. “การศึกษาเรื่องการสวดมนต์ที่มีผลต่อการพัฒนาคุณภาพชีวิตของพุทธศาสนิกชนในสังคมไทย : เพื่อศึกษาพุทศาสนิกชน วัดพระศรีรัตนมหาธาตุวรมหาวิหาร อำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก.” ปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. 2556.
Luangsunthorn, Sanoh, “Composition of Thai songs.” Teaching materials for the basics of Thai music composition, Faculty of Humanities, Kasetsart University Printed as a commemorative book for the Wai Khru Thai Music Ceremony. Bangkok: Siam Font Printing. 2013.
เสนาะ หลวงสุนทร. “หลักการประพันธ์เพลงไทย.” เอกสารประกอบการสอนรายวิชาหลักการประพันธ์ เพลงไทย คณะมนุษยศสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศสตร์ พิมพ์เป็นหนังสือที่ระลึกงานไหว้ครูดนตรีไทย. กรุงเทพมหานคร: อักษรสยามการพิมพ์. 2556.
Sayamarthassa Tepitkam. “Suttantapitke. Khuttakanikayassa Khuttakapato.” (4th edition). Mahamakut Royal Wittayalai is the Greater Cage. 1995.
สฺยามรฏฺฐสฺส เตปิฏกํ. “สุตฺตนฺตปิฏเก ขุทฺทกนิกายสฺส ขุทฺทกปาโฐ.” (พิมพ์ครั้งท 4). กรงเทพมหานคร: มหามกุฎราชวิทยาลัย. 2538.
Somdet Phra Buddhakhosachan (P.A. Payutto). “Praying must not overthrow the recitation.” 3rd edition. Bangkok: Plitham Publishing, affiliated with Pet and Home Publishing Co., Ltd. 2020.
สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป. อ. ปยุตฺโต). “สวดมนต์ต้องไม่โค่นสาธยาย.” พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ผลิธัมม์ ในเครือ บริษัท สำนักพิมพ์เพ็ทแอนด์โฮม จำกัด. 2563.
Tramot, Montri. “Thai Music Theory.” Bangkok: Chuan Phim. 1988.
มนตรี ตราโมท. “คำบรรยายวิชาดุริยางคศาสตร์ไทย.” กรุงเทพมหานคร: ชวนพิมพ์. 2531.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ปราโมทย์ เที่ยงตรง, ภัทระ คมขำ
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ลิขสิทธิ์ของบทความเป็นของเจ้าของบทความ บทความที่ได้รับการตีพิมพ์ถือเป็นทัศนะของผู้เขียน
กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยและไม่รับผิดชอบต่อบทความนั้น